۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۶۱۴۳۰۵
آیت الله شب زنده دار:

طلاب نسبت به سنت های حوزوی اهتمام داشته باشند| حوزه موظف به نشر معارف است

طلاب نسبت به سنت های حوزوی اهتمام داشته باشند| حوزه موظف به نشر معارف است
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه حوزویان باید معارف الهی را در جامعه نشر دهند، تأکید کرد که طلاب باید به سنت های حوزوی اهتمام داشته باشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در آیین معرفی درسنامه غناء و موسیقی رهبر معظم انقلاب اسلامی که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات مرکز تخصصی فقهی ولی امر(عج) برگزار شد، با اشاره به روایتی درباره اهمیت فراگیری علم و نشر آن گفت: پیامبر اکرم(ص) در روایتی، نخستین گام برای فراگیری علم را «انصات»، یعنی سکوت و متمرکز شدن در درس دانسته اند.

وی ادامه داد: متأسفانه امروز گاهی مشاهده می شود برخی از طلاب در کلاس درس حواسشان جمع نیست و علاوه بر این تمرکز دیگران را نیز بر هم می زنند؛ این کار درستی نیست و باید طلاب توجه و تمرکز بسیاری در کلاس درس داشته باشند.

آیت الله شب زنده دار اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب می فرموند بنده در کلاس درس حضرت آیت الله بروجردی همیشه جلوی کلاس درس می نشستم تا تمرکز بیشتری داشته باشم.

تعداد بازدید : 9

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه «استماع» و «حفظ»، بر اساس روایت نبوی گام های دوم و سوم فراگیری علوم است، از کم توجهی حوزه های علمیه به حفظ کردن مطالب علمی انتقاد و ابراز کرد: یکی از سنت های فراموش شده حوزه های علمیه آن است که به مسأله «حفظ» توجهی نمی شود؛ بزرگان حوزه علمیه همواره برای آن که علوم را حفظ کنند، آنها را به نظم و شعر در می آورده و حفظ می کردند، اما متأسفانه این موضوع امروز بسیار مورد غفلت واقع شده است.

وی افزود: امروز متأسفانه نه تنها به مسأله «حفظ» و به نظم درآوردن مطالب علمی کم توجهی می شود، بلکه برخی در حوزه آن را ضد ارزش تلقی می کنند؛ به بیان دیگر امروز اهتمام ورزیدن به حفظ مسائل علمی در سنین جوانی در نظام آموزش حوزه مظلوم واقع شده است، بلکه به عنوان ضد ارزش نیز شناخته می شود.

آیت الله شب زنده دار با اشاره به اهمیت حفظ قرآن کریم در سنین جوانی و بیان اینکه امروز این مسأله در حوزه ها مظلوم واقع شده است، خاطرنشان کرد: حفظ قرآن شریف یک سرمایه بزرگ است و علاوه بر نورانیت، ظرفیت علمی عظیمی را پیش روی انسان قرار می دهد؛ رهبری فرمودند بنده نسبت به مسأله «حفظ» اهتمام داشتم و حتی اگر یک صفحه می خواندم آن را حفظ می کردم، اما مع الاسف کسی نبود که بنده را تشویق کند تا در جوانی بتوانم قرآن حفظ  کنم، اما ایشان در دوره نوجوانی با اهتمام ویژه توانستند 12 جزء قرآن کریم را حفظ کنند.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه بر اساس روایت نبوی، چهارمین گام فراگیری علوم «عمل به علم و نشر آن» است، تأکید کرد: علم بدون عمل از ارزش و برکت برخوردار نیست، بنابراین طلاب باید ابتدا به علم خود عمل کرده و سپس آن را در اختیار دیگران قرار دهند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت پرداختن به فقه و بیان اینکه فراگیری فقه یکی از توفیقات بزرگ الهی است، یادآور شد: اگر طلاب فقه را با قصد قربت و صرفاً برای رضای خداوند و اهل بیت(ع) فرا بگیرند، حیاتشان نورانی شده و از قلوبی سراسر صفا و نورانیت برخوردار خواهد شد.

آیت الله شب زنده دار به اهتمام ویژه رهبر معظم انقلاب به علوم فقهی و حوزوی اشاره و بیان کرد: ایشان علیرغم مشغله های فراوانی که دارند، به توصیه بزرگانی همچون مرحوم آیت الله بهجت(ره) هیچگاه درس خود را ترک نکرده اند و با وجود اشتغالات عدیده ای که دارند هر شب سوره فتح و واقعه را قرائت می کنند و اهتمام ویژه ای به دروس حوزوی دارند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه طلاب باید ارتباط خود را با فقه رایج حفظ کنند، خطاب به حاضران در جلسه گفت: حتی اگر در دروس تخصصی فقه نیز متمرکز شدید، ارتباط خود را با فقه رایج قطع نکنید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از ارکان موفقیت در دروس حوزوی را «نوشتن» و «تقریرات» دانست و اضافه کرد: تقریرات مکمل فراگیری دروس حوزوی است و باید دانست که آن تقریراتی مهم است که طلبه سر کلاس درس حاضر شده و سخنان استاد و برداشت های خود را مورد بررسی قرار داده و با رویکرد تحقیق محور نوشته شود، نه اینکه صرفاً سخنان استاد در کلاس درس نوشته شده و به عنوان تقریرات تلقی شود.

آیت الله شب زنده دار با بیان اینکه گوش فرا دادن به غناء و موسیقی مانع درک حقیقت بندگی و حرکت به سوی خداوند می شود، گفت: اگر صفحه دل انسان آلوده به غناء شود دیگر لذت بندگی را نخواهد چشید؛ کسی که آلوده به غناء است، دل لرزان و اشک نیمه شب ندارد.

وی با انتقاد از برخی موسیقی هایی که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می شود، تأکید کرد: حال که صدا و سیما اینگونه موسیقی ها پخش می کند، ما باید مراقب خودمان باشیم؛ رهبری بارها نسبت به این مسأله انتقاد کرده اند و همواره می فرمایند بنده هر هفته نسبت به این موضوع تذکر می دهم./841/پ202/ق

تعداد بازدید : 7
حسین ثالث موید
ارسال نظرات