۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۹
کد خبر: ۶۱۳۴۵۳
عبدالملکی:

تخصیص ارز برای کالاهای اساسی پیگیری شود

تخصیص ارز برای کالاهای اساسی پیگیری شود
عضو شورای مرکزی جمنا با بیان اینکه به جای توزیع آزاد ارز، تخصیص ارز برای کالاهای اساسی باید پیگیری شود، گفت: با این وجود حتما لازم است سیکل لازم برای توزیع ارز تکمیل شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الله عبدالملکی عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در نشست نمایندگان ادوار عضو جبهه مردمی اظهار داشت: یکی از سه معضل اصلی در سال ۹۸ به هم ریختگی بازار ارز است و این هم از دو منظر تقاضا و عرضه قابل بررسی است.

وی افزود: تقاضای سفته بازی برای ارز همچنان وجود دارد و عددش هم قابل ملاحظه است. البته در یکی دو ماه گذشته بازار ارز مقداری آرام شده ولی این بازار آماده پیش شدید مجدد است. از طرف عرضه هم بزرگترین مشکل این است که اهتمام لازم برای تامین ارز کشور وجود ندارد و همچنان وارد کننده ها دچار مشکل در تامین ارز هستند که البته این مسأله را سلسله ای از او را در کنار خود دارد.

عبدالملکی با بیان اینکه مشکل اصلی این است که برنامه ای برای تامین ارز وجود ندارد، تصریح کرد: خیلی راحت مطرح می کنند که ۱۰ یا ۲۰ میلیارد از ارزهای صادراتی به کشور برنگشته و سوال این است که برنامه شما برای این بازگشت چیست.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۸ صادرات کم تر شده و بخش تولید دچار رکود شده است، اظهار داشت: سیاست ارزی بخشی از این داستان است و در سال گذشته کار اشتباه شد و آن اینکه بدون یک برنامه ریزی مشخص حدود ۱۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به افراد دادند. بخش عمده میزانی که واگذار شد تبدیل به کالا شد که با قیمت ۱۰ هزار و ۱۵ هزار تومان در کشور عرضه شد. و تقریباً ۱۸ میلیارد دلار را ضربدر ۸۰۰۰تومان بکنید حداقل چیزی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت با این نوع تخصیص ارز توزیع شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه با طرح این سوال که آیا نباید ارز یارانه‌ای و ارزان قیمت اختیار واردات قرار دهیم، گفت: اینکه آیا ذاتا این کار درست یا غلط است یک بحث است. شما در شرایطی مجاز هستید که عرضه یارانه‌ای در اختیار وارد‌کننده قرار دهید که سیستم نظارتی از همان مرحله اول که همان ثبت سفارش است مدیریت کند و آن شرکت که می‌خواهد این کالا را وارد کند مشخص باشد و در مرحله بعد کنترل کنیم که همان کالا وارد شده باشد و در مرحله سوم کنترل کنید که آن کالایی که وارد بازار شده و احتکار نشده است و در مرحله بعدی آن کالا با قیمتی که مدنظرتان بوده در بازار به فروش می‌رسد.

عبدالملکی ادامه داد: اگر این سیکل کامل مدیریت هزینه‌کرد را نداشته باشیم یا نتوانیم بر آن نظارت کنیم اینکه حتی یک دلار ارز یارانه توضیح بکنیم از کف ملت رفته است و متاسفانه از بیت‌المال هزینه شده است.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی  با بیان اینکه به جای توزیع آزاد ارز که شوک تورمی مجدد خواهد داشت همچنان تخصیص ارز برای کالاهای اساسی باید پیگیری شود، تصریح کرد: با این وجود حتما لازم است سیکل لازم برای توزیع ارز تکمیل شود و به اعتقاد من این امر ظرف چهار تا پنج ماه شدنی است ولی متأسفانه اهتمام در سیستم بانک مرکزی و تجارت خارجی کشور وجود ندارد و اما دلیل این عدم وجود را نمی دانیم. آیا تعمدی در کار است و یا صرفاً اهمال کاری است.

محمد قمین
ارسال نظرات