۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۶۱۶۷۶۱
محقق و نویسنده حوزه علمیه قم:

اضافه شدن سلایق شخصی به امانتداری در خبر ضربه می‌زند

اضافه شدن سلایق شخصی به امانتداری در خبر ضربه می‌زند
حجت الاسلام ادریسی خبر را مقدس خواند و با اشاره به اینکه برخی خبر را دستکاری می‌کنند، گفت: اضافه کردن سلایق شخصی به خبر به اصل امانتداری در خبر ضربه وارد می کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمد ادریسی چهارشنبه شب در مراسم روز خبرنگار و تجلیل از مقام خبرنگار که با شعار «تعامل دستگاه‌های اجرایی و رسانه، تسریع در پیشبرد اهداف کلان و توسعه» که در باغ پرندگان قمصر کاشان برگزار شد، گفت: اگر راویان خبر و خبرنگاران نبودند تا کلام اهل بیت (ع) را به ما برسانند امروز اثری از اسلام وجود نداشت.

وی خبر را مقدس خواند و با اشاره به اینکه برخی خبر را دستکاری می‌کنند افزود: اضاقه کردن سلایق شخصی به خبر به اصل امانتداری در خبر ضربه وارد می کند.

حجت الاسلام ادریسی گفت: اگر شهرستان بهترین و توانمندترین مدیران و مسؤولان را هم داشته باشد، اما خبرنگار برای اطلاع رسانی نداشته باشد دیده نخواهند شد.

وی داشتن کانال در فضای مجازی برای مسؤولان و مدیران را مناسب ندانست و عنوان کرد: داشتن کانال در فضای مجازی زمین بازی مدیران و مسؤولان نیست و خبر‌های مسؤولان باید در رسانه‌های رسمی منتشر شود که مردم به آن اعتماد دارند.

محقق و نویسنده حوزه علمیه قم همچنین داشتن روزنامه در شهرستان را یک ظرفیت خواند و اظهار داشت: شهرستان کاشان بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب صاحب روزنامه شده است در حالیکه بسیاری از شهرستان‌ها از قبل از انقلاب دارای روزنامه بوده اند.

حجت الاسلام ادریسی برخورداری از یک شبکه مستقل برای کاشان را ضروری خواند و گفت: فعالیت‌های فرهنگی شهرستان کاشان می‌تواند از آن طریق این شبکه مستقل منعکس شود.

وی گفت: کاشان خبر را نمی‌سازد بلکه این خبر است که کاشان را می‌سازد و انتظار داریم خبر‌های خوب و مشکلات مردم را رسانه‌ها منعکس کنند.

در ادامه سعید ابریشمی راد شهردار کاشان با تبریک روز خبرنگار، گفت: شهرداری به عنوان یک نهاد اجتماعی خبرساز به دلیل گستردگی فعالیت‌هایی که دارد می‌تواند به عنوان یک نهاد خبرسازبا خبرنگاران و اصحاب رسانه تعامل داشته باشد.

وی افزود: مشاغل فراوانی را داریم، اما برای تعدادی از این مشاغل از جمله خبرنگار یک روزی به نام شان نامگذاری شده است که این بیانگر ویژگی‌ها و مسوولیت‌های سنگینی است که خبرنگاران و رسانه برعهده دارد.

ابریشمی راد مسؤولیت خبرنگاران و رسانه را مسؤولیت سنگینی خواند و گفت: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید، درک حقیقت و شناخت حقیقت مانند راه رفتن مورچه‌ای سیاه در شب تاریک بر روی سنگ سیاه است که خبرنگاران چنین مسؤولیتی دارند تا بتوانند چراغ راه کسانی باشند که به دنبال درک حقیقت هستند.

شهردار کاشان خبرنگاری را حرفه‌ای بسیار سخت و دشواری خواند و ابراز امیداواری کرد خبرنگاران بتوانند لایه‌های پنهان اطلاعات پیچیده و فراوان و تو در تو را دریافت و اطلاع رسانی کنند تا جامعه‌ای آگاه و هوشمند و پویا و فعال داشته باشیم.

علی اکبر مرتضایی فرماندار کاشان نیز در این مراسم با تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی، با اشاره به این فرمایش رهبر معظم انقلاب که خبرنگار است که لحظه‌ها را ثبت و جاویدان می‌کند، افزود: این بهترین بیان برای اهمیت خبرنگار و رسانه‌ای که رسالت خود را می‌شناسد و به آن عمل می‌کند.

وی افزود: حرفه خبر به گونه است که افزون بر سختی‌هایی که دارد هرکسی توان فعالیت در این حرفه را ندارد و نیازمند داشتن دانش و تخصص روانشناسی و توان تحلیل مسائل عمومی و سیاسی است.

فرماندار کاشان دانستن را حق مردم دانست و تأکید کرد: اگر قرار باشد این رسالت انجام شود خبرنگار نیازمند توجه به سه مولفه دریافت حقیقت از منبع موثق، بررسی و صحت و سقم موضوع بدون دخالت دادن نظر شخصی و انتقال سریع به مخاطب است.

به گفته وی، خبرنگار اگر بتواند این سه مولفه را برای تهیه و تولید خبر داشته باشد، رسالت خبرنگاران در همه حوزه‌های خبر انجام شده است.

مرتضایی خبررسانی در عصر حاضر را مهم و حائز اهمیت خواند و اظهار داشت: خبر می‌تواند از از خیلی تغییر و تحولات جلوگیری و یا سبب تغییر و تحولات مهمی در جامعه شود.

وی افزود: امروز رسانه در دنیا بعنوان یکی از پایگاه‌های قدرت واقعی است که می‌تواند پشت پرده موضوعات برای مردم شفاف سازی کند و از طریق اطلاع رسانی سریع از خیلی رخداد‌ها جلوگیری و بسیاری از حقایق را مکشوف کند و به عنوان یک خدمتگذار در خدمت مردم باشد.

مرتضایی از خبرنگاران خواست به عنوان یک منتقد سازنده باشند نه اینکه در زمان خاصی فعال باشند و ما نیز تلاش می‌کنیم تا انگیزه‌های سیاسی و جناحی در حوزه اطلاع رسانی را به حداقل برسانیم تا تأثیر منفی را در حوزه خبر و اطلاع رسانی نداشته باشد.

وی از صداقت به عنوان مهمترین سرمایه خبرنگاران نام برد و اظهار داشت: شهرستان کاشان نسبت به دیگر شهرستان‌ها علاوه بر تمامی افتخاراتی که دارد وجود خانواده بزرگ رسانه در شهرستان کاشان به دلیل اقداماتی است که تاکنون انجام شده است.

فرماندار کاشان تولید خبر و گزارشی که مزین و متبرک به آیات و احادیث و روایات باشد را مهم خواند و ابراز امیدواری کرد با کمک یکدیگر کاشان بهتری را آینده بسازیم./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات