۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۶۱۴۴۰۹
رئیس جامعةالمصطفی:

بیانیه گام دوم منشور پیمایش مسیر انقلاب اسلامی است

بیانیه گام دوم منشور پیمایش مسیر انقلاب اسلامی است
حجت الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که بیانیه گام دوم منشور پیمایش مسیر انقلاب است، بازخوانی حضور المصطفی در مناطق مختلف جهان در پرتو این بیانیه را ضروری دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در سیزدهمین اجلاس مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی، ضمن تشریح فرازهایی از صحیفه سجادیه، با بیان این که دعا نمودن در همه حالات و احوال زندگی اعم از خوشی‌ها و ناخوشی‌ها- اراده انسان را مستحکم و ایمان آدمی را قوی می‌کند، خاطرنشان ساخت: اگر دعا و توجه به ذات اقدس الهی نبود، هیچ گاه انسان مورد الطاف و توجه قرار نمی‌‌گرفت.

وی توجه به خداوند متعال و استمداد از پروردگار را روح بندگی دانست و با بیان این که مسیر فیض الهی و الطاف و رحمت‌های ویژه خداوند متعال، از راه توجه به بندگی می‌گذرد، اظهار داشت: بدون دعا و ذکر، جریان فیض الهی در زندگی آدمی روی نخواهد داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که انسان در رویارویی با سختی‌ها قدرت و اراده حرکت را از دست می‌دهد، خاطرنشان کرد: آدمی باید در همه حالات، دل خویش را متوجه خداوند متعال نموده، او را طلب کند، زیرا انسان در بسیاری از حالات دچار لغزش و گمراهی می‌شود.

اخلاق دینی قدرت انسان در غلبه بر مشکلات را افزایش می‌دهد

وی با تأکید بر این که اخلاق دینی و توجه به خداوند متعال، قوت‌بخش آدمی بوده، به انسان روحیه مقابله با سختی‌ها را اعطا خواهد نمود، ابراز داشت: اخلاق دینی پای انسان را محکم و از تزلزل حفظ نموده، موجب قدرتمندی و غلبه انسان بر مشکلات خواهد بود.

رئیس جامعةالمصطفی اعتماد و اطمینان به ذات اقدس الهی را سرمایه مؤمنان برای حرکت در مسیر الی‌الله و قرب خداوند برشمرد و تصریح کرد: اعتماد به خداوند متعال و راز و نیاز با خالق هستی، قدرت بی‌پایانی برای عبور انسان از باتلاق‌ها و سنگلاخ‌های روزگار اعطا خواهد نمود.

وی در ادامه به فرازهای دیگری از صحیفه سجادیه اشاره نمود و با بیان این که همه قدرت‌ها و سختی‌ها در برابر قدرت الهی تسلیم هستند، اظهار داشت: سختی‌ها در برابر قدرت لایتناهی خداوند متعال هیچ بوده، انجام یافتن امور و سرانجام کارها، به دست ذات اقدس الهی است.

ایمان به اراده خداوند؛ تنها پناهگاه آرامش‌بخش

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با تأکید بر این که زمانی که انسان به اراده راستین خداوند متعال ایمان داشته باشد، از هیچ چیزی وحشت نخواهد نمود، افزود: ایمان به خداوند متعال، آرامش و اطمینان مثال‌زدنی به انسان اعطا خواهد نمود، زیرا حضرت باری‌تعالی تنها پناهگاه راستین در سختی‌ها و ناملایمات است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: درایت، تدبیر و مدیریت شایسته آیت‌الله اعرافی، جایگاه بلندی برای المصطفی در دنیا رقم زده است و جهانیان جامعةالمصطفی را با نام آیت‌الله اعرافی می‌شناسند و جامعةالمصطفی در جایگاه بلند رئیس هیئت امنا، از فکر بلند ایشان بهره‌مند است.

بیانیه گام دوم منشور پیمایش مسیر انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی بازخوانی و بازطراحی حضور جامعةالمصطفی را در مناطق مختلف جهان در پرتو گام دوم انقلاب اسلامی مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: گام دوم انقلاب اسلامی، منشوری برجسته برای پیمایش مسیر انقلاب اسلامی است که باید به سرلوحه همه فعالیت‌های مجموعه‌های مختلف نظام اسلامی تبدیل گردد.

رئیس جامعةالمصطفی ضمن تشریح فرازهای مختلف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی را از مهم‌ترین تأکیدات این بیانیه عنوان و تصریح کرد: اسلام و انقلاب اسلامی، پیامی مهم و سخنی تازه برای بشریت دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که انقلاب اسلامی و اندیشه بلند امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، داعیه‌دار احیای تمدن نوین اسلامی با هدف خدمت‌رسانی به بشریت است، خاطرنشان کرد: امروز، انقلاب اسلامی تنها پرچم‌دار احیای تمدنی جدید در گستره جهانی به شمار می‌رود و این مهم را از نظر عقبه دانشی و معرفتی و توانمندی‌های سرزمینی مورد توجه قرار داده است.

وی افزود: امروز به عنوان کارگزاران نهاد مبارک جامعةالمصطفی، باید به ویژگی‌ها، صفات و قابلیت‌هایی این نهاد فاخر توجه داشته، در بازطراحی حضور جامعة المصطفی، به خود بیندیشم و وضعیت خویش را بازبینی نماییم.

لزوم بازطراحی حضور المصطفی ناظر به چشم‌انداز خلق تمدن بزرگ اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با تأکید بر این که بازطراحی‌های حضور المصطفی باید ناظر به چشم‌انداز خلق تمدن بزرگ اسلامی باشد، یادآور شد: لازم است نیازها و پیش‌نیازهای حرکت جامعةالمصطفی را بازشناسی نموده، از تجربیات درونی و بیرونی حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی به گام‌های نخستین طرح منطقه‌ای جامعةالمصطفی اشاره نمود و یادآور شد: افق‌های گسترده‌ای پیش روی جامعة المصطفی العالمیة باز شده است و گام‌های بزرگی پیش رو داریم.

رئیس جامعةالمصطفی در ادامه ضمن اشاره به ساختارها و الزامات مهم مدیریت‌ منطقه‌ای، قلمروهای دانشی جامعةالمصطفی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: قلمروهای دانشی در راهبردهای جامعةالمصطفی جایگاه ویژه‌ای دارد و در طرح تحول با وسعت و قدرت بیشتری مد نظر قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی علوم اسلامی، علوم انسانی و فرهنگ و زبان را سه حوزه دانشی کلی معرفی کرد که در طرح تحول بدان پرداخته شده است و پرداختن به علوم انسانی را با توجه به هدف المصطفی در تمدن‌سازی جهانی ضروری دانست و تأکید نمود: هیچ فرهنگ و تمدنی، بدون اشراب در عرصه علوم انسانی نمی‌تواند پایدار باشد.

وی با تأکید بر این که بخش‌های مختلف المصطفی، در خدمت حرکت عظیم علمی و تحقق اهداف مهم آموزشی قرار دارند، تصریح کرد: جامعةالمصطفی در طرح تحول آموزشی با نگاهی جهانی، ساحت‌های ویژه‌ای در قلمروهای ششگانه علمی ترسیم نموده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به این که تمدن‌سازی، نیازمند نگاه بین‌المللی است، تصریح کرد: جامعةالمصطفی ضمن توجه به تربیت عالمان دینی بصیر و متعهد، مسیرهای متعددی برای تربیت دانش‌پژوهان آشنا به علوم و معارف ناب الهی گشوده است.

بازطراحی حضور، الگویی بومی و مختص اقتضائات جامعةالمصطفی

رئیس جامعةالمصطفی به طراحی چارچوب‌های جدید حضور المصطفی براساس ساختارهای آموزش محتوایی اشاره نمود و یادآور شد: حضور منطقه‌ای جامعةالمصطفی، مطالبه‌ای قدیمی است و الگوهای مختلفی در بحث ساختارسازی منطقه‌ای دیده شده و به عنوان الگویی بومی، مختص اقتضائات ویژه جامعة‌المصطفی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی بر توجه به بهره‌گیری از نیروهای بومی و دانش‌آموختگان تأکید نمود و یادآور شد: امروزه، دانش‌آموختگان المصطفی می‌توانند در اهداف تمدنی و تحت مدیریت‌های راهبری کلان المصطفی ایفای نقش نمایند.

وی کاهش هزینه‌ و حساسیت‌های حضور جامعة المصطفی را از دست‌آوردهای مدیریت منطقه‌ای دانست و ابراز داشت: امروز، حرکت الهی و گفتمان عقلانیت، معنویت و عدالتی که در خدمت بشر قرار دارد، راه خود را پیدا کرده است و به پیش می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی هم‌افزایی ظرفیت‌ها را یکی دیگر از دست‌آوردهای مدیریت منطقه‌ای دانست و تأکید نمود و یادآور شد: باید از ظرفیت‌های منطقه‌ای به صورت هم‌افزا استفاده کرد و هیچ گاه نباید از واقعیت‌ها، مسئولیت‌ها و رسالت‌های جامعةالمصطفی غافل شد.

رئیس جامعةالمصطفی با بیان این که اگر تنگناهای اقتصادی هم نمی‌بود، در حرکت جهانی و بزرگ جامعةالمصطفی ناگزیر باید به سمت تأمین منابع پایدار حرکت می‌کردیم، اظهار داشت: باید با مدیریت هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری به عنوان وظیفه‌ای الهی، به توسعه و پیشرفت گفتمان عقلانیت، معنویت و عدالت جهاغنی سرعت ببخشیم./1324/د101/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات