۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۲
کد خبر: ۶۱۷۳۹۰
یادداشت؛

پایان صبر راهبردی مقاومت | ادلب در یک قدمی آزادی

پایان صبر راهبردی مقاومت | ادلب در یک قدمی آزادی
تغییر استراتژی محور مقاومت در سوریه نشان می‌دهد که آزادسازی ادلب و سپس تمامی مناطق تحت اشغال تروریست‌ها وارد فاز جدیدی شده است.

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، ارتش سوریه کمتر از 48 ساعت گذشته توانست در یک نبرد شدید با تروریست‌های مسلّح به ویژه گروهک جبهة النصرة، پس از پنج سال، وارد شهر «خان شیخون» شده و پاکسازی این منطقه استراتژیک از لوث تروریست‌های تکفیری را آغاز کند.

آزادسازی منطقه مهم و استراتژیک «خان شیخون»، ضمن آنکه دارای نتایج نظامی بسیار مهمی است زیرا خود آغاز آزادسازی شهر إدلب به عنوان مرکز اصلی استقرار تروریست‌ها است، دارای نتایج سیاسی و رسانه‌ای بزرگی نیز است.

مهمترین نتیجه ورود ارتش سوریه به خان شیخون مخابره این پیام به حامیان غربی تروریست‌ها است که دوران سیطره نیروهای مسلّح مخالف حکومت قانونی سوریه بر مناطق جغرافیایی کشور به سر آمده است. تروریست‌های تحت حمایت اسرائیل، آمریکا، انگلیس و دولت‌های مرتجع عربی مانند عربستان سعودی، با عملیات نظامی ساختگی و استفاده از سلاح‌های ممنوعه علیه شهروندان بیگناه، بهانه را برای دخالت نظامی کشورهای استکباری فراهم آورده بودند که با شکست سنگین اخیر، بهانه‌های رسانه‌ای آنان نیز برای جنگ روانی علیه دولت سوریه از میان رفته است.

پیشروی نظامی ارتش سوریه برخی گمانه‌زنی‌ها را پیرامون پایان صبر راهبردی بشار اسد تایید می‌کند، گویا رییس جمهور سوریه از وعده‌های دروغین پیاپی ترکیه به روسیه برای عقب نشینی از ایجاد منطقه امن در 30 کیلومتر مربع درون خاک سوریه خسته شده و با آغاز عملیات نظامی در خان شیخون، آغاز پروژه پاکسازی مناطق باقی مانده را اعلام کرده است.

پایان صبر راهبردی دولت، اتاق تصمیم‌گیری دمشق را به این سمت سوق داده است تا با اتخاذ تدابیر استراتژیک دقیق، به سوی آزادسازی کامل ادلب از چنگال تروریست‌ها گام بردارند حتی اگر پروژه آزادسازی ادلب منجر به رویارویی ارتش سوریه با ارتش ترکیه شود، هرچند که باید منتظر ماند و واکنش اردوغان را به تحولات اخیر سوریه رصد کرد.

از سویی، تغییر رویکرد دولت سوریه در تعامل با گروهک‌های تروریستی در مناطقی که تا چندی پیش به مثابه خطوط قرمز کشورهای عربی ـ غربی ـ عبری محسوب می‌شد، حاکی از آن است که دولت سوریه با آنکه همواره باب مذاکرات و آشتی ملّی را باز گذاشته اما امیدی به تغییر وضعیت موجود نداشته و برای رعایت مصالح ملّی و منطقه‌ای وارد فاز جدیدی از عملیات نظامی شده است.

ابتکار عمل روسیه در حمله به خان شیخون همچنین خط بطلانی بر ادعاهای برخی رسانه‌های مغرض عربی و غربی است که همواره ادعای دخالت ایران، روسیه، عراق، حزب الله و ... را امور داخلی سوریه داشتند چه آنکه دولت مرکزی سوریه با این تصمیم نشان داد که ضمن مشورت با مستشاران نظامی خود، در نهایت آنها هستند که در مورد سرنوشت کشور خود تصمیم گرفته و منافع ملّی ـ منطقه‌ای را بر زدوبندهای بین‌المللی ترجیح می‌دهند.

با تشریح رخدادهای اخیر در سوریه ادعای گزافی نیست که بگوییم، خان شیخون مقدمه آزادسازی کامل نه تنها ادلب، بلکه وجب به وجب خاک سوریه از شمال تا جنوب است و ارتش سوریه نیز مصمّم‌ است تا به کابوس جنگ در این کشور پایان دهد حتی اگر ای آزادی به قیمت رویارویی نظامی با ترکیه تمام شود. (گفتنی است که برخی منابع خبری مدعی ارسال تجهیزات نظامی ترکیه به مرزهای مشترک با سوریه در واپسین ساعات آزادسازی خان شیخون شدند.)

گویا جنگ نیابتی سوریه و معرکة قدرت‌نمایی کشورهای استکباری رو به پایان است. با آنکه جنگ در سوریه ویرانی فراوانی را به همراه داشت اما شاید این جنگ، کشور سوریه را برای همیشه بیمه کرده باشد. حال وقت آن رسیده که اتوبوس تروریست‌ها به سمت کشورهای حامی تروریسم حرکت کند. پیش‌بینی روزهای نه چندان دور رهبر معظم انقلاب به سرعت به وقوع پیوست. ایشان در دیدار با امیر کویت تاکید کردند: «برخی کشورهای منطقه اکنون با کمک به گروه‌های تکفیری، از کشتار و جنایات آن‌ها در سوریه و برخی کشورهای دیگر حمایت می‌کنند اما در آینده نه‌چندان دور، این گروه‌ها بلای جان همان کشورهای حامی خواهند شد و درنهایت مجبور خواهند بود که با هزینه زیاد، آن‌ها را از بین ببرند.» (12 خرداد 1393 دیدار با امیر کویت)

محمد رایجی پژوهشگر مسائل جهان اسلام

محمد رایجی
ارسال نظرات