۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۶۱۱۱۹۵
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی:

آیت الله مدنی کاشانی خود را وقف مردم کاشان کرد

آیت الله مدنی کاشانی خود را وقف مردم کاشان کرد
استاد حوزه علمیه گفت: آیت الله مدنی کاشانی بعد از گرفتن اجازه اجتهاد و نوشتن این همه کتاب و گذراندن زندگی زاهدانه، محصول سال‌ها علم خود را وقف شهر خودش کاشان کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی چهارشنبه شب در بیست و هفتمین سالگرد مرجع عالیقدر مرحوم آیت الله رضا مدنی کاشانی و گرامیداشت فرزندش حجت الاسلام والمسلمین محمد مدنی کاشانی که در مسجد و مدرسه علمیه مرحوم آیت الله العظمی مدنی کاشانی برگزار شد، گفت: دعوت به اخلاص و تواضع و دعوت به زهد، دعوت به خیرخواهی و افزایش ایمان از جمله ویژگی‌های یک عالم دینی است.

وی تواضع درخدمت به مردم را از مهمترین ویژگی‌های یک عالم دینی دانست و اظهار داشت: مدارس، مساجد، حسینیه ها، بیمارستان ها، درمانگاه ها، کمک به سیل زدگان و زلزله زدگان و دستگیری از محرومین و تهیه جهیزیه از طریق وجوهات شرعی و سهم امام از سوی یک مرجع تقلید انجام می‌شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید با عالمی رفت و آمد داشته باشید که عمل و رفتار و زندگی و خانه او بر ایمان و زهد انسان اضافه کند، افزود: چنین عالمانی را زیاد داشته ایم و اگر دین ما محفوظ مانده است برای وجود چنین عالمانی از جمله آیت الله العظمی مدنی کاشانی است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی اظهار داشت: این فقیه بزرگ نیازی به توصیف ندارد چرا که نزد اساتید بزرگی از جمله مرحوم آیت الله حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم، جد بزرگوارش مرحوم آیت الله ملاحبیب الله شریف کاشانی، پدر بزرگوارشان مرحوم عبدالرسول مدنی و مرحوم علوی مجتهدی کاشانی شاگردی کرده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه نماز شب و کار علمی و مطالعه و تحقیق آیت الله مدنی کاشانی از یک ساعت به اذان صبح آغاز می‌شد و در شبانه روز حداکثر ۴ ساعت استراحت داشت، گفت: این عالم ربانی به اندازه‌ای مشغول مطالعه و درس بود که فرصت پنج دقیقه صحبت خصوص را با کسی نداشت.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی گفت: اگر امروز بعد از گذشت ۲۷ سال از رحلت آیت الله مدنی کاشانی مردم کاشان چنین مراسم باشکوهی را برای این مرجع عالیقدر برگزار می‌کنند برای این است به جوان‌ها یادآوری کنند چنین شخصیتي را داشته اند که از ۲۴ ساعت ۵ دقیقه وقت صحبت خصوصی نداشته است.

وی ادامه داد: امروز جامعه به سمت و سویی رفته است که همه از پیر و جوان و خرد و کلان از ۲۴ ساعت حداقل ۵ ساعت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستند آن هم بدون اینکه به علم و دانش و دینداری آن‌ها اضافه شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اينكه امروز هیچکس به زندگی خود قانع و راضی نیست، گفت: آیت الله مدنی کاشانی نیازی به برگزاری مراسم‌های سالگرد و ندارد بلکه این ما هستیم که نیاز داریم تا زندگی عالمان خود را که قناعت پيشه بودند و با حداقل‌ها زندگی رضایتمندی را داشتند برای زندگی خود الگو قرار دهیم.

وی افزود: آیت الله مدنی کاشانی بعد از گرفتن اجازه اجتهاد و نوشتن این همه کتاب و گذراندن زندگی زاهدانه، محصول سال‌ها علم خود را وقف شهر خودش کاشان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی یادآور شد: با وجود اصرار علمای نجف برای ماندن در نجف و اصرار آیت الله بروجردی برای ماندن در قم، می‌فرماید باید به شهر خودم کاشان برگردم، آن هم در دوره‌ای که در هر کوچه و محله شهرستان‌های کشور چندین مجتهد بودند.

به گفته وی در گذشته با وجود اینکه شهرستان کاشان همزمان چندین مجتهد صاحب رساله داشته است، اما با این حال آیت الله مدنی کاشانی می‌فرماید باید به شهر خودم برگردم و به مردم شهر خودم کمک کنم و در کاشان با ساختن حوزه علمیه، کتابخانه و اعزام مبلغ منشأ خدمات اجتماعی می‌شود و مشکلات مردم را حل می‌کند.

لازم به ذکر است، مرحوم آیت الله حاج آقا رضای مدنی کاشانی در شب چهارشنبه ۲۳ محرم الحرام سال ۱۳۲۱ هجری قمری در شهر کاشان در یک خانواده روحانی دیده به جهان گشود، مرحوم مدنی دوران تحصیلات مقدماتی و سطح را در کاشان و در محضر علمای بزرگواری همچون مرحوم والدشان و مرحوم آیت الله حاج شیخ محمود نجفی تبریزی و مرحوم آیت الله آقا سید محمد علوی بروجردی و جد بزرگوار مادریشان مرحوم آیت الله آقای ملا حبیب الله شریف کاشانی گذراندند و از محضر این بزرگواران که همه از علمای مشهور بودند کسب علم و ادب نمود.

آیت الله مدنی کاشانی، حدود سال ۱۳۴۰ هجری قمری همزمان با تشریف فرمایی حضرت آیت الله حائری یزدی، موسس حوزه علمیه قم، به همراه چند نفر از دوستانش، از جمله آقا مهدی فاضل نراقی، جهت ادامه تحصیل و تکمیل تحصیلات به قم آمدند و با علاقه فراوان به تحصیل و تعلیم و تحقیق پرداخته و حاصل همین پشتکار بود که به زودی به مراحل بالای علم و اجتهاد دست یافتند و از قله‌های بر افراشته فقاهت و تقوی گذر کرد تا اینکه در سال ۱۳۴۵ هـ. ق از حاج شیخ عبد الکریم حائری موفّق به اخذ اجازة اجتهاد شد.

آن مرحوم همچنین دارای اجازات از بزرگان دیگری، چون استاد موسس، آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری، آیت الله آقاضیاءالدین عراقی، آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی و آیت الله شیخ محمدرضا اصفهانی است.

تعلیقة شریفة علی بحث الخیارات و الشروط، براهین الجج للفقهاء و الحجج‹‹۴ جلد›› کتاب القصاص للفقهاء و الخواص، کتاب الدیات، کشف الاستار عن حکم المغرب و الاستتار، فرایض المقلّدین‹‹رسالة عملیّه›› رساله فی حکم التیمم لضیق الوقت و عدم دلیل علیه مع وجود الماء عنده، کتاب الخلافة، کشف الحقائق فی الرد علی الزندیق و المنافق، رسالة فی اصول مذهب تشیع، مناسک حج، الحجابیه، من ولی السفهاء، رساله فی الربا، رسالة فی آنیة الذهب و الفضه، کفایة رویة الهلال فی البلاد البعیدة، آل محمد کیست؟ رساله در ولایت فقیه از جمله کتاب‌های آیت اله مدنی کاشانی است و الحواشی علی کتاب العروةالوثقی، الحاشیه علی الغایة القصوی، الحواشی علی توضیح المسائل، رسالة فی الحدود نیز از کتاب هایاین عالم ربانی است که تالیف، اما چاپ نشده است.

آیت الله مدنی کاشانی بعد از نود و یکسال و یازده ماه عمر پر برکت در هنگام اذان ظهر روز جمعه ۲۴ ذی الحجه سال ۱۴۱۲ هجری قمری مطابق با پنجم تیرماه سال ۱۳۷۱ هجری شمسی دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت، مدفن ایشان در آرامگاه خانوادگی در زیارت پنجه شاه کاشان است./۱۳۰۷/پ210/ب1
 

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 14
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مزروعي
Iran, Islamic Republic of
۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
سلام خبر خوب و كامل يعني اين هم خبره هم فيلمه و هم صوته سه ضلع مثلت اطلاع رساني نوين در عرصه رسانه را دارد وقتي خبرگزاري رسا را (با سایر سایتها و خبرگزاري ها )مقايسه مي كنم مي بينم خبرگزاري رسا فرسنگ ها از (آنها) جلوتره در همه سرويس هاي خبر ، خداوند مسئولان وهمكاران را در خبرگزاري رسا سلامتي و طول عمر بدهد كه چنين با قدرت در عرصه رسانه يكه تازيمي كند. التماس دعا
1
0
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
سلام! ممنون از خبرنگار خبرگزاری رسا در تهیه و تنظیم این خبر معنوی
1
0
زمین را صالحان به ارث می برند
Iran, Islamic Republic of
۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
پلتیک غرب درباره ج. ا. ایران، سرگرم کردن مسئولان ایرانی به كارهاى كوچك و غافل ماندن از اهداف و كارهاى مهم است‏. کاش این مطلب رو مسئولین سیاست خارجی درک میکردند.
0
0
شیعه علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴
فتوای مراجع تقلید درباره بیت کوین چیست؟
لطفا نظر علمای قم را با ادله آنها منتشر نمایید.
0
0