۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۶۱۲۴۷۲
کوربین:

دولت انگلیس فروش سلاح به ریاض را به جان انسان‌ها ترجیح می‌دهد

دولت انگلیس فروش سلاح به ریاض را به جان انسان‌ها ترجیح می‌دهد
اعتراض وزرای دولت انگلیس به رأی دادگاهی در این کشور جهت توقف فروش سلاح به سعودی‌ها، واکنش منفی رهبر حزب کارگر این کشور را در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری رسا، پس از آن‌که وزرای کابینه انگلیس از دادگاه خواستند از رأی خود علیه فروش سلاح به عربستان‌ سعودی صرف‌نظر کند، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر، دولت را به ترجیح دادن صادرات اسلحه به جان غیرنظامیان، متهم کرد.

به نوشته روزنامه «گاردین»،‌ «کمپین علیه فروش تسلیحات» اعلام کرد دولت انگلیس برای تشکیل جلسه تجدیدنظر در خصوص رأی ۳۰ خرداد دادگاه این کشور مبنی بر ممنوعیت فروش تسلیحات به سعودی‌ها و توقف اجرایی شدن آن تا پایان روند تجدید نظر اقدام کرده است.

این اقدام وزرای دولت بریتانیا، در تضاد کامل با وعده‌های «لیام فاکس» وزیر تجارت بین‌المللی است که تضمین داده بود صادرات تسلیحات به «ریاض» متوقف می‌شود.

استفاده سعودی‌ها از تسلیحات انگلیسی جهت کشتار غیرنظامیان یمنی، اعتراضات گسترده‌ای را از سوی پارلمان بریتانیا و نهادهای حقوق بشری این کشور به‌دنبال داشت. این اعتراضات در نهایت منتج به رأی دادگاه برای لغو فروش تسلیحات به عربستان سعودی شد.

کوربین، رهبر حزب رقیب دولت در واکنش به این اقدام وزرای کابینه انگلیس گفت: «این [کار] به تمسخر گرفتن تعهدی است که خودشان مبنی بر توقف فروش‌ها دادند و همزمان بازبینی در تلفات غیرنظامیان صورت می‌گیرد. هیچ چیز روشن‌تر از این نیست. اولویت دولت فروش تسلیحات است نه حفاظت از حقوق و جان مردم یمن».

«اندرو اسمیت» سخنگوی کمپین علیه فروش تسلیحات در این باره گفت:‌ «دادگاه دریافت که دولت به‌صورت غیرعقلانی و غیرقانونی اجازه این فروش تسلیحات را صادر کرده است. اگر تعلیق در دادرسی مورد تأیید قرار گیرد منجر به فروش غیرقانونی بیشتر تسلیحات و جنایات [متعاقب] خواهد شد».

عامل حدود دو سوم از ۱۱۷۰۰ تلفات شهروندان یمنی، بمباران‌های سعودی‌ها در مناطق غیرنظامی است. این در حالی است که از آغاز جنگ یمن در سال ۲۰۱۵ میلادی، بریتانیا حدود ۴.۷ میلیارد دلار تسلیحات به ریاض فروخته است.

روز جمعه کوربین و رهبران چهار حزب دیگر از «جرمی هانت» وزیر امور خارجه بریتانیا و «بوریس جانسون» وزیر امورخارجه سابق این کشور که هردو کاندید جانشینی نخست‌وزیر فعلی هستند خواستار تحقیقی پارلمانی یا عمومی شدند که مشخص کند چگونه مجوز ادامه فروش تسلیحات صادر شد.

گاردین در تاریخ 29 خرداد مقاله مفصلی درباره نقش انگلیس در کشتارهای یمن منتشر کرد. طبق این گزارش، انگلیس نه تنها بمب‌هایی را که بر سر یمنی‌ها ریخته می‌شود، تأمین کرده و می‌کند، بلکه خدمه و مستشاران نظامی که سبب تداوم جنگ شده‌اند، نیز در اختیار ائتلاف سعودی قرار داده است.

علاوه بر انگلیس، طبق اطلاعات محرمانه نظامی افشا شده از آژانس نظامی فرانسه (DRM) درباره تسلیحات فرانسوی فروخته شده به عربستان سعودی و امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۸، این تسلیحات شامل تانک، توپخانه، بالگرد و جنگنده می‌شوند که علیه غیرنظامیان هم از آنها استفاده شده است.

به تازگی هم مشخص شد که از جنگنده‌های «یوروفایتر» و «تورنادو» در جنگ یمن استفاده شده است. در ساخت این جنگنده ها آلمان و  دیگر کشورهای اروپایی مانند بریتانیا و ایتالیا مشارکت دارند. دولت آلمان تاکنون همواره ادعا می کرد که هیچ شواهدی درباره استفاده از این جنگنده‌ها وجود ندارد و تمایل ندارد که به روشنی درباره این مسأله اعلام موضع کند. هر دوی این جنگنده‌ها را آلمان به همراه دیگر کشورهای اروپایی مانند بریتانیا و ایتالیا تولید می‌کنند./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات