۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۶۱۱۳۴۹
واشنگتن‌پست:

ترامپ قبل از جنگ با ایران، تاریخ را بخواند

ترامپ قبل از جنگ با ایران، تاریخ را بخواند
یک روزنامه آمریکایی با بیان اینکه ترامپ در پی تنش‌زایی با ایران در حال ورود به عرصه خطرناکی است، نوشت او باید قبل از آغاز هر جنگی تاریخ را بیش‌تر مطالعه کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه «واشنگتن‌پست» در یادداشتی به قلم «دیوید ایگناتیوس» به بررسی تهدیدهای اخیر «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته و نوشت به‌نظر می‌رسد که ترامپ تاریخ جنگ‌ها در جهان را نخوانده است.

در ابتدای این یادداشت با «زهرآگین» توصیف کردن کشور ایران، آمده است: «صحبت‌های نامربوط ترامپ در روز سه‌شنبه مبنی بر نابود کردن ایران، اوضاع را در حالت متشنج نگاه داشته و این چیزی است که تهران می‌خواهد. ترامپ باید اوضاع را کنترل کند».

واشنگتن‌پست با بیان اینکه تاریخ به ما می‌آموزد که جنگ‌های ویران‌کننده همگی زمانی آغاز شدند که کشورهای قدرتمند، دولت‌های به گمان خودشان ضعیف‌تر را دست کم گرفتند، می‌نویسد: «یا زمانی که فکر کردند می‌توانند با قوه قهریه، دستاوردهای سیاسی داشته باشند. این درس روشنی است از جنگ‌های عراق و افغانستان که در آنها ایالات متحده گمان می‌کرد می‌تواند به‌سرعت پیروزی قاطعی در برابر دشمن ضعیف به‌دست بیاورد».

نویسنده این یادداشت با بیان اینکه ایالات متحده، خود در جریان یکی از بزرگترین قضاوت‌های نادرست تاریخ متولد شده است، توضیح می‌دهد: «زمانی که بریتانیا معتقد بود می‌تواند شورشی‌های استعماری (در قاره جدید) را به‌سرعت شکست دهد... شاه جورج سوم و مشاورانش درباره رفتن به جنگ صحبت می‌کردند و اعتقاد داشتند که شورشی‌های آمریکایی ضعیف هستند... اما شکست در آمریکا، پایان آن امپراطوری را رقم زد».

ایگناتیوس با انتقاد از تهدیدهای ترامپ مبنی بر اینکه «جنگ با ایران چندان طولانی نخواهد شد» خطاب به رییس‌جمهور آمریکا تاکید می‌کند: «اگر ترامپ مقداری تاریخ بخواند، متوجه یکی دیگر از ضعف‌های مکرر در سیاست خارجی خود خواهد شد. جنگ‌های فاجعه‌بار اغلب به این دلیل شروع شدند که قدرت‌های قوی‌تر از نیاز دیگر کشورها به حفظ شأن و کرامت غفلت کردند.

به‌نظر می‌رسد ترامپ اینگونه می‌انگارد که می‌تواند به سران کشورهای خارجی تا حد تحقیر آنها، بی‌احترامی کند و سپس با تعریف و دعوت به مذاکره، آنها را نرم کند. ترکیب توهین و خودشیرینی کردن، شاخصه سیاست خارجی ترامپ است اما خیلی هم خوب عمل نکرده است».

در ادامه این یادداشت ضمن اشاره به بن‌بست دولت ترامپ با ایران، کره شمالی، ونزوئلا، چین و گروه‌های فلسطینی آمده است: «او حتی بی‌دلیل به متحدان (آمریکا) از جمله آلمان، فرانسه و ژاپن توهین کرده است. توهین ناحق او به ژاپن درباره سوءاستفاده از بودجه نظامی ایالات متحده، رکورد جدیدی است!»

واشنگتن‌پست با بیان اینکه ویژگی غیرقابل پیش‌بینی بودن ترامپ دیگر وجود ندارد و او به یک فرد پیش‌بینی پذیر تبدیل شده، می‌افزاید: «دیگر کشورها با نگاهی به نطق‌های تند و تیز ترامپ می‌آموزند که چگونه بازی او را مختل کنند. رهبر معظم ایران پیشنهاد ترامپ برای مذاکره را رد می‌کند، رییس‌جمهور فرانسه تهدید می‌کند که بیانیه گروه 20 را در صورت شامل نشدن تغییرات اقلیمی رد کند و رهبر کره شمالی نیز به سمت چین می‌رود حتی زمانی که مشغول تبادل نامه با کاخ سفید است».

نویسنده این یادداشت، دعوت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از مشاور امنیت ملی کاخ سفید و دبیر شورای امنیت ملی روسیه برای حضور در فلسطین اشغالی و صحبت درباره تنش‌های اخیر آمریکا با ایران را واکنش تل‌آویو به این تنش‌ها و درخواست کمک دیپلماتیک از دوستان خود در مسکو است.

ایگناتیوس ضمن اشاره به خطر تبدیل شدن تنش‌زایی واشنگتن با تهران به یک تقابل نظامی، هشدار می‌دهد: «کشمکش‌ها و ساقط کردن‌ها (پهپاد) مانند جنگ تمام عیار نیستند. (حتی) یک حمله از سوی ایران نیز نباید باعث واکنش متشنجی مانند تهدید به «نابود کردن» (از سوی ترامپ) شود، چیزی که جبران آن دهه‌ها طول می‌کشد».

در پایان این یادداشت نیز آمده است: «ترامپ با ترک توافق هسته‌ای که مفید بود و آزار دادن متحدان اروپایی با این ادعا که آمریکا باید رفتار ایران در منطقه را کنترل کند، کاری غیرعقلانی کرد... ترامپ باید درک کند که در حال ورود به عرصه‌ای است که هم از نظر سیاسی و هم نظامی خطرناک است».

رییس‌جمهور آمریکا پیشتر در صفحه توئیتر خود تهدید کرده بود اگر ایرانی‌ها به دنبال جنگ باشند آنگاه آمریکا این کشور را از صحنه روزگار محور می‌کند. او همچنین شامگاه دوشنبه با امضای یک فرمان اجرایی، که به نظر می‌رسد با اهداف تبلیغاتی طراحی شده بود، تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران با هدف مقام معظم رهبری و برخی از فرماندهان نظامی اعلام کرد./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات