۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۶۱۷۳۳۲

حکم شرعی معاملات بورس در فقه اهل سنت | حرمت استفاده از WiFi دیگران

حکم شرعی معاملات بورس در فقه اهل سنت | حرمت استفاده از WiFi دیگران
دارالافتای مصر در پیامی حکم شرعی معاملات بورسی را بیان و بر ضرورت آگاهی مناسب برای ورود به عرصه معاملات بورسی تاکیدکرد.

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، صفحه رسمی دارالافتای مصر در شبکه اجتماعی فیسبوک در پاسخ به استفتائی، معاملات مالی در بورس را شرعا جایز دانست.

دارالافتا خاطر نشان کرد که بورس عبارت از بازار فروش اوراق مالی و معاملات تجاری است و معامله در آن با خرید و فروش سهم شرکت‌های مختلف انجام می‌گیرد.

این نهاد دینی افزود: معاملات بورس در زمره اطلاق «أحل الله البیع» قرار میگیرد از این رو فعالیت شرکت‌های تجاری در بورس شرعا جایز است مشروط بر آنکه هدف از خرید و فروش سهم‌ها، مشارکت در تجارت، صنعت، پیشه و یا فعالیت خدماتی نهادها و سازمان‌های حاضر در بورس باشد.

مرکز رسمی پاسخگویی به مسائل شرعی مصر اظهار داشت: اگر معاملات بورسی به قصد مضاربه بر سهم‌ها برای ضرر به شاخص مالی سهم شرکت‌ها یا خدعه، نیرنگ و فریب متقاضیان باشد، چنین معامله‌ای شرعا حرام و باطل است.

دارالافتای مصر تصریح کرد: وارد ساختن ضرر مالی به سهامداران با زد و بندهای اقتصادی، ایجاد اختلال در قیمت واقعی سهم موسسات مالی و تجاری جایز نبوده و افراد سهام‌دار می‌بایست نسبت به قواعد و ضوابط معاملات بورس آگاهی و اشراف مناسبی را داشته باشند تا مغبون نگردند.

دارالافتا همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده از وای‌فای منازل بدون اجازه صاحب اینترنت، این عمل را جایز ندانست.

دارالافتا تاکید کرد که استفاده از اینترنت اماکن عمومی مانند فرودگاه‌ها، مراکز تجاری، هتل‌ها و رستوران‌ها، همایش‌ها و مانند آن جایز است اما تصرّف در اموال خصوصی مردم بدون اذن و رضایت مالک، جایز نیست.

محمد رایجی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
عبدالواحد
Netherlands
۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
سلام علیک ببخشید بورس یونیک فاینانس جایز است یا خیر
0
0