۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۶۱۶۶۸۴
آیت الله خاتمی:

روحانیان مراقب باشند شناسنامه دین با رفتار آن‌ها خدشه‌دار نشود

روحانیان مراقب باشند شناسنامه دین با رفتار آن‌ها خدشه‌دار نشود
عضو هیأت رییسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به حوزویان، گفت: روحانیت شناسنامه دین است، مراقب باشید این شناسنامه با رفتار و گفتار ما خدشه‌دار نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، آیت الله سید احمد خاتمی، عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری، امروز در نشست با روحانیان استان، به تبیین بایسته‌ها و نبایسته های روحانیت پرداخت.

وی اظهار کرد: امام صادق (ع) خطاب به روحانیان می‌فرمایند: «کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ، لِیرَوا مِنکمُ الوَرَعَ وَالاِجتِهادَ وَالصَّلاةَ وَالخَیرَ، فَإِنَّ ذلِک داعِیةٌ» و تأکید می‌کنند مردم را با غیر زبان خود به مذهب خویش دعوت کنید تا پارسایی و سخت‌کوشی در عمل و عبادت و نماز و خوبی را از شما ببینند؛ زیرا این‌ها، خود بهترین مبلّغ‌اند.

آیت الله خاتمی افزود: بر این اساس اگر عالمان ما در تراز انقلاب اسلامی شدند خود این موضوع عامل تبلیغ و جذب نیروهای برتر است؛ اما از سوی دیگر ضربه‌ای که عالمان غیر تراز نظام اسلامی و انقلاب اسلامی به روحانیت زدند و می‌زنند هم ضربه کاری است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر توانستیم از حوزه‌های علمیه طلاب و روحانیانی در تراز انقلاب اسلامی را تحویل مردم دهیم کادرسازی کرده و حوزه را در جایگاه بایسته آن قرار داده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از رسول گرامی اسلام، اظهار کرد: پیامبر خاتم در حدیثی پنج ویژگی عالمان دین را مطرح کرده و می‌فرمایند: «لَا تَجْلِسُوا إِلَّا عِنْدَ کلِّ عَالِمٍ یدْعُوکمْ مِنْ خَمْسٍ إِلَی خَمْسٍ- مِنَ الشَّک إِلَی الْیقِینِ وَ مِنَ الرِّیاءِ إِلَی الْإِخْلَاصِ- وَ مِنَ الرَّغْبَةِ إِلَی الرَّهْبَةِ وَ مِنَ الْکبْرِ إِلَی التَّوَاضُعِ وَ مِنَ الْغِشِّ إِلَی النَّصِیحَةِ».

آیت الله خاتمی اضافه کرد: رسول گرامی اسلام تأکید دارند با هر عالِمی که شما را از پنج ورطه به پنج مرحله ببرد، هم‌نشینی کنید: از شک به یقین، از ریا به اخلاص، از دنیاپرستی به زهد، از غرور به تواضع و از دغل‌بازی به نصیحت پردازی.

وی افزود: عالمی که معنویت و اخلاق را در جامعه بگستراند شایسته پیروی کردن است؛ ازاین‌رو باید روحانیان اهل عمل به علم باشند.

آیت الله خاتمی اضافه کرد: امام صادق (ع) در روایتی از شیعیان درخواست می‌کند که: «کونوا لنا زینا ولا تکونوا علینا شیناً، قولوا للناس حسنا واحفظوا السنتکم و کفوا عن الفضول و قبح القول» و تأکید می‌کند شیعیان زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما، با مردم نیکو سخن بگویید و زبانتان را حفظ کنید و از زیاده‌روی و زشت‌گویی بازدارید.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: روحانیت شناسنامه دین است، مراقب باشید این شناسنامه با رفتار و گفتار ما خدشه‌دار نشود./9314/پ310/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
هادی رحیمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
به نظر می رسد در طول چند سال گذشته بر خلاف توصیه فوق عده اندکی از روحانیون با عملکرد بسیار بد باعث تخریب چهره این قشر شده است و آثار سو آن در جامعه بشدت مشهود است
0
0