۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۶۱۲۰۴۸
یادداشت؛

کارنامه اروپا سیاه‌تر از آمریکا‌

کارنامه اروپا سیاه‌تر از آمریکا‌
بر اساس منطق قرآنی منافقین از کفار بدترند، چون کفار با لباس کفر و آشکارا به میدان می‌آیند، اما منافق در لباس دوست به میدان آمده و از پشت خنجر می‌زند.
به گزارش خبرگزاری رسا، در سال ۱۳۹۲ با روی کار آمدن دولت اعتدال اعتماد و مذاکره با شیطان بزرگ به‌عنوان کدخدای غرب، برای حل مشکلات کشور در دستور کار دولت قرار گرفت و مقرر شد گشتن چرخ صنعت هسته‌ای مشرو‌ط به گشتن چرخ اقتصادی کشور بشود و نتیجه مذاکرات طولانی و طاقت فرسا و تلاش مضاعف دولت برای چرخاندن چرخ اقتصاد کشور، نسخه برجامی شد که به تجربه ثابت شد و به اعتراف و اذعان اغلب مسئولان دولتی از جمله رئیس وقت بانک مرکزی برای ایران آورده‌ای در پی نداشته و منجر به پیش‌بینی حضرت امام خامنه‌ای شد.

معظم‌له علاوه بر هشدار‌های مکرر پیشین در باره بی‌نتیجه بودن مذاکره با امریکا، در ۲۰ فروردین ۱۳۹٤ فرمودند: «گفتیم به طرف مقابل اعتماد نکنید، به لبخند او فریب نخورید، به وعده نقد که می‌دهد (وعده نقد، نه عمل نقد) اعتماد نکنید، چون وقتی خرش از پل گذشت، برمی‌گردد و به ریش شما می‌خندد!»

امریکا حتی یک روز هم به برجام پایبند نبوده و در همان دوره اوباما، در همان ساعات و روز‌های اولیه، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرده و ساز بهانه‌گیری را کوک کرد. بالاخره شیطان بزرگ در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ در مقابل دوربین‌های رسانه‌ها برجام بدفرجام را پاره کرده و به شکل ظاهری نیز از آن خارج شد.

با خروج امریکا از برجام، بلافاصله اروپا با هماهنگی امریکا و با هدف امیدوار کردن ایران و به عبارت روشن‌تر غل و زنجیر کردن ایران و ممانعت از خروج از برجام، در نقش پلیس خوب وارد میدان شده و وعده حراست از منافع ایران در برجام را به دولتمردان ایران داد، وعده‌ای که تا امروز فقط در حد حرف‌های صد من یک غاز هم نبوده است.
 
نکته بسیار مهم اینکه اروپایی‌ها جسارت را به حد اعلا رسانده و تحقق وعده‌های پوچ خود را به تصویب و اجرای فوری و دقیق سلسله‌ای از اسناد و قرارداد‌های استعماری از جمله FATF، CFT، سند ۲۰۳۰ و... از یک‌سو و سلسله‌ای از مطالبات گستاخانه و مداخله جویانه مثل محدود کردن قدرت موشکی، تروریست دانستن حزب‌الله لبنان و حماس، تضمین عدم حمایت از آنان و... از سوی دیگر نمودند!

در چنین شرایطی غربزدگان، سهل‌اندیشان و روشنفکرنمایان، چشم بر گستاخی و رفتار‌های مداخله‌جویانه اروپا بسته و به وعده‌های خالی اروپایی دلگرم و مسئولان را به تمکین از بسته پر از خالی اروپایی‌ها تشویق می‌کردند، در همین راستا مقام معظم رهبری در اردیبهشت سال ۹۲ در جمع علمای حوزه پرده از چهره کریه و زشت اروپایی‌ها برداشته و فرموده بودند: «این‌ها ظاهرشان اتو کشیده و کراوات زده و ادکلن زده و... است، امّا همان باطن وحشی‌گری‌ای که در تاریخ وجود داشته هنوز هم در این‌ها هست... نژاد‌های اروپایی راحت آدم می‌کشند و خونسرد جنایت می‌کنند.»

همچنین ایشان در اول فروردین ماه امسال در حرم رضوی مجدداً بر افشای چهره وحشی اروپایی‌ها تأکید کرده و فرمودند: «سیاستمداران غربی در باطن آدم‌هایی هستند به معنای کامل کلمه وحشی. کت و شلوار می‌پوشند، کراوات می‌بندند و ادکلن می‌زنند، اما در باطن وحشی هستند.»

حضرت امام خامنه‌ای در تیرماه سال گذشته در دیدار هیئت دولت صریحا گره‌زدن مشکلات اقتصادی کشور به اموری که خارج از اختیار کشور خودمان است مانند برجام و بسته اروپایی انتقاد کرده و چنین کاری را خلاف منافع کشور دانسته و فرمودند: «کار را در محدوده مقدورات کشور با جدّیت دنبال بکنید؛ منتظر این و آن نباشید. ما یک روز مشکل اقتصادی کشور را موکول کردیم به برجام، [امّا]برجام نتوانست مشکل اقتصادی کشور ما را برطرف کند و به ما کمک قابل توجّهی بکند؛ و نتیجه این شد که مردم نسبت به برجام شرطی شدند، که وقتی آن بابا [رئیس‌جمهور امریکا]می‌خواهد از برجام خارج بشود، تا مدّتی که او می‌گوید خارج می‌شوم، ما همین‌طور دچار تلاطم در بازار خواهیم بود؛ ما شرطی شده‌ایم دیگر، مردم را ما شرطی کرده‌ایم. حالا هم «بسته اروپایی»؛ مردم را در باره بسته اروپایی شرطی نکنید. البتّه اروپایی‌ها مجبورند، ناچارند، چشم‌شان چهارتا! بایستی بگویند چگونه خواهند توانست از منافع ما دفاع کنند -که اسمش همان بسته است-، امّا این را جزو موضوعات اصلی کشور قرار ندهید؛ بسته اروپایی بیاید، نیاید. ما کار‌هایی در کشور داریم، مقدوراتی در کشور داریم، این مقدورات بایستی تحقّق پیدا کند؛ دنبال این مقدورات بروید؛ گره نزنید بهبود اقتصاد کشور را به چیزی که از اختیار ما خارج است.»

حقیقت این است که وقتی در انجام تعهدات برجامی اراده ندارد، یا قدرت ندارد و یا اجازه ندارد و یا... غلط می‌کند بر سر میز مذاکره بنشیند. ۹ ماه طول کشید تا بسته اروپایی به کانال اینستکس محدود شود، کانالی که به مراتب بدتر و تحقیرآمیزتر از برجام امریکایی است و این حقیقتی است که رهبری در سخنرانی اول فروردین ماه سال‌جاری به آن اشاره می‌کنند: «کانال مالی اتحادیه اروپا یک شوخی بیشتر نیست اروپایی‌ها در ماجرای برجام از پشت به ما خنجر زدند. از آن‌ها نمی‌توان توقع داشت.»

اروپا در ادامه مذاکرات پساخروج امریکا، زیرکانه و موذیانه از زیر بار تعهدات برجامی شانه خالی کرده و همه تعهدات خود را در قالب راه‌اندازی کانال توهین‌آمیز اینستکس خلاصه کرده است. خلاصه این نوزاد ناقص‌الخلقه و موهوم عبارت است از:

۱ - نفی قول‌های داده شده در ‎برجام! ۲ - عمل به تحریم‌های امریکا! ۳ - تحریم نفت ایران از سوی اروپا! ۴ - پذیرش تحریم‌های بانکی! ۵ - قطع ارتباط شرکت‌های اروپایی با ایران! ۶ - و در یک کلمه تحقیر رسمی ایران و قبول روش ذلت‌بار نفت در برابر غذا و دارو از سوی ایران! و البته اروپایی‌ها به این حد از تحقیر هم قانع نبوده و به تناوب مسئولان اروپایی ایران را تهدید هم می‌کنند.

بر اساس منطق قرآنی منافقین از کفار بدترند، چون کفار با لباس کفر و آشکارا به میدان می‌آیند، اما منافقین در لباس دوست به میدان آمده و از پشت خنجر می‌زنند و این روایت حقیقت مجسم از اروپاست، اگر شیطان بزرگ را کافر بدانیم بی‌شک اروپایی‌ها طی ٤۰ سال گذشته متناوباً در نقش منافقین به میدان آمده که همواره و به کرات از پشت به جمهوری اسلامی ایران خنجر زده‌اند. به هر ترتیب آنچه که مشخص است آنکه اروپایی‌ها نتوانستند از فرصت نشست کمیسیون مشترک برجام بهره ببرند و تضمینی متقن به ایران ارائه دهند بنابراین باید منتظر فرا رسیدن روز یک‌شنبه ۱۶ تیر ۹۸ و آغاز مرحله دوم کاهش تعهدات برجامی ایران باشیم. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات