۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۵
کد خبر: ۶۱۳۸۱۰

گزارشی از کتاب "روزگار قائم مقامی"

گزارشی از کتاب
کتاب «روزگار قائم مقامی» نگاهی نو به پیشینه قائم مقامی «حسینعلی منتظری» و تأملی است در چرایی و چگونگی انحراف و سقوط او.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، از حوادث مهم دوران پرالتهاب جمههوری اسالامی، برکناری آیت الله منتظری از مقام قائم مقامی رهبری است که به تازگی آقایان سهراب مقدمی شهیدانی و محمدجواد فرج نژاد در کتاب «روزگار قائم مقامی» به جزئیات این موضوع مهم پرداخته اند. در ادامه گزارشی از این کتاب را خواهید خواند

دهه شصت، دهه مظلومیت ملت ایران است. از طرفی، جنگ نابرابر و از طرف دیگر، شورش جلاد‌ها که در انتخابات‌های متعدد مردم آن‌ها را کنار گذاشتند. اسف‌بارتر اینکه «قائم مقام» رهبری از قاتلان ۱۷ هزار نفر از مردم ایران حمایت می‌کرد و بر فشار‌های روحی مردم می‌افزود. وی در حالی که سال‌های قبل، منافقین را به اعدام تهدید کرده بود، در چرخشی عجیب به مدافع این گروه تروریستی تبدیل شد. ریشه‌های چرخش تاریخی منتظری چه بود؟ کتاب «روزگار قائم مقامی» نگاهی نو به پیشینه قائم مقامی «حسینعلی منتظری» و تاملی است در چرایی و چگونگی انحراف و سقوط او.

تیغ سانسور مدعیان آزادی بیان!

کتاب «روزگار قائم مقامی» در تیغ سانسور دولت مدعی اعتدال، گرفتار و بخش‌های مهمی از آن حذف شد. بخشی از این کتاب که درباره تشکیلات منافقین در زندان بود هم مشمول حذف و سانسور و حتی دو مورد از دست خط‌های امام نیز به دستور وزارت ارشاد حذف شد. کلیپ «شورش جلادها» هم که بر اساس مطالب کتاب مزبور ساخته شده بود به خواست سایت یوتیوب حذف شد.

کتابی خاص!

درباره آقای منتظری آثار متعددی در تمجید یا نقد ایشان نوشته شده است. برخی حامیان دوآتشه و متعصب و اعضای بیت آقای منتظری مانند مصطفی ایزدی و عمادالدین باقی، آثار متعددی در تطهیر منتظری نوشته و در مقابل، سید احمد خمینی (ره)، سید حمید روحانی، محمد محمدی ری شهری، عباس سلیمی نمین، اسدالله بادامچیان و برخی دیگر آثاری در نقد عملکرد آقای منتظری نگاشته اند. اما کتاب «روزگار قائم مقامی» بسیار متفاوت است. مزیت‌های این کتاب نسبت به سایر آثار مشابه، در انصاف علمی نویسندگان، انتشار ضمیمه‌های مفید و انبوه اسناد و منابع اختصاصی است که بعضی برای اولین بار منتشر می‌شوند. همچنین نظارت علمی استادان تاریخ مانند حجت الاسلام حمید روحانی، دکتر محمدحسن رجبی و دکتر مظفر نامدار بر این کتاب، سطح علمی آن را ارتقا داده است.

«روزگار قائم مقامی» توانسته است ابعاد جدیدی از ظهور و سقوط منتظری را افشا کند. مرجعیت سیاسی آقای منتظری، رمزگشایی از نامه ۶/۱ امام و ارائه اسناد متعدد بر اصالت این نامه، افشای مثلث نفوذ بر منتظری، تحلیل فقهی و تاریخی اعدام‌های منافقین درسال ۶۷ و نهایتا تجمیع اسنادی درباره مشکلات منتظری، از ابتکارات این کتاب است.

مثلث نفوذ

در کتاب حاضر از یک مثلث مؤثر بر آیت الله منتظری سخن گفته شده است که مهدی هاشمی، لیبرال‌های نهضت آزادی و منافقین سه ضلع این مثلث هستند. در این کتاب، برخلاف آنچه که گفته می‌شود، تنها مهدی هاشمی عامل اصلی سقوط منتظری بود، نقش هم نشینی با لیبرال‌ها و اعتماد به منافقین در انحراف منتظری برجسته شده است تا خط نفوذ در ذهن و بیت وی به درستی تبیین شود. نویسندگان با تطبیق برخی از سخنرانی‌ها و نامه‌های آقای منتظری با سایر اسناد ثابت می‌کنند که نامه‌های منتظری به امام و سخنرانی‌های او از مدتی به بعد، چیزی جز تکرار نوشته‌های مهدی هاشمی و سخنان اعضای نهضت آزادی نبوده است.

بی‌اعتنایی به مخالفت امام(ره)

همچنین، روند قائم مقامی منتظری و موارد متعدد مخالفت امام با قائم مقامی وی در این کتاب به خوبی بازنمایی شده است. به گفته آیت الله محمدی گیلانی، امام پیش از انتخاب منتظری، مخالفت خود را با این مسأله به اطلاع آقای هاشمی رفسنجانی رسانید، اما هنگامی که در «عمل انجام شده» واقع شد، به انتخاب خبرگان اعتراض نکرد. امام خمینی (ره) بعد‌ها در دیدار مسؤولان صریحا فرمود که منتظری به درد رهبری نمی‌خورد (ص ۶۲)، اما این بار با بی عملی خبرگان، مواجه و نهایتا مجبور به عزل منتظری از قائم مقامی شد.

رمز انحراف

از نظر نویسندگان این کتاب، ساده لوحی و اعتماد به جریانات لیبرال و فاسد، رمز انحراف آقای منتظری است، گرچه می‌توان «فشار درون خانه» را هم به این مسائل افزود! در این کتاب، برخی از سرپل‌های اطلاعاتی و خبری منتظری و اسناد وابستگی آنان به سرویس‌های جاسوسی سیا و موساد معرفی می‌شود. منوچهر قربانی فر، یکی از نیرو‌های امنیتی سازمان سیا بود که توانسته بود در بیت منتظری نفوذ زیادی کند و منتظری هم به وی بسیار اعتماد داشت.

مرجعیت سیاسی

در این کتاب اسناد متعددی درباره رفتار سیاسی با مرجعیت آقای منتظری مطرح می‌شود که از آن‌ها می‌توان به اضافه کردن واژه «العظمی» به متن خبر صداوسیما به دست محمد عطریانفر اشاره کرد. ابراهیم یزدی هم در روزنامه کیهان و هاشمی رفسنجانی نیز در خطبه‌های نماز جمعه، تعبیر آیت الله العظمی را نخستین بار برای منتطری به کار بردند تا او با این عنوان شناخته شده، در جرگه مراجع قرارگیرد، در حالی که آن زمان علاوه بر امام، مراجع مشهوری، چون آیات عظام: خویی، اراکی، گلپایگانی و مرعشی هنوز زنده بودند.

منتظری و انحراف

امام خمینی (ره) انحراف منتظری را شاهد بود و در مجالس خصوصی تذکرات دلسوزانه خود را بیان می‌کرد، اما منتظری با بی اعتنایی و بی حرمتی به استاد خود، به حدی رسیده بود که در مواردی حتی به امام جسارت کرد؛ امری که اعتراض آیت الله خامنه‌ای را در پی داشت و امام باز هم صبوری پیشه کرد (در کتاب روایت رهبری تفصیل این ماجرا آمده است).

امام (ره) تمام تلاش خود را برای نجات منتظری به کار بست، اما «حفظ اسلام» اقتضا می‌کرد که تصمیم اساسی خود را بگیرد و جراحی بزرگی را برای حذف عنصری منحرف انجام دهد و ایشان منتظری را از قائم مقامی عزل کرد.

عناد و ساده لوحی؛ نقیصه موروثی

اطرافیان منتظری که نقش اساسی در انحراف «قائم مقام» داشتند، پس از عزل وی بر کینه و عناد خود نسبت به انقلاب و امام (ره) افزوده، برای گریز از بدنامی، نامه امام به منتظری را انکار یا توجیه کردند. نامه‌ای که اصل آن با دستخط امام (ره) موجود است و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) نیز صدورش را تأیید کرده و آقایان هاشمی رفسنجانی، خامنه‌ای و مشکینی هم بر نوشتن آن به دست امام (ره) شهادت داده اند. جالب‌تر آنکه خود منتظری به نامه مزبور پاسخ داده و صالحی نجف آبادی نیز کتابی درباره نامه یادشده نوشته است. برخی از اعضای بیت منتظری مانند عمادالدین باقی، در وقاحتی آشکار، امام (ره) را در نوشتن این نامه «بیمار» توصیف کرده اند تا آن را از اعتبار بیندازند. رفتار جاهلانه و کینه توزانه بیت منتظری با نامه امام (ره)، نشان دهنده عمق انحراف و وقاحت این بیت در برخورد با انقلاب و امام (ره) است. بیت منتظری با انتشار فایل صوتی حمایت آقای منتظری از سازمان تروریستی منافقین، نقش مهمی در انتخابات ریاست جمهوری دوزادهم داشت و با مظلوم نمایی از جلادان، تغییر جایگاه شهید و جلاد را کلید زد و هنوز هم به فتنه گری‌های خود ادامه می‌دهد.

کتاب حاضر به قلم آقایان سهراب مقدمی شهیدانی و محمدجواد فرج نژاد تالیف شده و به همت بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به نشانی ­های زیر، مراجعه کنند یا با شماره‌های داده شده تماس بگیرند:

تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک ۶ /تلفن ۵-۲۲۵۷۹۱۹۲-۰۲۱.
قم، خیابان گلستان، گلستان ۱۶، پلاک ۴۹/ تلفن: ۳۲۹۰۴۲۳۱-۰۲۵.

این اثر در کنار کتاب «روایت رهبری»، منابع کم نظیری در معرفی ماهیت حقیقی جریان و بیت منتظری و علل افول وی هستند. /۹۲۵/ن ۶۰۲/ش
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹
ممنونم از سرویس کتاب
1
1