۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۶۱۶۷۹۸
امام جمعه بجنورد:

مهم‌ترین پیام غدیر ابلاغ حاکمیت الهی در جامعه اسلامی است

مهم‌ترین پیام غدیر ابلاغ حاکمیت الهی در جامعه اسلامی است
امام جمعه بجنورد گفت: اصلی‌ترین پیام واقعه غدیر ابلاغ مقام حاکمیت جامعه اسلامی است که تنها امام معصوم و برگزیده شده از جانب خداوند شایسته دریافت آن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در نشست مسؤولان فرهنگی استان، با تأکید بر گرامیداشت شایسته دهه امامت و ولایت به ویژه عید غدیر، اظهار کرد: اصلی‌ترین پیام واقعه غدیر ابلاغ مقام حاکمیت جامعه اسلامی است که تنها امام معصوم و برگزیده شده از جانب خداوند شایسته دریافت آن است.

وی افزود: در حقیقت اصلی‌ترین جایگاه در دین اسلام و تداوم رسالت، مقام حاکمیت و زعامت مسلمین است و تنها فردی که شایسته آن بود و از جانب خداوند به این مقام نائل شده بود، حضرت علی (ع) بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: امامان معصوم (ع) نیز همواره بر محوریت آن در تمام امور تأکید می‌کردند تا این موضوع را تبیین کنند که کمال دین تنها به بیان احکام الهی نیست بلکه این دین به مبیّن و شارح و مجری معصوم و در حقیقت حاکم و ولی نیاز دارد که هم دین را به‌طور صحیح بیان کند، هم از تحریف و ایجاد بدعت در دین جلوگیری کرده و هم آن را به‌طور صحیح و کامل اجرا کند.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی ادامه داد: چنان که در روایات کمال دین به ولایت امیرالمؤمنین (ع) تعبیر شده است و با توجه به این موضوع است که امام خمینی در مورد حقیقت این واقعه فرمودند: قضیه غدیر، قضیه جعل حکومت است، این است که قابل نصب است و الا مقامات معنوی قابل‌نصب نیست. یک‌چیزی نیست که با نصب آن مقام پیدا بشود؛ لکن آن مقامات معنوی که بوده است و آن جمعیتی که برای آن بزرگوار بوده است، اسباب این شده است که او را به حکومت نصب کنند.

وی افزود: با توجه به این هدف الهی واقعه غدیر است که حضرت رسول (ص) در خطبه غدیر، رساندن پیام غدیر را والاترین و شاخص‌ترین مصداق امربه‌معروف عنوان کرده و فرمودند: هیچ امربه‌معروف و نهی از منکری نمی‌شود مگر با امام معصوم. دیگران را به اطاعت از آن‌ها، امر و از مخالفت ایشان نهی کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: امری که خود حضرت علی (ع) و امامان معصوم (ع) به آن عمل کرده و با ذکر آن به حقانیت خود احتجاج می‌کردند تا جامعه اسلامی را که بعد از وفات حضرت رسول با واقعه «سقیفه بنی ساعده» و کنار زدن حضرت علی (ع) از مقام خلافت و ۲۵ سال خانه‌نشینی ایشان به انحراف کشید شده بود را بیدار کرده و به مسیر هدایت الهی اهل‌بیت دعوت کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی ادامه داد: چنانکه در یکی از این موارد حضرت علی (ع) در میانه معرکه صفین با استناد به واقعه غدیر و نقل آن ماجرا بر حقانیت خود شاهد آوردند و فرمودند: «در آن‌وقت پیامبر خدا (ص) در غدیر خم من را ولی امر مردم قرار داد و چنین خطبه خواند: ان الله ارسلنی برسالة... من کنت مولاه فعلی مولاه...» که این سیره بعد از ایشان نیز در کلام و رفتار فرزندان ایشان ادامه یافت و اکنون هم در قالب مراسم مختلف به ویژه ‌برنامه‌های دهه امامت و ولایت و عید غدیر تداوم دارد./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات