۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۶۱۶۸۴۵

نباید منتظر کسی بمانیم...

نباید منتظر کسی بمانیم...
جوان‌گرایی در ما جهادی‌ها این است که اجازه بدهید ما کار کنیم و جلوی دست و پای ما را نگیرید، اذیت‌مان نکنید؛ جوان‌گرایی یعنی راه را برای جوانان جهادی باز کنید.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، «ما جز با کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم.» ۱۳۹۶/۰۲/۱۰ این جمله‌ی رهبر انقلاب اسلامی به‌وضوح اهمیت و جایگاه جهت‌گیری و کار جهادی را در منظومه‌ی ارزشی انقلاب اسلامی مشخص می‌کند. تاریخِ انقلاب نشانگر واقعیت روشنی است: «ما هرجا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم و هرجا از انقلابیگری و حرکت جهادی غفلت کردیم، عقب ماندیم و ناکام شدیم.» ۱۳۹۵/۰۳/۱۴

براساس همین نگرش به ضرورت و ظرفیت کار جهادی است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار جمعی از جهادگران بر گسترش هر چه بیشتر جریانِ کار و خدمت‌رسانی جهادی تأکید کردند. انتظار رهبر انقلاب در این زمینه «همگانی شدن گفتمانِ جهادی» و «گسترشِ حضور عموم مردم به‌خصوص جوانان در جریان فعالیت‌های جهادی» است و فراگیرسازی شعار «خدمت‌رسانی برای تحقّق عدالت و پیشرفت» را مطالبه می‌کنند.

پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR برای روایتِ دقیق‌تر زوایای مختلف دیدار جمعی از جهادگران با رهبر انقلاب و تبیین نگاه و مطالبات ایشان در زمینه‌ی کار جهادی و حرکتِ خدمت‌رسانی به مردم، گفت‌و‌گویی با جناب آقای مهدی مسکنی از فعالین حرکت‌های جهادی و حاضرین در دیدار جهادگران با رهبر انقلاب داشته است که در ادامه می‌خوانید.

* جمعی از فعالین حرکت‌های جهادی و خدمت‌رسانی به مردم اخیرا دیداری با رهبر انقلاب اسلامی داشته‌اند. زمینه‌ها و روند شکل‌گیری این دیدار به چه صورتی بوده است؟

نزدیک سه‌ونیم سال پیش در دیدار دانشجوها وقتی نماینده‌ی قرارگاه امام رضا (علیه‌السّلام) خدمت حضرت آقا رسیدند، صحبت شد که فعالان حرکت‌های جهادی تمایل دارند شما را ببینند. اولین بار آن موقع ما یک نامه‌ای دادیم که آقا گفته بودند حتماً من این کار را انجام می‌دهم. دو سال بعد آقای داودی شمسی مدیر مدرسه‌ی صبح رویش خدمت آقا صحبت کردند و آن‌جا هم یک درخواست برای دیدار به آقا دادیم. یک بار دیگر من در سال ۹۴ و در دیدار فرزندان شهدا دوباره عرض کردم که گروه‌های جهادی مشتاق دیدار شما هستند. یکی دو تا نامه هم نوشتیم با امضاهای فراوان که آقا یک جلسه‌ای بگذارید. بالاخره دفتر تصمیم گرفت که از سه بخش، دوستان در این جلسه حضور داشته باشند؛ یک بخش مجموعه‌ی خاتم‌الاوصیاء که کارهای جهادی می‌کنند و بخش بعدی بچه‌های بسیج سازندگی و بخش دیگر هم گروه‌های خودجوش که با قرارگاه امام رضا (علیه‌السّلام) کار می‌کنند. انصافاً شکل‌گیری جلسه و فضای آن طوری بود که ایجاد همدلی و هم‌افزایی کرد.
 
* روایت خود از دیدار با رهبر انقلاب و نکات و موضوعات مطرح شده از سوی ایشان را مطرح کنید.

تقریباً ساعت شش‌وسی دقیقه بود که حضرت آقا تشریف آوردند. ابتدا من در یک مقدمه‌ی سه چهار دقیقه‌ای چند نکته در مورد بچه‌ها و رویکرد آن‌ها عرض کردم. بعد از آن هم به معرفی چهل‌ویک نفر جمع حاضر پرداختم.

بعد از آن ده نفر شروع به صحبت کردند. اولین نفر آقای خان‌محمدی از گروه جهادی آل یاسین بود که از سوی بسیج سازندگی معرفی شده بود. این گروه از جمله السابقون گروه‌های جهادی هستند که آقا یک دست‌نوشته‌ای هم سال ۸۲ به آنها داده بودند.

صحبت‌ها در سه موضوع دسته‌بندی شده بود؛ یکی دستاوردهای فعالیت‌های جهادی، یکی آثار و پیامدها و یک دسته هم چالش‌ها و پیشنهادها. جوان‌هایی که صحبت می‌کردند، رفتند در آثارها و پیامدها. مثلاً دستاوردها و آثار بخش بین‌الملل برای آقا جالب بود که صحبت هم کردند در این جلسه. در بخش خارجی الان در ده کشور مدل اردوهای جهادی اجرا می‌شود. ما مدل اردوی جهادی را تا ده کشور برده‌ایم و آن‌ها دارند کشورشان را آباد می‌کنند.

در این فضا بچه‌ها گفتند مدل‌ها ساخته شده و این اولین دستاورد بود. دومین دستاورد هم این بود که آقا فرموده بودند شما سفیران کار و تلاشید و شما امیدهای انقلابید. حضور جوانان مؤمن متدیّن در محیط روستایی مظهر مجسم آیه‌های قرآن است. خواستیم به آقا بگوییم که کار تا این‌جا جلو رفته است تا آقا به عنوان ولیّ و به عنوان فرمانده یک ذره خوشحال بشوند که این بچه‌ها به عنوان رویش‌های انقلاب جان گرفته‌اند.

در بحث گام دوم آقا فرمودند ما نیاز به یک حرکت عمومی و حلقه‌های میانی داریم که این‌ها کار بکنند. خب این در جهادی و ادبیات آن به عنوان یک گفتمان عمومی است. ما به عنوان آتش به اختیارها باید در راستای حل مسأله‌ی رزق و معاش و اشتغال مردم، کارمان را جلو ببریم.

یک بحث دیگری که داشتیم، شهدای جهادی بود و این که این‌ها را شهید اعلام کنند. این را آقایان ارائه کردند و آقا هم قول بررسی دادند. همان جا هم گردش کاری که در بدنه‌ی بسیج و سپاه شده بود و سرلشکر باقری تأیید کرده بودند، تقدیم آقا شد که آقا گفتند بررسی می‌کنیم.
فضای جلسه خیلی خودمانی و غیر رسمی بود.

درباره‌ی طرح سایه توضیح داده شد که این طرح، طرح اتصال توانِ توانمند و نیازِ نیازمند است که مؤسسات خیریه اطلاعاتشان را با هم تبادل و هم‌افزایی می‌کنند و ما مدعی هستیم که این بستر باید شکل بگیرد. آقا این بحث را مقداری ریز شدند که این چیست و چه‌جوری است و سؤال پرسیدند که من توضیح دادم و گفتم این صد هزار نصب اپلیکیشن داشته روی موبایل تا الان و آقا هم تعریف کردند که کار خوبی است.
 
در این جلسه خواستیم به آقا بگوییم ما می‌توانیم کارهای بزرگ کنیم و بچه‌های جهادی قابلیت انجام کارهای بسیار بزرگ را دارند.

آقا گفتند این حرکت باید تبدیل به یک گفتمان شود. این حرف یعنی چه؟ یعنی آن خانم و آقایی که فکرش هم شاید با ما نمی‌خواند را هم باید بیاوریم در این گفتمان عمومی جهادی شرکت دهیم. یعنی همه را باید بیاوریم جهادی کنیم، سبدمان را باید باز کنیم و این ماشین باید بتواند این جمعیت را بکشد.
 
* شما به عنوان فعال این عرصه برداشت و تحلیل‌تان از این دیدار چیست؟ به نظر شما اثر این جلسه بر روند و سیر حرکت‌های جهادی چیست؟

من حس خودم این است که با توجه به گام دوم، این نقطه‌ی شروع عملیات است. آقا گفتند در این حوزه این‌قدر کار کنید که حرفه‌ای شوید و واقعاً مهارت داشته باشید. آتش به اختیار را هم که قبلاً گفته‌اند. فضا را هم که جمع و جور کرده‌اند. صریحاً‌ هم در جلسه می‌گفتند پیشنهادتان چیست؟ میدان‌تان چیست؟

این نشان می‌دهد که ولیّ منتظر است. ما هم نباید منتظر کسی بمانیم. ما باید در قواره‌ی قوانین و چهارچوب‌ها کار تمیزمان را کنیم و این نقطه‌ی عطف است. من این جلسه را با جلسه‌ی امام (ره) که بعد از آن دستور تشکیل جهاد سازندگی را دادند، مقایسه می‌کنم. در آن سال هم تعدادی رفتند پیش امام (ره) و گفتند آقا ما می‌توانیم از این کارها کنیم.

* فضای حرکت‌های جهادی چه ظرفیت‌ها و توانایی‌هایی برای حل مشکلات کشور و مردم دارد؟

من عملیاتی و در میدان و قطعی به شما بگویم که ما ۳۹ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور داریم. در عرض پنج سال عین این ۳۹ هزار تا را می‌شود اشتغال و محرومیتش را حل کرد و این را با گروه‌های جهادی و با ظرفیت‌های مردمی می‌شود انجام داد.

همین الان قرارگاه پیشرفت دو هزار روستایش را تحت پوشش گرفته است. قرارگاه امام رضا (علیه‌السّلام) ۱۲۵۶ موسسه‌ی خیریه را آورده پای درد محرومین. ما همین الان در پنج نقطه‌ی کشور طرح‌های کشاورزی و  پرورش و بسته‌بندی ماهی، پرورش زنبور عسل و بحث اصلاح الگوی کشت را آزمایشی اجرا کرده‌ایم و داریم کار را انجام می‌دهیم. در ۲۲۶ شهرستان، ۳۵۴ محله گروه‌های فعال و خودجوش و پراثر انقلابی، مؤمنانه و متدینانه مجاهدت می‌کنند. مثل این جمع فراوان در کشور وجود دارند. این کشور پر از رویش‌های انقلاب است، حججی‌ها در این کشور هستند.

من این را مؤکداً می‌گویم که ما بچه‌های جهادی اصلاً جوان‌گرایی را در این نمی‌بینیم که در این پست مدیر جوان بگذارید. اصلاً اشتباه است و این سهم‌خواهی است. ما نباید وارد این فضا بشویم. اجازه بدهید من در این کف کار کنم و کارم انجام بگیرد. پست و قدرت و ماشین و راننده و این‌ها مال آن‌هایی است که دوست دارند، پست می‌‌خواهند، قدرت می‌خواهند، راننده می‌خواهند، منشی می‌خواهند، دفتر می‌خواهند. جوان‌گرایی در ما جهادی‌ها این است که اجازه بدهید ما کار کنیم و جلوی دست و پای ما را نگیرید، اذیت‌مان نکنید. جوان‌گرایی یعنی راه را برای این جوانان باز کنید./841/د102/ق
حسین ثالث موید
ارسال نظرات