۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۶۱۲۹۸۶

پیام اتحادیه اروپا به مناسبت سالگرد نسل‌کشی سربرنیتسا

پیام اتحادیه اروپا به مناسبت سالگرد نسل‌کشی سربرنیتسا
اتحادیه اروپا با انتشار پیامی به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد نسل‌کشی سربرنیتسا تاکید کرد که وظیفه مشترک ما این است که نسل‌کشی سربرنیتسا را همیشه به یاد داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری رسا، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و یوهانس هان، کمیسر این اتحادیه در امور سیاست همجواری و توسعه به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد نسل‌کشی سربرنیتسا بیانیه مشترکی صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: وظیفه مشترک ما این است که نسل کشی سربرنیتسا که یکی از تاریک ترین دوره های تاریخ اروپای مدرن است را همیشه به یاد داشته باشیم. تراژدی‌ای که ۲۴ سال پیش رخ داده هنوز هم فراموش نشده است. ایجاد یک آینده آرام و با ثبات برای بوسنی و هرزگوین و کل منطقه حائز اهمیت بسیار است. تمام رهبران سیاسی باید گفتگو و احترام برای عضویت در اتحادیه اروپا را بیشتر ترغیب کنند.

در سربرنیتسا چه گذشت؟

غیرنظامیان بوسنی پس از اشغال سربرنیتسا از سوی صرب‌ها در ۱۱ ژوئیه ۱۹۹۵، به نیروهای هلندی وابسته به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل پناه آوردند. سربازان هلندی اما آنها را به صرب‌ها تحویل دادند.

صرب‌ها اجازه دادند زنان و کودکان به مناطق تحت کنترل سربازان بوسنی برسند، اما بیش از ۸ هزار مرد بوسنیایی را در مناطق جنگلی، کارگاه‌ها و انبارها به قتل رساندند.

قربانیان این کشتار در گور‌های دسته‌ جمعی دفن شدند. طبق روال هر سال، برخی اجساد، از گورهای دسته‌جمعی خارج و پس از آزمایش ژنتیک و تشخیص هویت، در قبرهای جداگانه دفن می‌شوند./847/ب

منبع: ایکنا

ارسال نظرات