۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۶۱۶۰۰۴
عبودیت:

دولت در تقویت گفتمان علوم انسانی در کشور نقش موثری دارد

دولت در تقویت گفتمان علوم انسانی در کشور نقش موثری دارد
استاد دانشگاه با اشاره به نقش دولت در رشد و تقویت گفتمان علوم انسانی اسلامی، گفت: دولت در سرعت بخشیدن به نهضت تولید علم، تأثیرگذار است و می تواند این گفتمان را تقویت کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالرسول عبودیت، در حاشیه پنجمین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی با تأکید بر ضرورت امتداد اجتماعی فلسفه در سخنانی اظهار کرد: تمدن غرب با پشتوانه فلسفه غربی توانسته است نهادسازی و امتداد اجتماعی داشته باشد؛ بنابراین اگر فلسفه اسلامی نتواند امتداد اجتماعی و نهاد سازی داشته باشد، محصور و محجور خواهد بود.

وی تصریح کرد: جامعه روشنفکر ما با رویکرد تقلیدی نسبت به ارزش های غرب و ضعف در مبانی دینی نمی تواند پاسخگوی نیازهای جامعه اسلامی باشد؛ مگر این که در رویکرد خودش و نگاه به مفاهیم اسلامی، تأمل و بازنگری داشته باشد.

این استاد فلسفه اسلامی تولید علوم انسانی اسلامی را ضروری خواند و یادآور شد: تولید علوم انسانی نیازمند تخصص و فرآیند خاصی است؛ بنابراین برای تولید علم تخصص در فلسفه اسلامی و در فلسفه غرب به صورت توأمان لازم است.

وی با اشاره به نقش دولت در رشد و تقویت گفتمان علوم انسانی اسلامی در کشور، تأکید کرد: دولت در سرعت بخشیدن به نهضت تولید علم، تأثیرگذار است و می تواند این گفتمان را در کشور تقویت کند.

عبودیت به تبیین نسبت دین و علم پرداخت و افزود: برخی از روشنفکرهای غربی نیز در آثار خود بر نسبت دین و علم اذعان کرده و بر نقش جامعه ملحد و ضعف متافیزیک یک جامعه در رویکردهای الحادی تأکید کرده اند.

ویدر پایان به ظرفیت‌ها و فرهنگ ایرانی اسلامی در تولید علوم انسانی اسلامی اشاره کرد و گفت: بحث تولید علوم انسانی در جامعه اسلامی بر اساس مبانی و نیاز جامعه اسلامی امکان پذیر خواهد بود.

لازم به ذکر است؛ پنجمین دوره تابستانی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی با حضور بیش از 500 دانشجو از سراسر کشور به همت دانشگاه باقرالعلوم (ع) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی قم در شهر دماوند در حال برگزاری است.

ارسال نظرات