۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۶۱۷۰۸۱
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

فضائل امیرمومنان قابل احصاء و درک و فهم ما نیست

فضائل امیرمومنان قابل احصاء و درک و فهم ما نیست
حجت الاسلام شاه فضل گفت: فضائل امیرمومنان (ع) در آیات و روایات زیاد است به طوریکه خصلت‌ها و ویژگی‌ها و فضائل امیرمومنان (ع) قابل احصاء و درک و فهم ما نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل شنبه شب در تفسیر قرآن که در آستان مقدس امامزاده ابراهیم برگزار شد با تبریک دهه ولایت و امامت به برخی از فضائل امیرمومنان (ع) در آیات و روایات اشاره کرد و گفت: امیرمومنان (ع) با این همه فضیلت نامی از او در قرآن برده نشده است.

وی افزود: برخی می‌گویند اگر امیرمومنان (ع) این همه فضبیت دارد چرا نام ایشان در قرآن بیان نشده است و از بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ آیه‌ای که نازل شد در یک آیه نامی از امیرمومنان (ع) آورده می شد.

استاد حوزه علمیه افزود: آن‌ها می‌گویند در آیه شریفه‌ای که می‌فرماید، «بلغ ما انزل الیک من ربک» اگر می گفت «بلغ ما انزل علیک من ربک فی ولایت امیرمومنان (ع)» ما حرفی نداشتیم.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: حرف خداوند در قرآن این است که برای کسانی که قلب شان بیمار است راه فرار و بهانه‌ای قرار داده و در سوره آل عمران می‌فرماید، «مِنْهُ آیَاتٌ مُّحْکَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ» ما در قرآن محکمات و متشابهات را گذاشتیم.

وی با اشاره به اینکه خداوند رحیم و حکیم است، اما چرا باید آیات متشابه، آیاتی که معنی آن شفاف و واضح نیست و بر سر آن جنگ و دعوا است را بیاورد، افزود: خداوند آیات متشابه را آورد تا آن‌هایی که به تعبیر این آیه «فی قلوبهم زیغ» در قلب شان کجی و انحراف است این آیات را مطرح کنند و آنگونه که دوست دارند تفسیر کنند و به سمت انحراف حرکت کنند و مدعی شوند از قرآن چنین استنباطی می‌کنند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان ادامه داد: خداوند می‌فرماید، علم آیات متشابه را به اهل بیت (ع) داده ام، اگر دنبال فهم این آیات هستید از اهل بیت (ع) کمک بگیرید، اما اگر کسی قلب او بیمار و مریض است به سراغ این آیات برود.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اگر خداوند نام امیرمومنان (ع) را در قرآن نبرده است برای این است برخی که قلب شان بیمار است آن را برای مقابله با قرآن بهانه کنند و مدعی شوند، چون نام امیرمومنان (ع) در قرآن نیست ما نیز از قرآن تبیعت نمی‌کنیم.

وی افزود: اگر نام امیرمومنان (ع) در قرآن می‌آمد و امیرمومنان (ع) را قبول می‌کردند و اگر خلافت امیرمومنان را که نام او در قرآن بود قبول می‌کردند پس خلافت امام بعدی را چگونه قبول می‌کردند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: اگر نام امیرمومنان در قرآن آورده می‌شد باید نام امامان بعدی هم در قرآن آورده می‌شد در غیر این صورت تا امامی که نام او در قرآن آورده شده بود پیروی می کردند و بعد از آن ادامه نمی‌دادند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: نام امیرمومنان (ع) در قرآن نه تنها مشکلی را حل را نمی‌کرد بلکه مشکلات بعدی را رقم می‌زد.

وی افزود: اگر نام امیرمومنان در قرآن نیامده است به این دلیل است که خداوند می‌خواهد راه را برای منحرفین باز کند تا هرکجا خواستند بروند، ضمن اینکه ذکر نام امیرمومنان (ع) در قرآن هیچ مشکلی را حل نمی‌کرد و مشکلات بعدی را به وجود می‌آورد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: پیامبراکرم (ص) با صراحت به امیرمومنان (ع) می‌فرماید، تو برای من مانند موسی برای هارون هستی و تو خلیفه و جانشین هستی با این تفاوت که بعد از من دیگر پیامبری نیست، اما بعد ازحضرت موسی پیامبر بود.

وی به فضائل امیرمومنان که در قرآن مطرح شده و در روایات اهل بیت نیز به آن تأکید شده است اشاره کرد و افزود: اگر کسی انصاف داشته باشد و بخواهد حق را بپذیرد برایش هیچ شک و تردیدی باقی نمی‌ماند که نه تنها امیرمومنان خلیفه بعد از پیامبر و جانشین پیامبر است بلکه امیرمومنان(ع) با هیچ کسی قابل مقایسه هم نیست و این جفای به امیرمومنان(ع) است که حضرت را با کسی دیگر مقایسه کنند.

دبیرجامعه روحانیت کاشان گفت: فضائلی که امیر مومنان دارد و در آیات و روایات آمده است زیاد است به طوریکه خصلت‌ها و ویژگی‌ها و فضائلی که امیرمومنان (ع) دارد قابل احصا  نیست و درک و فهم بسیاری از آن‌ها را هم نداریم.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: ما باید شکر گذار باشیم که مورد لطف خداوند قرار گرفتهایم و همین که امیرمومنان (ع) را می‌شناسیم و او را دوست داریم اگر تا آخر عمر خود نیز شکرگذارباشیم باز هم کم است.

وی با اشاره به اینکه دشمن به شدت به دنبال شبهه افکنی است تا شیعه را از اینکه محب اهل بیت (ع) است منحرف کند، افزود: فضائل اهل بیت (ع) را باید برای فرزندان و فامیل و دوستان در مراسم‌ها و برنامه‌ها بیان کرد تا منتقل شود./۱۳۰۷/پ203/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
رسول
Iran, Islamic Republic of
۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
سلام
اسم صفحه استان اصفهان را به نام صفحه کاشان و صفحه دبیرجامعه روحانیت کاشان تغییر بدهید
ظاهرا شما غیر ایشان روحانی دیگری را ندارید که ازش گزارش و خبر بزنید انگار در اصفهان هیچ کسی غیر ایشان وجود ندارد
عجبا اصلا فکر نمیکنید به خاطر این گونه عمل کردنتان مخاطبین خود را زا دست می دهید
چرا پول حوزه را هدر می دهید؟
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
راست می گه بنده خدا
0
0