۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۶۱۷۵۵۷

نگاهی به فعالیت های علمی و پژوهشی مدرسه علمیه حضرت خدیجه + فیلم

نگاهی به فعالیت های علمی و پژوهشی مدرسه علمیه حضرت خدیجه + فیلم
فعالیت های علمی و پژوهشی مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) به عنوان مرکز پژوهش و مطالعات تخصصی نهج البلاغه در تبیین جایگاه امیرمومنان(ع) قابل تقدیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مدرسه علمیه و بنیاد خیریه حضرت خدیجه کبری(س) با هدف ارتقای بینش دینی و توانمند سازی بانوان در جامعه در سال 1358 از سوی مرحومه سرکار خانم مهری برزگر «مشهور به ضابطیان» و مرحوم آیت الله هزاوه‏ ای همدانی تأسیس شد.

گفتنی است تلاش مدیران این مرکز از همان ابتدای تأسیس بر این بوده که تمرکز فعّالیّت‏ های این مجموعه را همسو با نیازهای جامعه قرار دهند. لذا، زمانی که این مرکز تأسیس شد یعنی سال های آغازین انقلاب اسلامی و دفاع مقدّس، علاوه بر فعّالیّت در حوزه آموزش و فرهنگ، از فعّالیّت‏ های وسیع خدماتی در راستای کمک رسانی به مناطق محروم و مناطق جنگی غفلت نشد و این خدمات رسانی در طول سالهای جنگ به طور مستمر ادامه داشته است.

از این رو با سرکار خانم فاضله، نیره فضائلی مدیریت فعلی مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) به گفت‌وگو نشستیم تا در زمینه سایر فعالیت های این مدرسه جویا شویم که در ادامه می خوانید:

رسا_ ابتدا خود را معرفی کنید و اشاره ای به سوابق کاری و تحصیلی خودتان داشته باشید:

بنده از دوران جوانی وارد حوزه علمیه شدم و علاوه بر دروس حوزوی در رشته فقه و اصول، تحصیلات سطوح کلاسیک را در رشته های فقه و مبانی حقوق اسلامی ادامه دادم و امروز به  عنوان مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) که مرکز پژوهش و مطالعات تخصصی نهج البلاغه محسوب می شود توفیق خدمت به طلاب معزز را دارم.

چون می دانستم معلمی استمرار رسالت انبیا است در طول این سالها دست از تدریس برنداشتم و در کنار مسؤولیت مدیریتی به تدریس علوم فقه، اصول، تاریخ فقه و غیره در دانشگاه و حوزه پرداختم.

همچنین سالها در سمت‌های اجرایی مانند معاون فرهنگی دانشگاه آزاد تهران جنوب و مدیریت دانشگاه علمی کاربردی وابسته به وزارت ارشاد اسلامی به فعالیت مشغول بودم.

مرکز پژوهش و مطالعات تخصصی نهج البلاغه در قلب تهران

رسا_ از فعالیت های پژوهشی مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) بفرمایید:

پس از پایان جنگ تحمیلی و تمرکز بیشتر این مرکز بر روی فعّالیّت ‏های فرهنگی و آموزشی که در قالب حوزه علمیه انجام می‏ شد، مدیریت محترم این مجموعه سرکار خانم شرکاء با توجّه به مباحث مختلف مطروحه در جامعه و نیازهای آحاد جامعه در زمینه معارف دینی و اجتماعی ضرورت وجود گروه های پژوهشی در حوزه را مطرح کرد و تصمیم براین شد معاونت پژوهش را به طور جدّی فعّال کنند.

بر این اساس از سال 1376 فعالیت های پژوهشی وسیع و مستندی درخصوص زندگی حضرت خدیجه(س) آن هم با بهره ‏گیری از منابع دست اوّل و با هدف معرّفی الگوهای اصیل دینی آغاز شد که نتایج حاصل از این پژوهش به صورت نرم‏ افزار شیدای امین، مأخذشناسی توصیفی زندگی حضرت خدیجه(س) و مجموعه ‏ای از اشعار حضرت خدیجه(س) به چاپ رسید.

بعد از آن مباحث اجتماعی مختلف از جمله جهانی شدن و اسلام، فمینیسم و اسلام، آسیب شناسی دینی، خانواده متعادل، آسیب شناسی خانواده، پیام رسانی دینی و اینترنت، مؤلّفان حوزوی و  شیوه ‏های عملی تولید محتوای دینی به عنوان موضوعات پژوهشی سال در این حوزه معرّفی و به صورت فراخوان‏ های ملّی در پایان هر سال تحصیلی با برگزاری همایش، دستاوردهای علمی خوبی را به همراه داشته که هر یک در قالب یک سالنامه پژوهشی رضوان، تدوین و چاپ شده است.

همچنین از سال 1390 در این مجموعه توفیق این را داشتیم که فعّالیّت ‏های پژوهشی حوزه علمیه را با تمرکز و محوریت کتاب ارزشمند و جامع نهج‏ البلاغه مشتمل بر خطابات و نامه‏ ها و کلمات قصار مولی الموحدین امیرمومنان علی(ع) آغاز کرده و در این راستا از نظرات و رهنمودهای اساتید بزرگ حوزوی و دانشگاهی بهره ‏مند شویم که با تشکیل جلسات متعدد و کارگروه ‏های علمی مختلف توانستیم به مسیر تحقیقی و پژوهشی ارزشمندی دست یابیم.

مهمترین عناوین به دست آمده شامل اخلاق عملی در آینه کلام علوی، صدق در نهج ‏البلاغه، حقوق در نهج ‏البلاغه و پایبندی اعضای خانواده به رعایت حقوق متقابل و نقش آن در تحقق سبک زندگی اسلامی اشاره کرد که تا کنون به عنوان موضوعات پژوهشی سال انتخاب و در قالب برنامه ویژه طلاب و گروه تخصصی برنامه ‏ریزی و اجرا شده است.

الحمدالله هر سال موفق به برگزاری همایش با همین عنوان و با مشارکت برخی از حوزه‏ های علمیه تهران و مراکز علمی دانشگاهی شدیم که بعد از فراخوان هر یک از این همایش ‏ها، دبیرخانه همایش به طور متوسط 150 مقاله دریافت کرده است و مجموعه این مقالات در پایان هر سال در قالب سالنامه رضوان تدوین و چاپ شده است.

مرکز پژوهش و مطالعات تخصصی نهج البلاغه در قلب تهران

رسا_ درباره کتابخانه مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) بفرمایید:

کتابخانه 14 هزار جلدی این مدرسه علمیه نیز به عنوان یکی از غنی‌‏ترین کتابخا‏نه‏ های حوزه‏ های علمیه خواهران استان تهران مجموعه ای وسیع و گسترده از منابع فقهی، تفسیری، اصول، فلسفه، نهج البلاغه و غیره را دارا است و توانسته کمک شایانی به طلاب و دانشجویان در راستای تحقیق و پژوهش و ارائه پایان ‏نامه و مقاله کند.

رسا_ از فعالیت های فرهنگی این مدرسه بفرمایید:

از جمله فعّالیّت‏ های معاونت فرهنگی این مدرسه علمیه می ‏توان به برگزاری کلاس های فوق برنامه مانند کلاس اخلاق، کامپیوتر، طب اسلامی و غیره با بهره‏گیری از اساتید برجسته اشاره کرد.

همچنین برگزاری مراسم و اردوهای مختلف با توجّه به ایام و مناسبت های مختلف، برقراری واحد بسیج و برگزاری نشست های متعدد، برقراری واحد مشاوره با حضور اساتید توانمند و آگاه در این زمینه و ارائه مشاوره در زمینه‏ های مختلف تحصیلی، شغلی، خانوادگی و تربیتی از دیگر فعالیت های فرهنگی مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) به شمار می رود.

از دیگر فعالیتهای معاونت فرهنگی در این مدرسه علمیه ایجاد دار القرآن و برگزاری کلاس های متنوع قرآنی در حیطه‏ های مختلف روخوانی، روانخوانی، تجوید، صوت و لحن، تدبّر و تفسیر، برقراری مهد کودک و اختصاص دادن فضای مناسب و بهره ‏گیری از مربّیان آموزش دیده و دارای گواهی از جهاد دانشگاهی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

مرکز پژوهش و مطالعات تخصصی نهج البلاغه در قلب تهران

رسا_ از فعالیتهای علمی و آموزشی این مدرسه علمیه بفرمایید:

معاونت آموزش نیز، در راستای جذب و آموزش افراد به نحو احسن، نهایت سعی خود را به کار گرفته است از این رو مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) در طول این سال ها اساتید برجسته و توانمند علمی را در دروس مختلف جذب و طلاب ارزشمندی برای جامعه دینی تربیت کرده است.

تا کنون 500 طلبه از این مدرسه علمیه فارغ التحصیل شده ‏اند که بسیاری از این افراد در عرصه‏ های مختلف علمی و اجتماعی مانند تدریس، تحقیق و پژوهش، نویسندگی، وکالت و غیره مشغول به فعّالیّت و خدمتگزاری هستند./813/ت300/ب1

تعداد بازدید : 8
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
بی پروا
Iran, Islamic Republic of
۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
احسنت و تبارک الله
عالی عالی، فیلمی که استفاده شده عالی بود
3
0
هومن
Iran, Islamic Republic of
۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
درباره مدارس علمیه خواهران بیشتر مطلب کار کنین.
ممنونم
2
0
سمیه
United Kingdom
۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱
خیلی خیلی عالی بود خدا قوت خبرنگار عزیز و خبرگزاری انقلابی رسا
1
0
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
این نوع فعالیت ها در مدارس علمیه خواهران جای تحسین دارد.
افرین به این گونه مدارس علمیه
خبرگزاری رسا در انعکاس اخبار حوزوی عملکردی عالی دارد احسنت
1
0
حدیثه
Iran, Islamic Republic of
۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
سلام سپاس از انعکاس اخبار حوزوی
1
0