۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۶۱۳۷۵۰
سپهوند:

نقش شورای نگهبان در حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام اسلامی سبب اقتدار نظام است

نقش شورای نگهبان در حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام اسلامی سبب اقتدار نظام است
مسؤول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات لرستان گفت: شورای نگهبان در حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام نقش مؤثری داشته و سبب اقتدار نظام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، تیمور سپهوند، مسؤول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات لرستان، ظهر امروز در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه به نقش شورای نگهبان در حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام مقدس اسلامی اشاره کرد و گفت: نقش شورای نگهبان در این زمینه سبب اقتدار نظام جمهوری اسلامی است.

وی افزود: امروز نظام جمهوری اسلامی به برکت قانون اساسی و شورای نگهبان به عنوان نهاد نظارتی، مصداق واقعی برای معرفی اسلام ناب پیامبر گرامی اسلام است و در 10 اصل در قانون اساس وظایف شورای نگهبان عنوان شده است.

درخشش شورای نگهبان در پاسداری از احکام اسلامی و انجام وظیفه

سپهوند ادامه داد: در اصل 91 قانون اساسی به منظور پاسداری از احکام اسلامی و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات با شرع مقدس، شورای نگهبان با ترکیب شش فقیه عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز با انتخاب رهبر معظم انقلاب و شش نفر حقوقدان که به وسیله رییس قوه قضاییه انتخاباب و با رأی مجلس شورای اسلامی انتخاب می شوند، تشکیل شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس اصل چهارم قانون اساسی کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی باید براساس موازین اسلامی باشد و تشخیص آن بر عهده فقهای شورای نگهبان است و در این 40 سال گذشته شورای نگهبان عملکرد مثبتی داشته است.

مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد

مسؤول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات لرستان با بیان اینکه در اصل 93 قانون اساسی آمده است که مجلس شورای اسلامی با اینکه در رأس همه امور است، بدون شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد، گفت: مجلس شورای اسلامی در دو مورد شامل انتخاب شش حقوقدان و اعتبار نامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیاز به تصویب شورای نگهبان ندارد و کلیه مصوبات مجلس شورای اسلامی باید به تصویب شورای نگهبان برسد.

وی یادآور شد: بر اساس اصل 96 قانون اساسی تشخیص عدم مغایرت مصوبات با اکثیرت فقهای شورای نگهبان است و با توجه به اصل 97 قانون اساسی اعضای شورای نگهبان در راستای تسریع در کار هنگام تصویب قوانین و مقررات می توانند در مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشند، وقتی طرح یا لایحه ای فوریت داشته باشد، باید اعضای شورای نگهبان در مجلس حضور داشته باشند.

تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است

سپهوند یادآور شد: در اصل 99 نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و هر انتخاباتی که برای همه پرسی  باشد، بر عهده شورای نگهبان است./9451/پ310/ب1

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات