۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۶۱۸۸۱۰

تجلیل از فیلم های برگزیده دفتر تبلیغات در جشنواره فیلم کودک ونوجوان

تجلیل از فیلم های برگزیده دفتر تبلیغات در جشنواره فیلم کودک ونوجوان
مراسم اختتامیه بخش «جلوه گاه امید» به عنوان یکی از بخش های 32مین جشنواره فیلم کودک و نوجوان باحضور داوران معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات در اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حسین انتظامی «رئیس سازمان سینمایی کشور» پیرامون آئین اختتامیه بخش «جلوه گاه امید» جشنواره فیلم کودک و نوجوان اظهار داشت: این مراسم در جهت قدردانی از نهادهایی بود که به این تفکر و جشنواره کمک میکنند که خوشبختانه امسال شاهد حمایت های بیشتری بودیم و امید است که این استقبال به مرور بیشتر شود.

در بخشی از جشنواره فیلم کودک و نوجوان تحت عنوان «جلوه گاه امید» آثار سینمایی توسط نهادهای شرکت کننده در جشنواره ارزیابی و مورد تقدیر قرار میگیرد؛ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم امسال نخستین تجربهی حضورش در جشنواره فیلم کودک و نوجوان را پشت سر می گذارد.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان از سال ۱۳۶۱ تاکنون برقرار می باشد و پیش از این در شهرهای اصفهان، تهران، همدان و کرمان برگزار شده است.

فیلم سینمایی «بیست و سه نفر» به کارگردانی مهدی جعفری و همچنین فیلم «منطقه پرواز ممنوع» به کارگردانی امیر داسارگر از جمله آثاری بودند که در این دوره از جشنواره با انتخاب داوران معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی مورد تقدیر واقع شدند؛ همچنین در بخش فیلم کوتاه نیز فیلم «برای امیر» به کارگردانی حجت الاسلام جواد حکمی مورد توجه داوران دفتر تبلیغات اسلامی قرار گرفت و به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.

به گفته بنکدار «رییس اداره هنرهای تجسمی و تصویری»، آثار انتخاب شده توسط معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه در جشنواره فیلم کودک و نوجوان بر مبنای اولویتها و سیاستهای کلی قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی صورت گرفته است.

در ابتدا هیأت داوران دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم متشکل از مهدی بنکدار، حجج اسلام زنده دل و شیخ بهایی آثار ارسال شده در جشنواره را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت سه اثر توسط ایشان انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت.
در بیانیه هیئت داوران دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم آمده است، سینما رویای بشر امروز است از آنچه هست و آنچه می خواهد باشد. در این بین سینمای کودک، رویایی است کودکانه که تعبیر آن بر عهده ذهن بی آلایش کودکان سپرده شده است. تعبیری که در آینده نه چندان دور به دست همین کودکان و نوجوانان تدبیر می شود.

دفتر تبلیغات اسلامی، از سال ها پیش رویکردی مسئله محور به موضوعات فرهنگی - اجتماعی و نقشی که می تواند در آنها ایفا کند، برای خود قائل شده است؛ رویکردی که منجر به تشکیل چهار قطب فکری ـ فرهنگی، بر اساس ۱۶ مسأله اصلی در جامعه شده است. نگاه ما به عنوان داوران این رویداد سینمایی بر اساس همین رویکرد شکل گرفته است.

متاسفانه در تعدادی از فیلم های جشنواره نه تنها نگاه فرهنگی مناسب برای حل معضلات فرهنگی و اخلاقی نسل نوپای امروز به چشم نمی خورد، بلکه با نگاه تجاری صرف و به صورت پیش پا افتاده تلاش شده است با مظاهر سطحی و دروغین نشاط و شادی، تنها سرگرمی و جذابیتی زود گذر برای کودکان ایجاد شود؛ رویکردی که در بلند مدت باعث ایجاد معضلات بسیار خواهد بود. جای تأسف است که بسیاری از فعالان فرهنگی، غافلانه یا عالمانه، در تولید این آثار نقش داشته اند.

فارق از این تولیدات حضور فیلم هایی معدود اما با دغدغه، که تلاش کرده بودند در حد توان نگاهی تربیتی و عالمانه به فرهنگ ایرانی - اسلامی داشته باشد، مغتنم و موجب مسرت است؛ از این بین دفتر تبلیغات اسلامی سه اثر را به دلیل همخوانی با مسائل شانزده گانه خود به صورت خاص برگزیده است. امیدواریم در سال های آتی شاهد گسترش این نگاه دغدغه مند در آثار جشنواره باشیم.

هیئت داوری دفتر تبلیغات اسلامی آرای خود را بر اساس سیاست مسئله محوری در عرصه فرهنگ و هنر، به شرح ذیل اعلام می نماید.

در بخش دیگری از این مراسم، فیلم های برگزیده از نگاه اداره بهزیستی، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان، انجمن تخصصی کودک و رسانه، انجمن فیلم کوتاه ایران، کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری و... معرفی و تجلیل شدند./822/ج

مهدی فلاحی
ارسال نظرات