۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۶۱۸۲۳۸

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۶ شهریور ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۶ شهریور ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 8 هزار تومان معامله می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه 6شهریور ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت مثقال طلا امروز ۹۸/۰۶/۰۶

همزمان با کاهش قیمت ارز در بازار، قیمت طلا و سکه نیز نسبت به روز قبل، کاهش یافته است؛ فعالان بازار می گویند حباب قیمت سکه نسبت به روزهای قبل کاهش چشم گیر داشته و به 40 هزار تومان رسیده است؛ ضمن آنکه تقاضا برای خرید طلا و سکه نیز کم شده است.

 امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و  8 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 984 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 73 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک‌میلیون و 277 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 917 هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای 18عیار هم 406 هزار و 600 تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1537.8 دلار معامله می‌شود.

قیمت طلا که در جلسه گذشته به دلیل نگرانی از بروز رکود در اقتصاد جهانی بیش از یک درصد افزایش یافته بود امروز شاهد کاهش بود اما به دلیل امیدواری نسبت به کاهش نرخ بهره در آمریکا و وضعیت آشفته ناشی از جنگ تجاری همچنان در نزدیکی بالاترین رقم بیش از 6 سال گذشته باقی ماند.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.4 درصد کاهش به 1535 دلار و 69 سنت رسید. روز دوشنبه قیمت هر اونس فلز زرد به بالاترین رقم در طی بیش از 6 سال گذشته یعنی 1554 دلار و 56 سنت رسیده بود.

قیمت طلا در بازار آمریکا نیز امروز 0.4 درصد افت داشت و به 1545 دلار و 10 سنت رسید.

عاملی که موجب تضعیف قیمت طلا شده، تقویت ارزش دلار بوده است. ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی امروز 0.1 درصد رشد داشت و ارزش سهام در بورس های آسیایی نیز شاهد افزایش نسبی بود.

جان شارما تحلیلگر بازار طلا در بانک ملی استرالیا گفت: «مردم دارند به این نتیجه می رسند که وضعیت اقتصادی خوب نیست و ممکن است رکود و یا به احتمال بیشتر کندی رشد اقتصادی در پیش باشد. این بدان معناست که فدرال رزرو آمریکا برای کاهش بیشتر نرخ بهره دست به کار خواهد شد و این موجب تقویت قیمت طلا می شود.»

موسسات مالی امریکایی شانس کاهش 0.25 درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا در ماه آینده میلادی را 91 درصد ارزیابی کرده اند.

شارما همچنین گفت، تا زمانی که جنگ تجاری میان آمریکا و چین ادامه دارد، قیمت طلا تقویت خواهد شد. اما در مقابل اگر نشانه هایی از کاهش تنش تجاری بین دو کشور مشاهده شود، قیمت طلا پایین خواهد آمد.

 

دلار ۱۰۰ تومان رشد کرد

صرافی‌های بانک‌ها امروز ‌چهارشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با 100 تومان افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز قبل 11هزار و 200 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 100 تومان خریداری می‌کنند.

بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12 هزار و 450 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 350 تومان است.

گفتنی قیمت خرید و فروش دلار و یورو در بازار آزاد و صرافی های بانکی نسبت به روز قبل کاهش یافته است که مهمترین علت کاهش قیمت از نگاه فعالان بازار، کاهش تقاضا و سفته بازی در این بخش است.

5 صرافی بانکی در خیابان فردوسی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت 10 تا 15 تا 2000 دلار آمریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کنند.

این صرافی‌ها در طول روز متناسب با نوسان قیمتی در بازار آزاد، خرید و فروش دلار و یورو را با قیمت‌های مختلفی انجام می‌دهند.

 

قیمت مسکن در سراشیبی سقوط

مطابق آمار وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت مسکن در 19 منطقه از مناطق 22گانه تهران طی مردادماه امسال روند کاهشی داشته است.

بر این اساس در منطقه یک متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی از 31 میلیون و 858 هزار تومان تیرماه امسال به 29 میلیون و 212 هزار تومان کاهش یافته است. در منطقه 2 نیز وضعیت همی گونه بوده است؛ در این منطقه قیمت از 20 میلیون و 894 هزار تومان به 20 میلیون و 64 هزار تومان کاهش یافته است.

در منطقه 4 قیمت هر مترمربع واحد مسکونی از 13 میلیون و 373 هزار تومان به 12 میلیون و 666 هزار تومان، در منطقه 5 از 16 میلیون و 461 هزار تومان به 16 میلیون و 331 هزار تومان، در منطقه 6 از 17 میلیون و 51 هزار تومان به 16 میلیون و 643 هزار تومان، در منطقه 7 از 12 میلیون و 594 هزار تومان به 11 میلیون و 821 هزار تومان، در منطقه 9 از 9 میلیون و 64 هزار تومان به 8 میلیون و 422 هزار تومان و در منطقه 10 از 9 میلیون و 314 هزار تومان به 8 میلیون و 829 هزار تومان کاهش یافته است.

همچنین در منطقه 11 متوسط قیمت یک مترمربع مسکن از 9 میلیون و 259 هزار تومان به 9 میلیون و 135 هزار تومان، در منطقه 12 از 7 میلیون و 659 هزار تومان به 7 میلیون و 211 هزارتومان، در منطقه 14 از 10 میلیون و 410 هزار تومان به 9 میلیون و 653 هزار تومان، در منطقه 15 از 7 میلیون و 439 هزار تومان به 6 میلیون و 992 هزار تومان، در منطقه 16 از 7 میلیون و 39 هزار تومان به 6 میلیون و 863 هزار تومان، در منطقه 17 از 7 میلیون و 13 هزار تومان به 6 میلیون و 541 هزار تومان، در منطقه 19 از 7 میلیون و 133 هزار تومان به 5 میلیون و 806 هزارتومان، در منطقه 21 از 10 میلیون و 186 هزار تومان به 9 میلیون و 761 هزار تومان و در نهایت در منطقه 22 از 12 میلیون و 253 هزار تومان به 12 میلیون و 83 هزار تومان کاهش یافته است.

در مردادماه امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق 3، 8، 13، 18 و 20 نسبت به ماه پیش از آن روند افزایشی داشته که این رشد زیر 3 صدم درصد بوده است.

گرانی های مسکن در سال 97 و اوایل امسال باعث کاهش شدید قدرت خرید مردم در بازار مسکن شده است. از سوی دیگر وام های پرداختی برای خرید مسکن که بیشترین آنها 160 میلیون تومان بانک مسکن است در شرایط کنونی و در خوشبینانه ترین حالت ممکن کمتر از 20 درصد قیمت مسکن را پوشش می دهد. مواردی که موجب شده تا تعداد معاملات مسکن در تهران به زیر 3000 فقره در ماه کاهش یابد که نشان از ورود بازار مسکن به دوره رکود دارد. رکودی که در گام اول باعث تعدیل قیمت ها در این بخش شده است.

 

نفت دوباره 60 دلار شد

پس از اینکه یک گزارش صنعتی نشان داد ذخایر قیمت نفت آمریکا، بزرگ ترین مصرف‌کننده نفت جهان بیش از انتظار کاهش یافته است و نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصادی را به علت جنگ تجاری با چین کاهش داد، قیمت نفت خام آمریکا یک درصد افزایش یافت.

هر بشکه نفت خام آمریکا با 70 سنت افزایش 55.63 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت برنت نیز با 57 سنت افزایش 60.08 دلار معامله شد.

آمارهای آمریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته با کاهش واردات به شدت کاهش یافته است . 11.1 میلیون بشکه کم شده است. درحالی که انتظار می‌رفت این رقم 2 میلیون بشکه باشد.

آمارهای رسمی دولت آمریکا اواخر امروز منتشر می‌شود و اگر این ارقام درست باشد، این کاهش، بیشترین میزان در 9 هفته گذشته به شمار می رود.

هنوز نگرانی در مورد جنگ تجاری میان آمریکا و چین مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها می شود.

ترامپ روز دوشنبه گفت معتقد است که چین در مورد درخواست برای توافق صادق است. در عین حال، لیو هه، معاون نخست‌وزیر چین گفته است که پکن تمایل دارد این اختلاف در مذاکرات آرام حل شود و بازارهای جهانی آرام شوند.

با این حال، وزارت خارجه چین روز سه شنبه اعلام کرد چیزی در مورد تماس اخیر میان دو کشور نشنیده است و ابراز امیدواری کرد که واشنگتن دست از اقدامات نادرستش بردارد و شرایط را برای مذاکرات فراهم کند.

قیمت نفت از بالاترین رقم که در آوریل 2019 رقم خورد، حدود 20 درصد کاهش یافته است که تاحدودی به علت نگرانی‌ها در مورد درگیری تجاری آمریکا و چین است که به اقتصاد جهان ضربه زده است.

وزارت بازرگانی چین هفته گذشته اعلام کرد تعرفه‌های اضافی 5 تا 10 درصدی بر 5 هزار و 78 محصول آمریکایی از جمله نفت و محصولات کشاورزی و هواپیماهای کوچک اعمال خواهد کرد.

 

قیمت بلیت هواپیما کاهش می‌یابد

رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با اشاره به اینکه درصدی از هزینه‌‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است،‌ اظهار داشت: به شرکت‌های هواپیمایی توصیه شده است به دلیل کاهش نرخ ارز، نسبت به ارزیابی مجدد قیمت بلیت هواپیما و کاهش آن، اقدام کنند.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: لازم است شرکت‌های هواپیمایی پس از بررسی‌های کارشناسی، توافق و تعیین نرخ‌ها، نسبت به اعلام قیمت‌های جدید به سازمان هواپیمایی کشوری در اسرع وقت اقدام کنند.

جعفرزاده ادامه داد: ملاک قیمت جدید بلیت هواپیما همان نرخی است که شرکت‌های هواپیمایی تعیین و به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می‌کنند. 

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: فروش بلیت هواپیما خارج از دامنه نرخ تعیین‌شده توسط شرکت‌های هواپیمایی و یا آژانس‌ها‌ خلاف است و با هرگونه تخلف مراکز فروش در این زمینه برخورد خواهد شد. 

وی با تأکید بر اینکه قطعا نباید به گونه‌ای باشد که بخواهیم از منابع عمومی برای پروازها استفاده کنیم، بیان کرد: دامنه نرخ‌های بلیت هواپیما از تیرماه 98 که تعیین شد تاکنون تغییر نکرده است.

جعفرزاده گفت: با کاهش نرخ ارز، به تناسب هزینه‌های ارزی شرکت‌های هواپیمایی هم کاهش می‌یابد و بدین ترتیب این در نرخ بلیت هم مؤثر است و به کاهش قیمت بلیت هواپیما می‌انجامد.

وی با بیان اینکه بررسی نرخ‌‌های جدید در کوتاه‌مدت انجام خواهد شد، گفت: طی عملیات کارشناسی، دامنه نرخ‌های جدید مشخص و روی سایت سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی جهت اطلاع مردم قرار می‌گیرد. 

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: ‌ارتقای ایمنی و رعایت ایمنی از مصادیقی است که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری مدام به شرکت‌ها تأکید می‌شود‌.

 

کاهش قیمت برخی اقلام خوراکی در مردادماه+جدول

گزارش مرکز آمار ایران درباره متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری در مرداد ١٣٩٨ منتشر شد.

بر اساس نتایج به دست آمده در مرداد ماه ١٣٩٨، اقلام «سیب زمینی» (٢١,٢ درصد)، «گوجه فرنگی» ( ١٧.١ درصد) و «پیاز» (١٢.٩ درصد) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته‌­اند. اقلام «چای خارجی بسته‌ای» (٢٩,٩ درصد)، «مرغ ماشینی» (١٤.٩ درصد)، «پرتقال محصول داخل» (١٠.٣ درصد)‌ نسبت به ماه گذشته، افزایش داشته اند.

متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری در مرداد ١٣٩٨ و مقایسه آن با متوسط قیمت در مرداد 1397 و تیر 1398 در جدول زیر آمده است:

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات