۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۶۱۲۷۲۶
با مشارکت موسسه مصاف و سازمان سراج؛

نخستین دوره کشوری سواد رسانه ای و سواد فضای مجازی برگزار می شود+ فیلم

نخستین دوره کشوری سواد رسانه ای و سواد فضای مجازی برگزار می شود+ فیلم
نخستین دوره کشوری سواد رسانه ای و سواد فضای مجازی در چهار استان با مشارکت موسسه مصاف و سازمان سراج برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، احمدرضا متین فر مدیر مرکز سواد فضای مجازی سازمان سراج و عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع)، امروز در نشست خبری واحد رسانه موسسه مصاف(آرما) و مرکز سواد فضای مجازی سازمان سراج که در راستای برگزاری اولین دوره کشوری سواد رسانه ای و سواد فضای مجازی در خبرگزاری دانشجو برگزار شد، گفت: سواد رسانه ای می تواند یک فرصت کنش‌گری اقتدار آفرین برای کشور محسوب شود لذا اهمیت این موضوع بر کسی پنهان نیست.

وی افزود: اتفاقی که امروز در شبکه مهدویت و موسسه مصاف اتفاق افتاده فرصت مناسبی است تا افراد با سواد رسانه ای برای کنش گری جدید آشنا شوند و این طرحی که در حال حاضر قرار است در چهار استان برگزار شود در سراسر کشور نیز اجرا خواهد شد.

متین‌فر با اشاره به اینکه در آغاز این دوره شاخصه های مصالحه، سلامت و رفتار دقیق در فضای مجازی ارائه می شود تا فرد خود را با این شاخصه ها مقایسه کند، ابراز کرد: زمانی که مخاطبان با این شاخصه ها آشنا شدند خواهند دانست چه میزان با آن شاخصه ها فاصله دارند و یا ندارند.

مدیر مرکز سواد فضای مجازی سازمان سراج درخصوص بیماری های اینترنتی، اظهار داشت: خشم افراطی، دروغ گفتن افراطی به شرط بیشتر ماندن در فضای مجازی، مصرف داروهای صوتی، ولع مصرف و اختلال در خواب از جمله بیماری های اینترنتی است که فرد می تواند به آن مبتلا شود؛ متاسفانه در گذشته فرد توسط مواد شیمیایی معتاد می شد امروز با یک صوت معتاد می شود.

وی اطلاع رسانی و مقابله با اعتیاد اینترنتی را لازم و ضروری دانست و گفت: در این دوره ابتدا دانشجو تربیت می شود سپس در کلینیک های مخصوص فضای مجازی به درمان بیماران اینترنتی اقدام می کنند.

متین‌فر درخصوص آسیب های فضای مجازی ابراز کرد: خیانت سایبری، قلدری در فضای مجازی، قمار و غیره از آسیب های فضای مجازی به شمار می رود. رویکرد ما درباره فضای مجازی و سواد فضای مجازی نه صرفا فرصت محور است و نه صرفا تبدیل محور است، چرا که برخی فضای مجازی را زمین بازی دشمن می دانند و می گویند نباید در این فضا باشیم پس باید از آن خارج شویم.

در ادامه رائفی پور به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از دغدغه موسسه مصاف ارتقای سواد رسانه ای است.

وی با اشاره به اینکه موسسه مصاف به صورت مردمی اداره می شود و هیچ بودجه ای از سازمان و یا نهادی دریافت نمی کند، ادامه داد: از کارهایی که این موسسه انجام داده بحث مهدی یاران است که زیر نظر موسسه تخصصی مهدویت و بنیاد حضرت مهدی(عج) و تحت اشراف حجت الاسلام والمسلمین قرائتی قرار دارد که توانسته قریب به 8 هزار و 500 نفر در این زمینه مهدویت نیرو تربیت کند.

رائفی پور در ادامه بیان داشت: موسسه مصاف با تفاهمنامه ای که با سازمان سراج داشت قرار بر این شد تا دوره سواد رسانه ای و سواد فضای مجازی را در راستای آشنایی بیشتر مردم در چهار استان تهران، مشهد، شیراز و اراک برگزار کند.

این فعال فرهنگی ادامه داد: در حال حاضر یک هزار و 300 نفر در این دوره نام نویسی داشتند که کلاس تهران قریب به 500 نفر حضور خواهند داشت. سرفصل‌های مهم در دوره سواد رسانه‌ای و فضای مجازی شامل اهمیت فضای مجازی و اعتیاد اینترنتی، مخاطب‌شناسی، ژان شناسی شبکه‌های اجتماعی، ارتباط اغنایی، سلامت ذهن و جسم و رژیم مصرف رسانه و میکرولید نویسی است.

وی یکی از وظایف مهم این موسسه را پاسخ به شبهات برشمرد و گفت: تا کنون این موسسه هزاران شبهه را پاسخ داده است. گفتنی است کسانی که موفق به گذراندن دوره نخست شوند و در آزمون رتبه آوردند و در دوره های بعدی را بگذرانند به مراکز فرهنگی مانند حوزه های علمیه معرفی می شوند./813/

تعداد بازدید : 9
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات