۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۶۱۴۳۳۴
هانی زاده مطرح کرد؛

ناتوانی سعودی‌ها در تأمین امنیت تأسیسات نفتی و نظامی

ناتوانی سعودی‌ها در تأمین امنیت تأسیسات نفتی و نظامی
هانی زاده با اشاره به درخواست سعودی‌ها از آمریکا برای اعزام ۵۰۰ نظامی، گفت: این درخواست نتیجه ناتوانی سعودی‌ها در تأمین امنیت تأسیسات نفتی و نظامی است.
حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با بیان اینکه توقیف کشتی ایرانی در تنگه جبل الطارق یک اقدام غیرقانونی و نقض آشکار آزادی کشتیرانی در آب‌های بین المللی است، اظهار داشت: چنین اقدامی راهزنی دریایی است، اما ایران نیز ابزار‌های زیادی برای مقابله با راهزنی دریایی انگلیس از جمله توقیف نفتکش کشور متبوع در تنگه هرمز دارد که با انجام چنین اقدامی نشان داد از توانمندی بسیار بالایی برای رویارویی با تهدید‌های انگلیس برخوردار است.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه هدف انگلیسی‌ها از توقیف کشتی ایرانی در تنگه جبل الطارق زمینه سازی برای مذاکره درباره بازداشت نازنین زاغری و منطقه و امنیت رژیم صهیونیستی است، خاطرنشان کرد: ایران تحت هیچ شرایطی حاضر به مذاکره درباره مسائل خارج از توقیف نفتکش نشد؛ از این رو اکنون پیچیدگی‌های رخ داده که در این باره عراق و عمان تلاش‌هایی برای حل مشکل پیش آمده انجام می‌دهند.

هانی زاده با بیان اینکه سفر نخست وزیر عراق به تهران و همچنین سفر قریب الوقوع وزیر خارجه عمان برای میانجیگری میان ایران و انگلیس است، تأکید کرد: اعزام ۵۰۰ نظامی آمریکایی به عربستان اقدامی نمایشی از سوی آمریکا است؛ چرا که اخیرا صد‌ها سرباز سعودی از پادگان‌های نزدیک با مرز یمن فرار کردند و عملا عربستان در تأمین امنیت تأسیسات نفتی و نظامی در مناطق مذکور، ناتوان مانده است.

وی گفت: شرکت آرامکو تهدید کرده که اگر موشک‌های انصارالله به سوی عربستان سعودی پرتاب شوند، نمی‌تواند جان مهندسان و کارمندان شرکت را به خطر بیندازد و تعطیل خواهد شد؛ از این رو پادشاه عربستان اصرارکنان از ترامپ اعزام تعدادی سرباز برای حفظ تأسیسات نفتی و نظامی در مناطق مرزی با یمن را خواستار شد.

تحلیلگر مسائل بین الملل بیان داشت: خروج امارات از ائتلاف عربستان در جنگ علیه یمن و فروپاشی ائتلاف عربی علیه ملت یمن سبب شد تا پادشاه سعودی دست به دامان ترامپ برای ایجاد امنیت عربستان شود./۹۴۵۶/ت310/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات