۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۶۱۱۸۸۲

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۲ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۲ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
یک کارشناس اقتصاد بین‌الملل گفت: سوئیفت که بزرگ‌ترین نظام پرداختی جهان است، وابستگی زیادی به دلار دارد و آمریکا از آن مثل یک اهرم زور استفاده می‌کند.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۲ تیر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

رشد ۶۶۷ واحدی شاخص کل بورس
 
بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز با ۶۶۷ واحد رشد به رقم ۲۴۸ هزار و ۹۴۳ واحد رسید.

روز گذشته نیز شاخص بورس روند صعودی داشته که برخی کارشناسان می‌گویند، دلیل افزایش شاخص بورس، تقویت نرخ ارز و نیز برگزاری فصل مجامع شرکت‌های بورسی و تخصیص سود برای سهامداران در این فصل است.

شاخص کل با معیار هموزن امروز ۶۶۵ واحد رشد کرده و به رقم ۵۹ هزار و ۸۷۲ واحد رسید. امروز ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از ۹۳۳ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران امروز بیش از ۴.۴ میلیارد اوراق بهادار حق تقدم و سهام در قالب ۲۹۰ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۷۱۰ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۱۸۸ واحد رشد کرده و به رقم ۷۰ هزار و ۱۹۱ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۴۵۳ واحد رشد کرده و به رقم ۴۰ هزار و ۸۱۹ واحد رسید. شاخص آزاد شناور با رشد ۲۲۱ واحد به رقم ۲۷۹ هزار و ۳۶۳ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس ۵۸ واحد افزایش یافته و به رقم ۱۸۴ هزار و ۲۲۳ واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس ۳۲۷۳ واحد رشد کرده و به رقم ۴۹۱ هزار و ۶۰۵ واحد رسید.

امروز نماد‌های فارس، اخابر، وصندوق، رمپنا، بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را داشتند و در مقابل نماد‌های فولاد، فملی، کچاد بیشترین اثر کاهشی در شاخص کل بورس را داشته‌اند.

نماد‌های پربیننده بورسی امروز مربوط به شرکت‌های گروه خودرو، بانک، سیمان، شرکت‌های تامین اجتماعی و فولاد بودند.

نماد‌های پربیننده بورسی شامل سایپا، بانک تجارت با قیمت هر سهم ۴۱۶ ریال، سیمان فارس و خوزستان، لیزینگ رایان سایپا، ایران‌خودرو، سرمایه‌گذاری صدر تامین و بانک پاسارگاد بودند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل ۱۵ واحد تقویت شده و به رقم ۳۲۱۳ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۱۷۹ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از ۱.۸ میلیارد برگه بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۲۱۵ هزار نوبت معامله و به ارزش ۷۱۵ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز نماد‌های پربیننده فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توسعه و عمران استان کرمان، بانک دی، صنایع کاغذ پارس، ریل‌پرداز سیر و تولید و صادرات ریشمک بودند.

امروز نماد‌های شاوان، بمپنا، شپاس، حخزر، دی، بیشترین اثر تقویتی در رشد شاخص فرابورس داشته‌اند و نماد‌های مارون، میدکو، بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

در جریان معاملات امروز با پیام ناظر بازار نماد فاما۱ مربوط به شرکت صنعتی آما، پاسا مربوط به شرکت ایران یاساتایرورابر، نماد کپارس مربوط به کاشی پارس، نماد شبرهن مربوط به شرکت نفت بهران، نماد ونیرو مربوط به سرمایه‌گذاری نیرو، نماد سخوز مربوط به شرکت سیمان خوزستان متوقف شدند. نماد بسویچ مربوط به شرکت پارس سویچ، نماد پتایر مربوط به شرکت تولیدی ایران‌تایر، تایرا مربوط به تراکتورسازی ایران، ختوقا مربوط به گروه صنعتی تولیدی قطعات اتومبیل ایران، نماد ونفت مربوط به سرمایه‌گذاری صنعت نفت، نماد کساپا مربوط به سایپا شیشه با پیام ناظر بازگشایی شدند که عمده این شرکت‌ها بعد از برگزاری مجمع باز شدند.

همچنین در اطلاعیه از سوی مقام ناظر به سهامداران عنوان شد که امروز تعداد یک میلیارد و ۲۱۸ میلیون سهم معادل ۷.۵ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی از طرف بانک ملی به صورت یکجا نقد و یا نقد و شرایطی به قیمت پایه هر سهم ۴۸۱۱ ریال در نماد وبانک‌۴ عرضه خواهد شد.

همچنین در پیام دیگری از سوی مقام ناظر نماد کخاک شرکت صنایع خاک چینی ایران، بازگشایی شد. حراج مجدد نماد‌های خفنر مربوط به فنرسازی خاور، شفن مربوط به پترو شیمی فناوران، وآذرح مربوط به حق تقدم سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان و نماد ثشاهدح مربوط به حق تقدم استفاده‌نشده شرکت شاهد مشمول حراج مجدد شدند.
_____________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با تغییر قیمت نسبت به روز کاری قبل، به قیمت ۴ میلیون و ۵۵۱ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۳۱۸ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۵۱۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۳۲ هزار و ۶۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۴۲۵.۱ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها امروز چهارشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان است.
_____________________________

قیمت نفت ۵ درصد سقوط کرد
 
روز سه‌شنبه، حتی پس از اینکه اوپک پلاس توافق کاهش تولید خود را تا ماه مارچ آینده، تمدید کرد، انتشار داده‌های ضعیف تولید در مناطق مختلف جهان، سرمایه‌گذاران را در مورد افت تقاضای ناشی از کند شدن اقتصاد‌های جهان نگران کرد و قیمت نفت حدود ۵ درصد سقوط کرد.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا ۲.۸۴ دلار یا ۴.۸ درصد سقوط کرد و به ۵۶.۲۵ دلار رسید.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۲.۶۱ دلار یا ۴.۰۱ درصد سقوط کرد و به ۶۲.۴۵ دلار رسید.

این در حالی است که هر دو شاخص نفتی، روز دوشنبه به بالاترین سطح ۵ ماهه خود رسیده بودند.

روز سه‌شنبه اعضای ائتلاف اوپک پلاس رسماً اعلام کردند که با غلبه بر اختلافات، توافق کاهش تولید نفت خود را تا مارس ۲۰۲۰ تمدید کرده‌اند تا قیمت‌ها را تقویت کنند.

فیل فلین تحلیل‌گر گروه پرایس فیوچر در شیکاگو، گفت: به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران از اینکه اوپک مقدار کاهش تولید خود را بیشتر نکرده ناامید شده‌اند و یا اینکه این احساس در آن‌ها به وجود آمده است که تقاضا بسیار ضعیف شده است.
_____________________________
 
آمریکا از سوئیفت مثل یک اهرم زور استفاده می‌کند
 
در حال حاضر بیش از ۱۱ هزار مؤسسه و نهاد مالی در بیش از ۲۰۰ کشور جهان از سیستم سوئیفت برای تراکنش‌های بین‌المللی خود استفاده می‌کنند و این سیستم در حال حاضر بیشترین نقش را در پرداخت‌های فرامرزی دارد. با این حال وابستگی شدید سوئیفت به دلار و نظام مالی آمریکا چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد.

مایک ماهاری، کارشناس مؤسسه "تنث امندمنت" گفت: کشور‌ها در جهان به دنبال خلاصی از دلار هستند و این مساله را به عنوان یک راه دفاع از خود می‌بینند. سوئیفت ادعا می‌کند که از نظر سیاسی بی طرف است، اما واضح است که سوئیفت به ابزاری برای آمریکا و کشور‌های غربی برای پیشبرد دیپلماسی اقتصادی تبدیل شده است.

ماهاری با اشاره به اینکه آمریکا از سوئیفت به مانند یک چوب هاکی بر سر کشور‌های دیگر استفاده می‌کند افزود که سوئیفت اخیراً دسترسی برخی بانک‌های روسی و چینی را به دلیل تحریم‌های آمریکا مسدود کرده و این مساله پکن و مسکو را به اتخاذ سیاست‌های مختلفی برای حفاظت از منافع ملی اقتصادی واداشته است.

ماهاری افزود: می‌دانیم که روسیه سیستم پرداخت مخصوص به خود را ایجاد کرده که در داخل این کشور بسیار محبوب است. شاهد آن هستیم که بانک‌های مرکزی جهان در حال افزایش خرید طلا هستند. سوئیفت همان قدر بی طرف است که بانک مرکزی آمریکا است! سیاست خارجی مداخله گرایانه آمریکا به بانک مرکزی این کشور اجازه داده است که نسبت به انتشار بی حساب و کتاب پول اقدام کند.
_____________________________

قیمت مرغ به ۱۲۸۰۰ تومان رسید
 
عظیم حجت، عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش قیمت مرغ نسبت به ابتدای هفته در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۷۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ تا ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان است.

وی افزود: با توجه به تأخیر در وزن گیری مرغ همزمان با افزایش دما پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ به سبب کاهش حجم تولید و ازدیاد تقاضا به نرخ تمام شده تولید برسد.

حجت با انتقاد از تاخیر در تحویل نهاده‌های دامی به مرغداران بیان کرد: با وجود آنکه مرغداران پول نهاده‌های دامی را چند ماه قبل از تحویل کالا به حساب واردکنندگان واریز می‌کنند، اما تحویل کالا حداقل یک ماه زمان می‌برد که این امر مشکلات متعددی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره اینکه بازار نهاده‌های دامی همچنان ۲ نرخی است، گفت: هم اکنون هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و ۶۰۰ تا یک هزار و ۶۵۰ و کنجاله سویا با نرخ ۳ هزار و ۲۰۰ تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود که با نرخ مصوب خود فاصله دارد.

وی با بیان اینکه نرخ مصوب مرغ زنده و مرغ گرم در کارگروه تنظیم بازار هنوز به تصویب نرسیده است، افزود: نرخ مرغ زنده و مرغ آماده طبخ برای مصرف کننده، در کارگروه تنظیم بازار کشور همچنان در حال بررسی است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به آنکه ستاد تنظیم بازار، تاکنون به جمع بندی نهایی برای اعلام نرخ مصوب مرغ نرسیده است، از این رو مرغداران در بلاتکلیفی به سر می‌برند که امیدواریم در هفته آتی نرخ مرغ گرم اعلام شود تا به سبب افزایش مصرف مرغ در فصل تابستان، مرغداران بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری جوجه ریزی کنند.

حجت در پایان متوسط قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها را ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: عرضه مرغ با نرخ‌های کنونی بیانگر زیان حداقل یک هزار تومانی مرغداران در فروش هر کیلو مرغ است که امیدواریم هر چه سریع‌تر به نرخ تمام شده برسیم تا تولید بتواند روند عادی خود را طی کند.
_____________________________

سال آینده رشد اقتصادی، مثبت خواهد بود
 
​محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز در جمع خبرنگاران به نوسانات نرخ ارز در گذشته اشاره کرد و افزود: این نوسانات به دلیل نبود اطمینان به آینده، باعث کاهش ارزش پول ملی شد، اما با مشخص شدن سیاست‌های نظام در عرصه سیاست خارجی، در این خصوص به ثبات رسیدیم.

وی اضافه کرد: تورم ماهانه نیز رو به کاهش است و از سه و چهار دهم درصد در ماه گذشته به هشت دهم درصد کاهش یافته است که نشان می‌دهد در ماه‌های گذشته در کنترل تورم موفق بوده ایم.

نوبخت گفت:​ با وجود اینکه هنوز رشد اقتصادی کشور منفی است، اما این شاخص نیز نسبت به فصل گذشته مناسب‌تر شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: همان گونه که بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده‌اند به سمتی حرکت می‌کنیم که سال آینده رشد اقتصادی در کشور مثبت باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه منابع مختلفی در کشور برای جایگزینی درآمد‌های نفتی وجود دارد افزود: این امکان هست تا هر میزان از منابع نفتی که در سال جاری کاهش یابد آن را از منابع دیگر جبران کنیم.

وی تأکید کرد: تا پایان سال به هیچ وجه در پرداخت حقوق و مزایا و پرداخت‌های پرسنلی مشکلی نخواهیم داشت.

نوبخت افزود: این منابع می‌تواند از طریق عملیات بازار باز تامین شود و یا اینکه وزارت اقتصاد اعلام کرد حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌تواند از واگذاری منابع غیر منقول تامین کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره حقوق بازنشستگان گفت: سازمان برنامه و بودجه مسئول حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری است که امسال به طور متوسط ۲۰ درصد افزایش یافته و پنج هزار میلیارد تومان نیز برای همسان سازی حقوق آن‌ها در نظر گرفته شده است.

وی درباره برخی استخدام‌ها در قوه قضاییه نیزافزود: کل بودجه قوه قضاییه از طریق مجلس برای امسال به آن‌ها ابلاغ شده و هر قوه‌ای اگر از سازمان اداری و استخدامی مجوز گرفته باشند و بودجه لازم را داشته باشند می‌توانند استخدام‌ها را انجام دهند. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات