۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۶۱۸۶۲۱
حجت الاسلام علیجانی مطرح کرد؛

ویژگی‌های یک منبر خوب

ویژگی‌های یک منبر خوب
مسؤول مرکز ملی پاسخگویی به شبهات دینی اصفهان گفت: مبلغان باید به روز و مخاطب شناس باشند، ضمن اینکه مطالب مستند و مورد نیاز مخاطبین را مطرح کنند.

حجت الاسلام محمد علیجانی مسؤول مرکز ملی پاسخگویی به شبهات دینی اصفهان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه معنویت نخستین ویژگی یک منبری برای داشتن یک منبر خوب است، گفت: اگر صاحب منبر از نفس الهی در درون خودش برخوردار باشد، ناخودآگاه تأثیر بسزایی بر مخاطبین خواهد گذاشت و آنها را به منبر جذب خواهد کرد.

وی انتخاب موضوع خوب و مخاطب شناسی و توجه به نیازهای مخاطبین را از دیگر ویژگی‌های یک منبری خوب برشمرد و افزود: محتوای سخنرانی باید پخته و قوی باشد که همین موضوع در اثرگذاری به روی مخاطب بسیار مهم است. استفاده از داستان‌های تاریخی، قصه، حکایت، داستان، تمثیلات و تشبیهات هم راه با مستند بودن مطالب از جمله مسائلی است که برای داشتن یک منبر خوب لازم و ضروری است.

روضه باید مستند باشد

مسؤول مرکز ملی پاسخگویی به شبهات دینی اصفهان با اشاره به ضرورت اجتناب از بیان مطالب فاقد سند و یا مباحثی نظیر خواب تعریف کردن در منبر و سخنرانی، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند اگر می‌خواهید روضه بخوانید از روی کتاب «لهوف» ابن طاووس بخوانید. این فرمایش ایشان یک درس مهمی است برای ما که بدانیم روضه خوانی باید مستند باشد.

حجت الاسلام علیجانی قابل فهم بودن را از دیگر ویژگی‌های منبر خوب عنوان کرد و گفت: منبر قابل فهم منبری است که خواص بپسندند و عوام بفهمند، نمونه بارز این مسأله حضرت امام خمینی هستند که دقیقا به همین صورت سخنرانی می‌کردند و فرمایشات ایشان برای همه قابل استفاده و جذاب بود.

وی توجه به مسائل روز نظیر مقابله با تهاجم فرهنگی و نیازهای جامعه را از دیگر ویژگی‌های یک منبر خوب برشمرد و خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که امام حسین(ع) برای اقامه فریضه امر به معروف و نهی از منکر و احیای دین از این طریق قیام کردند، ما باید یزید زمان خود را بشناسیم و علیه او اقدام کنیم و منبر باید فرصتی برای معرفی یزید دوران به مردم باشد.

مسؤول مرکز ملی پاسخگویی به شبهات دینی اصفهان با بیان اینکه یک مبلغ ضمن برخورداری از ابزار مؤثر، کارآمد و به روز در عرصه تبلیغ باید به بیان مباحث اعتقادی و مسائل به روز متناسب با شرایط زمانی و مکانی محل تبلیغ بپردازد، تصریح کرد: منبری باید محل تبلیغ خود را رصد کند و ناظر به شبهات و مسائلی که مردم آن منطقه به آن مبتلا هستند پاسخ دهد.

منبر محلی برای بیان نکات اخلاقی است

حجت الاسلام علیجانی در ادامه افزود: رهبر معظم انقلاب می‌فرماید با توجه به رواج بی اخلاقی‌ها و بداخلاقی ها در جامعه، مبلغ خوب نباید از طرح مباحث اخلاقی در منبر غافل شود. این تأکید ایشان بر بیان مباحث اخلاقی به روی منبر مسأله‌ای است که منبری‌ها و مبلغان باید به آن توجه داشته باشند و اجازه ندهند فضای منبر خالی از مباحث اخلاقی باشد.

وی با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب به بیان مسائل سیاسی کشور و جهان بر روی منبر، اظهار کرد: مبلغان باید مردم را نسبت به سم پاشی‌ها و فضا سازی‌های دشمن علیه انقلاب آگاه کنند، به ویژه اینکه امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم و روشنگری سیاسی ناظر به مسأله بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، یکی از وظایف مهم مبلغان است.

مسؤول مرکز ملی پاسخگویی به شبهات دینی اصفهان، روشمند کردن و به روز رسانی مطالب تبلیغی را از جمله وظایف مبلغان عنوان کرد و گفت: یک مبلغ خوب به صورت روشمند به فعالیت تبلیغی می‌پردازد ضمن اینکه از علم روز در این مسیر استفاده می‌برد.

حجت الاسلام علیجانی با بیان اینکه در ایام محرم باید به مسأله سبک زندگی عاشورایی پرداخته شود، خاطرنشان کرد: شناخت حق از باطل، ترجیح مرگ با عزت بر زندگی با خفت، زیر بار حرف ناحق و ظلم نرفتن، ایثار، بصیرت، حجاب  و عفاف، اطاعت از ولایت و ولایت مداری، جوان مردمی و اخلاص از جمله ویژگی‌های سبک زندگی عاشورایی است که لازم است در مراسمات عزاداری و فعالیت‌های تبلیغی به آن توجه شود./1304/ت210/ب1

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات