۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۶۱۸۴۰۳
به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛

ره توشه راهیان نور محرم الحرام 1441 ه.ق ویژه خانواده منتشر شد+دانلود

ره توشه راهیان نور محرم الحرام 1441 ه.ق ویژه خانواده منتشر شد+دانلود
ره توشه راهیان نور محرم الحرام 1441 ه.ق ویژه خانواده به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در 177 صفحه منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ره توشه راهیان نور محرم الحرام ۱۴۴۱ ه. ق ویژه خانواده به همت گروه تأمین منابع معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در شهریورماه ۱۳۹۸ منتشر شد.

این ره توشه دربردارنده بخش نخست و ۸ مقاله است. در بخش نخست این کتاب، سخنی از حجت الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد، معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با مبلغان آمده است که بخشی از آن چنین است: ره توشه تبلیغی خانواده به همت جمعی از نویسندگان فاضل با موضوعات مرتبط با زن و خانواده سامان یافته و با تحلیل و بررسی مسائلی همچون روش‌های ایجاد آمادگی کودکان برای انجام تکالیف عبادی، دوران عقد باید‌ها و نبایدها، راهکار‌های تعامل با خانواده همسر، مهارت‌های کنترل خشم و کاهش دعوا‌های خانوادگی، ضرورت آشنایی با نهج البلاغه و راهکار‌های آن، نقش افزایش جمعیت در اقتدار ملی، ضرورت آشنایی با نهج البلاغه و راهکار‌های ان و نیز آسیب شناسی محتوای بازی‌های رایانه‌ای سعی دارد به مهم‌ترین مباحث مورد نیاز خانواده در جامعه معاصر بپردازد.

اولین مقاله این ره توشه با عنوان "نقش افزایش جمعیت در اقتدار ملی" نوشته فاطمه اعتمادی است، در این مقاله به مباحثی مانند افزایش جمعیت از دیدگاه اسلام، سیاست غرب در کاهش جمعیت مسلمانان به ویژه ایران، جمعیت افزایی توان قدرت ملی و کاهش جمعیت آسیب اقتدار ملی اشاره شده است.

"باید‌ها و نباید‌های دوران عقد"، دیگر مقاله‌ای است که به قلم محبوبه ابوالحسنی در ره توشه محرم الحرام ۱۳۹۸ ویژه خانواده منتشر شده است؛ در این نوشتار، تعریف دوران عقد و راهکار‌های مدیریت این دوران بررسی شده است که از جمله این راهکار‌ها می‌توان به افزایش شناخت، انس با یکدیگر، کاهش تدریجی وابستگی ها، تمرین مسئولیت، استفاده از فرصت برای اصلاح زوجین، ابراز محبت، آراستگی ظاهری، گفتمان آینده سازی، انتظارات معقول و منطقی، رعایت حقوق والدین اعتدال در زندگی، رازداری و پرهیز از رابطه کامل جنسی پرداخت.

یکی دیگر از مقالات ره توشه مذکور، "راهکار‌های تعامل با خانواده همسر" اثر حسنیه صالحان است که مؤلف این مقاله در مقدمه آورده است: "در این نوشتار برآنیم تا اهمیت روابط با خانواده همسر و راهکار‌هایی برای رفتار نیکو و پسندیده با آن‌ها را از نگاه اسلام و سبک زندگی اسلامی مورد بررسی قرار دهیم"؛ از جمله راهکار‌ها ارائه شده در این باره عبارت از بایستگی ارتباط با خویشاوندان زوجین، احترام، محبت، جلوگیری از دخالت اطرافیان در زندگی مشترک، انتظارات منطقی، تعدیل وابستگی‌ها و رازداری است.

چهارمین مقاله این ره توشه با عنوان "مهارت‌های کنترل خشم و کاهش دعوا‌های خانوادگی" نوشته زهرا رضائیان است؛ در این مجال، مهارت‌ها و راهکار‌هایی جهت کنترل خشم در فضای خانواده بیان شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به یاد خدا و پناه بردن به او، کنترل زبان، سکوت کردن، صبر و بردباری، تغییر وضعیت بدن و ترک موقعیت، در آغوش گرفتن و نوازش کردن، بخش و گذشت و انجام دادن اعمال عبادی پرداخت؛ در پایان این مقاله آمده است توجه به نکاتی مانند تغذیه مناسب، افزایش فعالیت‌های مثبت، اجتناب از موقعیت‌ها و عوامل ایجاد خشم، استفاده از تکنیک‌های تغییر حواس هنگام خشم و رعایت این نکات می‌تواند به مدیریت خشم خود و طرف مقابل و نیز مدیریت کنترل فضای خانه هنگام عصبانیت کمک کند.

"تربیت فرزند از دیدگاه امام سجاد (ع) با تأکید بر دعای ۲۵ صحیفه سجادیه"، عنوان مقاله‌ای است که به قلم حجت الاسلام والمسلمین عباس آزاد در ره توشه محرم ۱۳۹۸ ویژه خانواده منتشر شده است؛ در این مقاله به بررسی اهمیت تربیت فرزند و مؤلفه‌های سه گانه تربیت فرزند (جسمانی، دینی و اخلاقی) در این دعا پرداخته شده است.

در ششمین مقاله این ره توشه، به "روش‌های ایجاد آمادگی کوتاه برای انجام تکالیف عبادی" نوشته حسنیه صالحان پرداخته شده است؛ در این مقاله ضرورت ایجاد آمادگی کودکان برای انجام تکالیف عبادی و راهکار‌های آماده سازی کودکان برای انجام تکالیف عبادی (آموزش تدریجی، الگوسازی، حضور در عزاداری و محافل مذهبی، پاسخگویی به پرسش‌های کودکان، استفاده از داستان و تشویق) بررسی شده است.

دیگر مقاله این ره توشه با عنوان "آسیب شناسی محتوای بازی‌های رایانه ای" به قلم علی کاظمی است؛ نویسنده این مقاله در مقدمه چنین آورده است: "ضمن تحلیل محتوایی بازی‌های رایانه‌ای مشهور، به بررسی برخی از آسیب‌های حاصل از انجام این بازی‌ها پرداخته می‌شود"؛ برخی از آسیب‌های حاصل از انجام این بازی‌ها ترویج روحیه تخریب و خشونت، ترویج شرک و شیطان پرستی، اصرار به انجام گناه، ترویج سبک زندگی غربی، پیشرفت کاذب و هدر دادن عمر و توهم زایی است.

آخرین مقاله این ره توشه با عنوان "ضرورت آشنایی با نهج البلاغه و راهکار‌های آن" نوشته سید احمد طباطبایی ستوده است؛ در این مقاله، بایستگی آشنایی با نهج البلاغه، چیستی نهج البلاغه و شیوه‌های آشنایی با نهج البلاغه (تهیه نهج البلاغه، مطالعه کتاب‌های پیرامون نهج البلاغه، مطالعه اعترافات اندیشمندان درباره نهج البلاغه، برنامه ریزی نهج البلاغه خوانی، حفظ نهج البلاغه، برگزاری مسابقات، نصب کلمات زیبای نهج البلاغه در محیط‌های مختلف و تشکیل محافل انس با نهج البلاغه) بررسی شده است.

این ره توشه با تألیف جمعی از نویسندگان به همت انتشارات مؤسسه بوستان کتاب در ۲۵۰۰ نسخه منتشر شده است. /۸۲۲/ن ۶۰۱/ش

برای دریافت نسخه الکترونیکی این ره توشه روی لینک زیر کلیک کنید.

ره توشه - محرم ۱۴۴۱ ویژه خانواده
مهدی فلاحی
ارسال نظرات