۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۶۱۳۱۳۸

دلایل فروپاشی همپیمانی امارات و سعودی چیست؟

دلایل فروپاشی همپیمانی امارات و سعودی چیست؟
تحرکات امارات در جهت کاهش حضور نظامی‌اش در یمن و در جهت همگرایی با ایران گواهی بر فروپاشی همپیمانی آن با عربستان سعودی در تجاوز به یمن و در اردوگاه جنگ علیه ایران است.

به گزارش خبرگزاری رسا، المیادین در تحلیلی آورده است آن‌گونه که روزنامه «نیویورک‌تایمز» به نقل از منابع موثق نوشته است عقب‌نشینی‌هایی، که امارات به آن در یمن دست می‌زند با هماهنگی «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی انجام نمی‌شود و امارات این گام‌ها را به منظور جلوگیری از افزایش شدت اختلافات میان طرفین اعلام نمی‌کند. این روزنامه در مقاله‌ای به قلم «دکلان والش» و «دیوید پاتریک» به سرخوردگی‌های سعودی بعد از اقدام امارات به عقب‌نشینی از یمن پرداخته، ولی به دلایل فروپاشی همپیمانی با عربستان سعودی اشاره نکرده است.

«مایک هندر ماش» ژنرال بازنشسته استرالیایی و فرمانده گارد ریاستی امارات به وحشت فزاینده اماراتی‌ها به دلیل افزایش قدرت بازدارندگی یمنی‌ها و امکان تهدیدهای‌شان علیه تاسیسات حیاتی امارات اشاره کرده است؛ امری که نشان می‌دهد تداوم تجاوز به یمن امارات را با خطر فروپاشی زیر سنگینی آنچه آن را این ژنرال «ویت‌کنگ یمن» می‌نامد، تهدید می‌کند؛ ویت‌کنگ اشاره به انقلابیون ویتنام هستند که جنگ آمریکا علیه کشورشان را شکست دادند. این خطرات، شکاف میان «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی و «محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی و نیز حاکمان الفجیره و الشارقه را گسترش داده است. این شیوخ اماراتی به «سیاست ظالمانه» بن زاید و همچنین قرار گرفتن امارات در تنگنای اقتصادی به دلیل بحران خفه‌‌کننده ناشی از هزینه تقریبا 100 میلیارد دلاری جنگ یمن، معترض هستند.

امارات بیشتر از عربستان سعودی، از این موضوع واهمه دارد که خود را در صف مقدم هرگونه جنگ میان آمریکا و ایران بیابد. «اریک کینگهام» روزنامه‌نگار در واشنگتن‌پست، که مقیم دبی است، طی اظهارنظری به نگرانی خاص دبی از پیامدهای هرگونه رویارویی با ایران اشاره می‌کند؛ این نگرانی را چه بسا دبی در پیام‌هایش به ایران ابراز کرده است. همان‌گونه که «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران 3 ماه قبل طی اظهاراتی گفت: «در داخل امارات حکام به ما پیام‌های همکاری و رفع سوء تفاهم می‌دهند.»

ولی بحران امارات در یمن و در امنیت خلیج‌فارس از دبی، الفجیره و الشارقه فراتر رفته و به ابوظبی رسیده است؛ چرا که محمد بن‌زاید احتمال فروپاشی امارات را به دلیل خطرات پیامدهای جنگ در آب‌های خلیج‌فارس جدی گرفته است. «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات در مجرای اختلاف نظرش با عربستان سعودی درباره حوادث لنگرگاه الفجیره، تلاش می‌کند به ایران نزدیک شود همچنان‌که او تلاش کرد در جریان سفرش به مسکو در تاریخ 25 ژوئن، روسیه را واسطه قرار دهد، ولی تهران نمی‌خواهد امارات را که «خطوط قرمز» تجاوز کرده است، در قایقی که آن را تهدید به عرق شدن در آب‌های خلیج‌فارس می‌کند، نجات دهد.

طبق اعلام منابع آگاه، هیئت‌های امنیتی اماراتی، که در تهران عادی‌سازی روابط و موافقت با محافظت مشترک از آبراه‌ها و ترک یمن را پیشنهاد می‌کنند، گوش شنوایی نمی‌بینند و از میانجیگری روسیه نیز استقبال نمی‌شود. طبق ادعای «مارک میلی» و «جیم مالوی» فرمانده ناوگان پنجم آمریکا، در مقابل تلاش ترامپ برای ایجاد ائتلاف بین‌المللی برای اسکورت کشتی‌های تجاری در آب‌های خلیج‌فارس، ایران به کشورهای خلیج‌فارس پیشنهاد تضمین امنیت منطقه‌ای را بدون مداخله نیروهای خارجی پیشنهاد می‌دهد؛ نیروهایی که طبق گفته «عباس عراقچی» سخنگوی وزارت خارجه ایران، «به حفظ امنیت و ثبات اهمیتی نمی‌دهند.» در این منازعه، امارات باید میان تضمین امنیت خلیج‌فارس از سوی خود کشورهای منطقه و یا بین‌المللی کردن آن - که امنیت و ثبات را تهدید می‌کند- یکی را انتخاب کند.

تلاش آمریکا برای بین‌المللی کردن تامین امنیت آب‌های خلیج‌فارس فقط به انگلیس محدود می‌شود و با موافقت دیگر کشورهای اروپایی همراه نشده است. همین امر نشان می‌دهد که ترامپ به ناچار به عقب‌نشینی آمریکا از احتکار تاریخی امنیت خلیج‌فارس به نفع روسیه و چین، که نمی‌خواهند ترامپ را از این باتلاق برهانند، اعتراف می‌کند. از سوی دیگر، امارات را در این باتلاق، فروپاشی همپیمانی‌اش با عربستان سعودی محافظت نمی‌کند بلکه عدم لغزشش در لغزشگاه پر زرق و برق آمریکا، آن را محافظت می‌کند./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات