۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۶۱۴۴۱۶
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران خبر داد؛

فعالیت حدود ۲ هزار بانوی طلبه در مدارس امین کشور

فعالیت حدود ۲ هزار بانوی طلبه در مدارس امین کشور
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران از فعالیت حدود دوهزار بانوی طلبه در مدارس امین کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، معصومه ظهیری در گفت‌و‌گویی با اشاره به دستاوردهای ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش عنوان کرد: بیش از یک دهه از عمر ستاد همکاری ها می گذرد این ستاد به عنوان تسهیل کننده همکاری ها میان این دو نهاد شکل گرفت.

عضو ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش افزود: سند تحول در ارتباط با دین و حضور طلاب بیش از 50 مورد در آموزش و پرورش را مورد تاکید قرار داده که باید این دو نهاد با یکدیگر در تحقق این نکات مهم همکاری داشته باشند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران اظهار کرد:این موارد شامل تدوین متون و حضور مبلغین در اردوهای آموزش و پرورش و مباحث مربوط به فرهنگیان است.

ظهیری بیان کرد: ماده 28 که اخیرا مساله آن حل و فصل شد در رابطه با حضور طلاب در دانشگاه فرهنگیان امتیازاتی را افزوده شد.

وی ادامه داد: تعداد رشته هایی که طلاب می توانند در آن شرکت کنند به این ماده 28 نیز افزوده شده است، امروز بحث آموزش ابتدایی و برخی از رشته ها نیز اضافه شده که از نظر جذب بیشتر طلاب وهمچنین گذراندن پیش نیازهای لازم برای ورود به آموزش و پرورش امری ضروری است.

*حضور بانوان طلبه در بیش از یکصد مدرسه معارف اسلامی

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: موضوع دیگر فعالیت بانوان طلبه در مدارس معارف اسلامی است، که تاکنون با بیش از 100 مدرسه اسلامی همکاری و همراهی دارند و بنا داریم این مدارس را با استفاده از مکان هایی که حوزه علمیه خواهران و برادران دارند در فضای مناسب زیر نظر حوره های علمیه توسعه و راه اندازی کنیم .

ظهیری گفت: مدارس اسلامی برای ما نیز دارای امتیازاتی است که از نظر پیش حوزوی از آن استفاده می کنیم و هم زمینه جذب دانش آموزان را برای سطح 2 حوزه فراهم می نمائیم در این راستا تعدادی از استان ها داوطلب شدند تا تاسیس مدارس اسلامی را آغاز کنیم.

وی افزود: از زمان های گذشته ارتباط و تعامل میان آموزش و پرورش و حوزه وجود داشت یکی از این طرفیت ها، مدارس معارف اسلامی است زیرا درصدی از دبیران و همکاران آموزش و پرورش از عناوین درسی مدارس معارف اسلامی مجاز هستند که از طلاب استفاده کنند به همین دلیل در تمامی مدارس معارفی اسلامیطلاب حضور دارند.

*فعالیت 1900بانوی طلبه در مدارس امین

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران عنوان کرد: همکاری با آموزش وپرورش چند نوع است مدارس امین یکی از آن هاست که هم اکنون 1900 نفر از بانوان مبلغه در مدارس امین کشور فعالیت دارند.

وی اظهار کرد: در این خصوص حدود 1000 نفر رسمی و 900 نفرغیررسمی و داوطلبان در مدارس امین فعالیت داشته ودیگر طلاب به صورت پاره وقت در برگزاری مراسم ها و پاسخگوئی به سوالات و برپایی نماز فعالیت دارند.

ظهیری بیان کرد: این ها به صورت غیر موظف با ما همکاری دارند در مورد موظفی ها و دبیر نیز طلاب دانش آموخته ما جذب نهادهای مرتبط همانند بنیاد شهید و کمیته امداد و بهرزیستی و آموزش پرورش و آموزش عالی و نهاد رهبری در دانشگاهها به عنوان مبلغ می شوند.

وی تصریح کرد: کسانی که طبق ماده 28 امتحان داده اند و یا طلاب فارغ التحصیلی که مجددا در کنکور شرکت کردند و به عنوان تربیت معلم سابق و دانشگاه فرهنگیان فعلی یا رشته هایی که مناسب بود مانند رشته خودشان تحصیل می کنند در این گروه قرار دارند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: یا طلابی که با ارشد وارد آموزش و پرورش شدند نیز می توانند از این مزیت استفاده کنند در حال حاضر تعداد زیادی از طلاب سطح 2 که تحصیل را با ما گذرانده اند سطح 3 را در یکی از رشته های مرتبط در دانشگاه گذرا سپری کرده اند و با مدرک دانشگاه جذب آموزش و پرورش شدند.

*بانوان طلبه معاونان پرورشی مدارس دخترانه

وی گفت: این افراد چون مبلغ بودند به عنوان معاون پرورشی در مدارس فعال هستند در این خصوص نیروهای خوبی از دانش آموختگان داشته ایم و مسئولیت های مهم را عهده دار شده اند و تعدادی از فارغ التحصیلان جامعه الزهرا و حوزه های علمیه خواهران در دیگر مراکز مشغول به فعالیت هستند.

ظهیری افزود: افراد نخبه ای از طلاب هستند که در شوراهای ادواری انقلاب فرهنگی فعالند و پست های کلیدی کشور از دانش اموخته های حوزه علمیه کشور هستند البته آمار دقیقی وجود ندارد

*آشنایی بانوان طلبه به 7 زبان دنیا

وی در مورد زبان آموزی میان در میان بانوان طلبه بیان کرد: زبان دان های خوبی در حوزه حضور دارند،به مناسبت اربعین سال قبل زبان دان ها را احصا می کردیم که به 7 زبان دنیا آشنا هستند و اخیرا نیز زبان چینی نیز به جمع طلاب زباندان افزوده شد.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: برخی از اساتیدی هستند که 4 زبان بلد هستند برخی معینه حج بوده و به زبان اردو وانگلیسی و فرانسه و عربی تسلط دارند و حتی مقالات را به زبان انگلیسی ترجمه می کنند.

وی عنوان کرد: ضعفی در مرکز مدیریت از قبل بوده است که نیروها را به خوبی آماده نمی کرد، آنچه تا به حال گذرانده ایم دوره های مهارتی است ،دوره هایی است که هیچ کس نمی تواند بدون گذراندن دوره ها وارد سیستم شود البته اینکه کسی غیر مجاز وارد مدرسه ای غیر انتفاعی شده یا ارتباطی برقرار کرده به ما مرتبط نیست.

*در زمینه تربیت مربی مهدویت موفق عمل کرده ایم

ظهیری گفت: مجموعه نیروهای ما وارد هر کاری بخواهند بشوند گذراندن دوره ها برایشان الزامی است برای نمونه تربیت مربی مهدویت داریم که دو دوره قبل را باید سپری کرده باشند، دوره اول دوره عمومی آشنایی با مهدویت و دوره دوم تکمیلی و تخصصی و دوره سوم تربیت مربی است.

وی تاکید کرد: تا کسی گواهی نامه دوره تربیت مربی نداشته باشد نمی تواند تدریس انجام دهد ولی ممکن است تبلیغ کند و دوره های عمومی را در کنار تبلیغ از موضوعات مربوط به مهدویت سخن می گوید؛ تمامی این موارد دارای اسناد است و افرادی که دوره را گذرانده اند در مجموعه پرونده دارند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران اظهار کرد: نهادهای تبلیغی ما شامل دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات و اوقاف و یا حوزه است که این نیروها را پرورش می دهند و به نهادهایی که متولی هستند می سپارند البته نهادهای دیگر نیز از مبلغات ما استفاده می کنند مثلا دربسیج اکثر مربیان از خواهران و اساتید حوزه هستند.

وی گفت: حتی سرگروهها چون حلقه صالحین چند گروه است، یکی سرگروهها و دیگری مربیان و اساتید و بقیه زیر گروهها یا مسئول حلقه هستند همه این ها طلاب ما به شمار می روند این ها دوره دیده اند گزینش و مصاحبه می شوند و در برخی از رده های کاری ما استعلام می شوند افرادی هستند که باید موجه باشند.

ظهیری افزود: مشاورین ما چند گروه هستند مشاورینی که علاوه بر حوزه دروس دانشگاهی نیز خوانده اند برخی در دانشگاه فوق لیسانس روانشناسی خوانده اند و یا دکترای روانشناسی دارند و مشاور هستند تعدادی نیز دوره مهارتی را گذرانده اند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ فردی بدون پرونده اینجا کار نمی کند و مجاز به فعالیت نیست در این باره قوانین سخت گیرانه تر از جاهای دیگر است چرا که علاوه بر مصاحبه های تخصصی مباحث اخلاقی و مسائل خانوادگی نیز بررسی می شود.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران اظهار کرد: ممکن است در استانی و یا سایر مراکز کار غیر تخصصی انجام داده باشند که اگر گزارش شود در این خصوص سیستم تعریف شده است و پس از بررسی مانند کمیته انظباطی پرونده را لغو می کنیم.

*همکاری با آموزش و پرورش در لایحه های مختلف

وی بیان کرد: همکاری ما با آموزش و پرورش در لایحه هایی که عرض شد مناسب است، اما جا برای گستره فعالیت ها مانند تدوین متون و ماده 28 دارد سال آینده تعداد زیادی از نیروهای آموزش و پرورش بازنشسته می شوند و جذب جدید باید داشته باشند.

ظهیری عنوان کرد: درفرایند جذب جدید، فضا باز می شود که بتوانیم از افراد مرتبط با رشته های خودمان بیشتر استفاده کنیم مانند فارغ التحصیلان سطح سه تاریخ و رشته های سطح سه رشته تعلیم و تربیت و سطح 3 مطالعات زنان که رشته های مرتبط با آموزش و پروش هستند جذب خواهند شد.

وی تصریح کرد: همین طور دانشگاه فرهنگیان که در سطح 4 می توانند جذب داشته باشند و به عنوان مشغول به کار شوند./1324/د101/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات