۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۷
کد خبر: ۶۱۷۷۵۱
آیت الله مصباح یزدی:

برخی به نام دین به دنبال تأمین منافع دنیوی خود هستند

برخی به نام دین به دنبال تأمین منافع دنیوی خود هستند
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به سوء استفاده عده ای از دین تأکید کرد: برخی افراد به نام دین و مسجد، سعی دارند دنیای خود را تأمین کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی عصر امروز در همایش ائمه جماعات مساجد استان قم که در سالن همایش های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه مسجد، پایگاه اسلام در جامعه است، به نقش مسجد در گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این موضوعات بسیار مهم است و باید تحقیق و پژوهش های بسیاری در زمینه آن صورت گیرد.

وی مفهوم و کارکرد مسجد را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: با توجه به نهضت امام خمینی(ره) و نقش آفرینی محوری مساجد در این زمینه در می یابیم که مساجد نقش بسیار پررنگی در عرصه هایی همچون مبارزه با ظلم و استکبار دارد و می تواند مردم را ساماندهی کند.

آیت الله مصباح یزدی با ابراز تأسف از اینکه جامعه پس از انقلاب اسلامی، حق مساجد را نتوانست آن گونه که شایسته است ادا کند، ادامه داد: برای آن که مردم نسبت به کارکرد و ماهیت مسجد آگاه شوند، باید افراد اهل قلم در زمینه حقیقت مسجد تحقیق های جامع انجام دهند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به جایگاه مسجد از دیدگاه آیات قرآن کریم و روایات عنوان کرد: با دقت به تعاریفی که آیات و روایات از مسجد ارائه داده اند، در می یابیم که تعریف مسجد در دوران کنونی با تعاریفی که از این پایگاه در آیات و روایات وجود دارد، قدری متفاوت است.

وی با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن کریم مسجد تراز اسلامی آن مسجدی است که بر اساس تقوا بنا شده باشد و مردم در آن به پاکی نفس دست یابند، ابراز کرد: آن مسجدی از ارزش و اعتبار در نزد خداوند برخوردار است که افراد در آن به پاکی و طهارت روح و جان دست پیدا کنند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه مسجد جلوه گاه حقایق دین است، تأکید کرد: مسجد مکانی است که دین در آن ظهور یافته و ناپاکی های نفس را از بین می برد؛ به بیان دیگر مسجد جایی است که دین را شناسانده، افراد دین دار تربیت کرده و روش های شناخت دین را تبیین می کند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه امروز متأسفانه جامعه اسلامی ما نسبت به دین شناخت عمقی ندارد، گفت: معمولاً شناخت همه ما نسبت به دین، یک شناخت سطحی و گذرا است، در حالی که می دانیم دین اسلام برای همه نیازهای بشر برنامه داشته و بشریت را به سرمنزل کمال می رساند.

وی با تأکید بر اینکه مسأله دین در میان مسلمانان و حتی در میان برخی خواص جامعه اسلامی نیز مظلوم واقع شده است، اضافه کرد: آیا ما برای حل مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و سایر مسائل خود به سراغ دین می رویم؟ متأسفانه آن گونه که شایسته است دین را نشناخته و آن را به یک مسأله حاشیه ای تبدیل کرده ایم و حتی گاهی از آن برای رسیدن به مادیات سوء استفاده می کنیم؛ امروز جا دارد کسانی از شرم بمیرند، چراکه برخی افراد به نام دین و مسجد، سعی دارند دنیای خود را تأمین کنند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه یقین به غیب، ستون فقرات دین است، گفت: دین بدون ایمان و یقین به غیب معنا و مفهومی ندارد، زیرا کسانی که ایمان به غیب ندارند تنها قائل به محسوسات هستند و نمی توانند مراتب غیب را باور کنند؛ این ایمان و یقین تنها در مساجد ایجاد می شود و ما باید تلاش کنیم مساجد این جایگاه خود را پیدا کنند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه «امامت جماعت» نباید تنها به عنوان یک شغل در کنار سایر شغل ها شناخته شود، ابراز داشت: ائمه جماعات و متولیان مسجد ابتدا باید خودسازی داشته باشند و با اخلاص در نیت سعی کنند افراد دین دار تربیت کنند؛ ما در مسیر بندگی خود نباید از تشویق ها و سرزنش ها هیجان زده شویم، بلکه تنها به خداوند توجه داشته باشیم.

وی امام خمینی(ره) را بهترین الگو برای ائمه جماعات و متولیان مساجد دانست و خاطرنشان کرد: امام راحل در مسیری که طی فرمودند هیچگاه تحت تأثیر فضاسازی های مختلف قرار نمی گرفتند و تنها در زمینه عملکرد خودشان به خداوند توجه داشتند و امور خود را به او واگذار می کردند./841/پ202/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
الا بذکر الله تطمئن القلوب
Iran, Islamic Republic of
۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَى وَزِيَادَةٌ وَلَا يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلَا ذِلَّةٌ أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
0
0
صلوات خدا بر شهیدان دشت کربلا
Iran, Islamic Republic of
۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
درود و سلام بر اهالی مساجدو برکات الهی بر سخنران اینمراسم.
0
0