۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۶۱۱۹۹۰

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۳ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۳ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
قیمت مصوب ۵۵ قلم میوه توسط سه نهاد ناظر در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران ابلاغ شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۳ تیر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با تغییر قیمت نسبت به روز کاری قبل، به قیمت ۴ میلیون و ۵۷۷ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۴۸ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۳۲۸ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۵۰۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۳۴ هزار و ۷۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۴۱۳ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها امروز پنجشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان است.
______________________________

نرخ مصوب ۵۵ قلم میوه توسط ۳ نهاد ناظر ابلاغ شد
 
امروز قیمت ۵۵ قلم میوه در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران توسط ۳ نهاد ناظر ابلاغ شد؛ مسئول واحد بازرسی و نظارت اصناف میدان مرکزی میوه و تره بار تهران، کارشناس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران و کارشناس اتحادیه بارفروشان ۳ نهاد ناظر بودند که امروز قیمت‌های جدید میدان مرکزی میوه و تره بار تهران را تا ۱۶ تیر ماه اعلام کردند.

فروشندگان میدان مرکزی میوه و تره بار موظف هستند که فاکتور سربرگ دار به نام صاحب حجره و ممهور به مهر و امضا تحویل دهند.

بنا به این گزارش، بر اساس تصویب اصناف، مغازه‌های سطح شهر تنها تا ۳۵ درصد می‌توانند روی نرخ فاکتور خرید، فروش اضافه کنند؛ اما بررسی‌های میدانی حاکی از آن که است برخی از مغازه‌های شهر تا ۲۰۰ درصد بیشتر از نرخ مصوب روی فاکتور اقدام به فروش می‌کنند.
 
مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۱۳ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
______________________________

آیا اوپک برای بازار نفت بی‌اهمیت شده است؟

تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک هفته جاری در وین با تمدید ۹ ماهه توافق برای کاهش تولید ۱.۲ میلیون بشکه در روز موافقت کردند، اما بازار واکنش چندانی به این تصمیم نشان نداد و قیمت‌های نفت کاهش پیدا کرد.

واکنش بازار به تصمیم اوپک تقریباً آرام بود، زیرا این تصمیم از قبل پیش‌بینی شده بود و بازار آگاه بود که سهمیه‌های تولید اوپک روی عرضه نفت تأثیر قابل توجهی نمی‌گذارند. مقایسه تولید اعضای این گروه از اکتبر سال ۲۰۱۶ یعنی دو ماه پیش از آغاز کاهش تولید گروه اوپک پلاس و آمار تولید مه سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که اقدام اوپک، عامل تغییرات عرضه نبوده است.

عمده کاهش تولید اوپک در فاصله اکتبر سال ۲۰۱۶ تا مه سال ۲۰۱۹ ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا بوده است. به عبارت دیگر این کاهش تولید به دلیل تحریم‌های آمریکا و نه کاهش داوطلبانه از طریق سهمیه‌های تولید توافق شده میان اعضای اوپک بوده است. بیش از ۷۵ درصد از کاهش تولید اوپک داوطلبانه نبوده است.

مجموع تولید نفت جهان مشابه بیش از دو سال پیش است. تولید جهانی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ حدود ۹۹ میلیون بشکه در روز بود و در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ نزدیک ۱۰۰ میلیون بشکه در روز بود. در این بین، تولید نفت آمریکا در فاصله اکتبر سال ۲۰۱۶ تا پایان ماه مه سال ۲۰۱۹ به میزان ۳.۹ میلیون بشکه در روز یا ۴۵.۵ درصد افزایش یافت. افزایش تولید آمریکا بسیار بیشتر از کاهش تولید داوطلبانه از سوی اوپک بوده است.

در میان اعضای اوپک بجز ایران و ونزوئلا و آنگولا، عربستان سعودی حدود ۸۵ درصد از کاهش تولید داوطلبانه اوپک از اواخر سال ۲۰۱۶ را برعهده گرفت. در مقابل، عراق، گابن و امارات متحده عربی در ماه مه سال ۲۰۱۹ نفت بیشتری نسبت به اکتبر ۲۰۱۶ تولید کردند.

اوپک در تلاش برای کنترل بازار نفت به شراکت اوپک پلاس متوسل شده است تا به تلاش‌های خود اعتبار بیشتری ببخشد، اما این کشور‌ها قابل اطمینان نیستند. به عنوان مثال روسیه در پایبندی به سهمیه تولید خود عملکرد مطلوبی نشان نداده است. تمدید ۹ ماهه توافق کاهش تولید و اجرای آن تا آخر مارس ۲۰۲۰، نیز نفوذ اوپک روی محاسبات قیمت را کمتر می‌کند.

بر اساس گزارش اینوستینگ، همچنین اوپک نمی‌تواند کار چندانی برای مقابله با تولید آمریکا انجام دهد. اتفاق‌هایی که در چند سال گذشته به نفع اوپک تمام شده و این گروه روی آن‌ها کنترلی نداشته است، تحریم‌ها و مشکلات داخلی برخی از کشور‌های عضو اوپک بوده است. این به معنای این است که اوپک تأثیری روی بازار نفت ندارد، اما در حال حاضر کار چندانی از دست این گروه برای کنترل قیمت نفت و بالا یا پایین بردن آن بر نمی‌آید.
______________________________

شریعتمداری: حق ورود به سرمایه‌گذاری‌های بدون بازده را نداریم
 
محمد شریعتمداری، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در مراسم گردهمایی روسای کانون‌های بازشستگی کشور، گفت: مجمع کانون‌های بازنشستگی سراسرکشور عصاره فضائل قوا و دستگاه‌های مختلف کشور است و بازنشستگان جزو متفکران و متخصصان دولت‌های مختلف هستند.

وی افزود: حضور و نقش آفرینی کانون‌های بازنشستگی نشان می‌دهد که نسبت به سرنوشت بازنشستگان و همچنین صندوق بازنشستگی حساسیت ویژه‌ای دارند و تمایل دارند که این روند روبه رشد ادامه داشته باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هدف ما در وزارتخانه، تکریم بازنشستگان و سپس شنیدن صدا و خواسته‌های آنهاست و این رویه را در نشست‌های مختلف اجرا کردیم.

وی تاکید کرد: هرگاه سخن از کارکنان دولت می‌کنیم حتماً باید در کنار آن از بازنشستگان نیز صحبت کنیم و باید این افراد در فضا‌های مجازی و خبرگزاری‌ها صحبت کنند.

شریعتمداری تصریح کرد: اگر بازنشستگان نتوانند عزتمندانه زندگی کنند شاغلان نیز در نهایت به آینده خود ناامید خواهند شد.

وی افزود: ما باید مسیر بهبود شرایط زندگی بازنشستگان را از ابتدا تا انتها فراهم کنیم. در جلساتی که با رییس سازمان برنامه و بودجه داشتیم وی اعلام کرد که مستمری بازنشستگان همچون کارمندان افزایش می‌یابد و علاوه بر آن پنج هزار میلیاردتومان نیز برای همسان سازی حقوق آن‌ها در نظر گرفتیم.

وزیر تعاون گفت: باید هزینه‌های صندوق بازنشستگی کاهش یابد و در این مدت نیز رئیس صندوق در این مسیر حرکت کرد و از محل صرفه‌جویی هزینه‌های جاری صندوق بازنشستگی برای یک هزار فقره وام ۲۰ میلیون تومانی ازدواج فرزندان بازنشسته اعتبار فراهم کرد.

وی افزود: برای جلوگیری از خروجی صندوق‌های بازنشستگی روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها جلوگیری از حضور صندوق در پروژه‌هایی است که توجیه اقتصادی ندارد.

شریعتمداری تاکید کرد: صندوق بازنشستگی حق ورود در سرمایه گذاری‌هایی که سود آور نباشد ندارد و باید سبدی را اداره کند که به مخاطبان آن سود برساند.

وی از بازنشستگان خواست نسبت به بنگاه‌های زیان‌ده حساسیت نداشته باشند چرا که ادامه کار این شرکت‌ها از بازنشستگان هزینه می‌شود.

وزیر تعاون گفت: برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده باید شفافیت را سرلوحه کار‌ها قرار دهیم چرا که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سطح گسترده‌ای از فعالیت‌ها را در بر می‌گیرد و فعالیت در این حوزه‌ها بدون شفافیت ممکن نیست.

وی با تاکید براینکه تا انتهای مسیر، شفافیت را ادامه می‌دهیم، گفت: نظارت دستگاه‌های نظارتی به تنهایی کافی نیست و باید از نظارت مردمی در همه حوزه‌ها استفاده کرد تا به شفافیت رسید.

شریعتمداری افزود: شاید عده‌ای از این روند خوششان نیاید و به عنوان مثال بگویند بند یک ذیل ماده ۱۷ رعایت نشده است، قطعاً ما جواب خواهیم داد و این وظیفه ماست، اما این مسیر قطعاً ادامه خواهد یافت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: روش‌های پایداری صندوق باید در صندوق بازنشستگی کشوری به صورت شفاف و مشخص بررسی و تطبیق شود و به صورت شفاف در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

وی تاکید کرد: پایداری صندوق در یک دوره کوتاه و یک شبه اجرایی نخواهد شد و باید در یک دوره مشخص به اجرا گذاشته شود.
______________________________

زائران خانه خدا با کدام نرخ، دلار دریافت می‌کنند؟
 
بانک ملی به عنوان متولی ارائه ارز به مسافران حج تمتع اعلام کرد که مدیران کاروان و یا افراد با در دست داشتن مدارک شناسایی می‌توانند برای دریافت ۲۰۰ دلار آمریکا به ازای هر فرد، به شعب این بانک در سراسر کشور مراجعه کنند.

گفته می‌شود که حاجیان سال قبل هم همین میزان ارز دریافت می‌کردند. نکته قابل توجه اینجاست که بانک ملی تاکید می‌کند زائران برای دریافت ارز باید با کارت ملی هوشمند یا شناسنامه به شعب مراجعه کنند البته در این بین استثنائی هم موجود است که در صورتی که مدیر کاروان توسط سازمان حج و زیارت به طور رسمی به عنوان نماینده زائران به بانک معرفی شده باشد، پرداخت ارز زائران مربوط به کاروان تحت تسلط این شخص با ارائه اسناد و مدارک الزامی ممکن است در نتیجه قطعا امکانی برای سودجویی وجود نخواهد داشت.

یک منبع آگاه در بانک ملی از جزئیات قیمت دلاری که در اختیار زائران خانه خدا قرار می‌گیرد خبر داد و گفت: قرار است زائران خانه خدا دلار را با نرخ ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان دریافت کنند که تا حدودی کمتر از نرخ صرافی هاست. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات