۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳
کد خبر: ۶۱۶۶۹۵

روابط ایران و پاکستان گسترش یابد| وجود ۴ هزار طلبه پاکستانی در قم

روابط ایران و پاکستان گسترش یابد| وجود ۴ هزار طلبه پاکستانی در قم
حضور ۴ هزار طلبه پاکستانی در قم همچنین وجود زبان و فرهنگ مشترک میان این دو کشور فرصتی است تا برای مقابله با تحریم‌ها روابط ایران و پاکستان گسترش یابد.

به گزارش خبرگزاری رسا، پاکستان از جمله کشورهای جنوب آسیا است و دارای مرز آبی هزار کیلومتری با دریای عمان دارد و از غرب با ایران همسایه است؛ این کشور مشترکات دینی و فرهنگی بسیاری با کشور ایران اسلامی ما دارد و زبان مردم این کشور اردو و فارسی است.

کشور پاکستان در چهاردهم آگوست سال ۱۹۴۷ و یا به عبارتی ۲۳ مرداد سال ۱۳۲۶ به رهبری «محمد علی جناح» بنیان‌گذار این کشور از استعمار بریتانیا آزاد شد و به کشوری مستقل در منطقه خاورمیانه تبدیل شد؛ این روز سرنوشت‌ساز با تلاش و مجاهدت زنان و مردان آزادی‌خواه مسلمان پاکستان و شهادت بسیاری از مردم شکل گرفت و اکنون پس از ۷۲ سال این کشور به جایگاه مهمی در منطقه تبدیل شده است هرچند در طول این سال‌ها با چالش‌های بسیاری از جمله کشمکش و جدال بر سر یک منطقه استراتژیک مهمی به نام «جامو و کشمیر» روبرو است که در طی روزهای اخیر به تنش روبرو شده است.

جمعی از طلاب و مهاجران پاکستانی ساکن در قم به پاس روز استقلال کشور خود ما را برای تهیه و پوشش خبری از جشن فرهنگی و معنوی خود دعوت کرده تا در این روز مهم شریک شادی آن‌ها به عنوان یک کشور دوست و همسایه باشیم کشوری که علاوه بر فرهنگ و دین و مذهب مشترک زبان مشترکی به نام زبان شیرین «فارسی» دارند ولی زبان آن‌ها از نوع اردو است.

شهر قم پایتخت معنوی جهان اسلام بعد از عتبات عالیات در عراق و هم‌چنین مشهد است و میعادگاه عاشقانی است که برای زیارت کریمه اهل بیت(ع) مسافت‌های طولانی را طی مسیر کرده تا از گردشگری معنوی و مذهبی این شهر بهره‌مند شوند؛ بی‌شک زائران و گردشگران پاکستانی در صدر گردشگران مذهبی قم هستند و وجود مرکز علمی جامعه المصطفی هم فرصتی است تا طلاب این کشور از تدریس دینی و علمی آن استفاده کنند.

به مرکز تجمع این طلاب و مهاجران پاکستانی قم می‌رویم تا بیشتر با فرهنگ، چالش‌ها و جایگاه این کشور آشنا شویم؛ دفتری که در بافت سنتی و تاریخی شهر مقدس قم قرار گرفته و معماری قدیمی این دفتر بر غنای فرهنگی آن افزوده است.

ایران و پاکستان دو کشور همسایه با دو فرهنگ و زبان مشترک

نامش مشتاق است و اکنون در مرحله دکتری در جامعه المصطفی تحصیل می‌کند، درباره ایران اسلامی می‌گوید: ایران از کشورهای استراتژیک در منطقه و جهان است و به قطبی قدرتمند در منطقه تبدیل شده باید دو کشور دوست و برادر که دارای نقاط مشترکی هستند از این فرصت استفاده کنند

حجت الاسلام مشتاق حکیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، می‌افزاید: ایران و پاکستان نه تنها دارای فرهنگ و دین مشترکی هستند زبان مشترکی هم دارند که آن‌ها را به هم نزدیک می‌کند زائران پاکستانی خاطرات خوبی را از زیارت بارگاه حضرت معصومه(س) و مردم قم دارند؛ امید است این فرهنگ مشترک باعث ضعف بیشتر دشمنان شود.

منطقه تحمل تنش و جنگ تازه‌ای ندارد

با آمنه از بانوان گردشگری که به قصد زیارت بارگاه حضرت معصومه(س) به شهر قم سفر کرده درباره روز استقلال کشورش می‌پرسم که می‌گوید: این روز به همت و فداکاری زنان و مردانی اتفاق افتاد که از جان خود گذشته و باعث استقلال و آزادی این کشور شدند و بر این کشور نام جمهوری و اسلامی را نهادند من هرچند از آن روزها یادی ندارم ولی برای من روز بزرگی است و طبق اطلاع می‌دانم نخستین کشوری که این روز را به ما تبریک گفت جمهوری اسلامی ایران بود.

وی در گفت‌وگو، بیان می‌کند: امروز پاکستان به جایگاه خوبی در منطقه رسیده ولی تنش میان کشور ما و کشور هندوستان بر سر کشمیر وارد مرحله تازه‌ای شده است؛ امیدوارم با رایزنی کشورهای دوست و همسایه از جمله ایران با گفت‌وگو حل شود چرا که دیگر منطقه تحمل تنش و جنگی دیگر ندارد.

نا امنی خاورمیانه با تنش‌های بین دو کشور پاکستان و هندوستان

رئیس جامعه روحانیون بلتستان پاکستانی ساکن در ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: با گذشت ۷۲ سال از استقلال پاکستان و جدایی این کشور از هندوستان هنوز چالش منطقه جامو و کشمیر حل نشده است؛ کشمیر منطقه‌ای خودمختار است که به دلایلی هنوز بلاتکلیف بوده ولی در روزهای اخیر بعد از سفر نخست وزیر پاکستان به آمریکا و پیشنهاد ترامپ برای میانجی‌گری این تنش شروع شد.

حجت الاسلام سید احمد رضوی می‌افزاید: با توجه به وجود چند قطعنامه بین دو کشور، نخست وزیر هندوستان قطعنامه را لغو و این کشور را منطقه خود مختار خود می‌داند که این خلاف قانون بین‌المللی است و مردم پاکستان خواهان الحاق این منطقه به پاکستان هستند؛ وجود این تنش‌ها باعث نا امن شدن خاورمیانه می‌شود.

به گفته وی، از جامعه بین‌الملل و کشورهای صلح طلب منطقه می‌خواهیم برای صلح و مذاکره بین دو کشور همکاری و رایزنی داشته باشند؛ کشمیر جزئی از ملت اسلام است و باید تنش و ظلم و ستم در این منطقه ریشه کن شود.

دشمنان اسلام برنامه‌ریزی داشتند روابط ایران و پاکستان کاهش یابد ولی این دو کشور دوست و همسایه در کنار هم هستند

رئیس جامعه روحانیون بلتستان پاکستان در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود می‌گوید: کشور پاکستان ۷۲ سال پیش با نهضت مردمی به رهبری «محمد علی جناح» از کشور هندوستان جدا شد و اکنون به جایگاه خوبی در منطقه رسیده است؛ قبل از آزادی و استقلال پاستان با ایران روابط خوبی داشت ولی بعد از استقلال این روابط مستحکم‌تر شد.

حجت الاسلام رضوی می‌افزاید: جدای از وجود مرز مشترک ما فرهنگ و زبان مشترکی با ایران اسلامی داریم هرچند دشمنان اسلام برنامه‌ریزی داشتند روابط این دو کشور کاهش یابد ولی این دو کشور دوست و همسایه هنوز در کنار هم هستند و زبان شیرین فارسی حلقه اتصال بین دو کشور است.

وجود ۴ هزار طلبه پاکستانی در ایران

وی بیان می‌کند: وجود ۴ هزار طلبه پاکستانی در ایران که بیشتر آن‌ها در قم مشغول به تحصیل هستند فرصتی برای تبادل فرهنگی و علمی باشد؛ آن‌ها در کنار سفارتخانه‌ها و گردشگران به عنوان سفیران فرهنگی هستند که باعث گسترش روابط بین دو کشور می‌شوند که باید از این فرصت در برابر تهدیدات فرهنگی دشمنان استفاده کرد.

حجت الاسلام رضوی می‌افزاید: باید در مقابل فشارهای دشمنان تعامل اقتصادی و فرهنگی بیشتری داشته باشیم و در کنار این فشارها با تحکیم روابط از این بحران خارج شویم.

وی با اشاره به قرارداد نفتی ایران و پاکستان می‌گوید: باید قرارداد نفتی بین دو کشور وارد مرحله جدیدی شود و قرارداد لوله‌های نفتی که به نام «خط صلح» نام‌گذاری شده است باید در این شرایط کنونی که ایران اسلامی با آن روبرو است اجرایی شود.

 

ارسال نظرات