۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۶۱۸۹۳۷
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:

بنیانگذاری شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه علوم انسانی ضروری است

بنیانگذاری شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه علوم انسانی ضروری است
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: کشور ما در زمینه علوم انسانی، اسلامی و هنر، فعالیت جدی در ارتباط با تأسیس شرکت های دانش بنیان انجام نداده و باید فعال تر عمل کنیم.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت ‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی در اولین نشست هم ‌اندیشی شناسایی خلاقیت ‌ها و نوآوری‌ های حوزه تربیت دینی کودک و نوجوان که به همت این دفتر برگزار شد، اظهار داشت: اگر در فعالیت ‌های دینی و فرهنگی خلاقانه عمل نکنیم، چیزی از فعالیت ما باقی نخواهد ماند.

وی گفت: از طریق شهودی، آمار و اسناد این مطلب قابل اثبات است که هر جا خلاقانه پیش رفتیم، توانسته ‌ایم جمعیت مخاطبمان را حفظ کرده و افزایش دهیم، روی پای خود ایستاده و تاب ‌آورانه فعالیت های فرهنگی‌ را پیش ببریم. از طرف دیگر، هر جا که دست به نوآوری نزده و کار خلاقانه انجام ندادیم، حتی اگر روزی در قله فعالیت ‌‌های فرهنگی بوده ‌ایم، امروز در حضیض و ناتوانی هستیم، بنابراین شتاب فناوری و اقتضائات زمان ایجاب می ‌کند که خلاقانه پیش برویم.

اصفهان همیشه بخشی از قله های خلاقیت فعالیت های فرهنگی کشور را در اختیار داشته است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: در مجموعه فعالیت ‌های فرهنگی کشور، اصفهان همیشه بخشی از قله‌های خلاقیت و نوآوری را در اختیار داشته و جزو استان ‌های برتر کشور در این زمینه است، همچنین مؤسسات استان از پیشتازان خلاقیت و نوآوری به ویژه در زمینه‌ های مذهبی بوده‌اند که عمق ایمان و تدین مردم این شهر را نشان می ‌دهد.

وی با بیان اینکه مهم‌ ترین بخش در منظومه فعالیت‌ های فرهنگی، آن بخشی است که مخاطبان و گروه هدفش کودکان و نوجوانان هستند، افزود: زیربنای تربیت و رشد انسان در دوره کودکی و نوجوانی شکل می ‌گیرد و مهم‌ترین دوره‌ ای است که انسان شاکله فکری و ایمانی خود را به دست می ‌آورد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار داشت: در حوزه ایده‌ پردازی، هم‌ فکری و هم‌ اندیشی، هر چقدر نیروهای خلاق و نوآور در سطح شهر دور هم نشسته و با یکدیگر گفت‌وگو و ایده ‌پردازی کنند، باعث می ‌شود تا ذهنیت بهتر و صحیح‌تری در آنها شکل بگیرد، فهم منطقی ‌تری به دست آورند و کار را عاقلانه ‌تر و حکیمانه ‌تر پیش ببرند.

وی گفت: مرحله دوم، تبادل دانش و تجربه است، هر مرکزی در مدار ماموریت تخصصی خودش آورده دانشی و تجربه‌ای به دست آورده است، اگر قرار باشد در همه ابعاد و زمینه ‌ها مهارت پیدا کند، ممکن است ده ‌ها سال طول بکشد و مستلزم صرف هزینه‌ ها و امکانات زیادی باشد، ولی زمانی که بر یک حوزه کاری متمرکز می ‌شود، می ‌تواند طی دو یا سه سال دانش و مهارت لازم را به دست آورد؛ فعالان فرهنگی نیز می‌ توانند به تبادل دانش و مهارت خود در این جلسات بپردازند.

* یاد گیرندگی زیربنای رشد محسوب می شود

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه یاد گیرندگی زیربنای رشد محسوب می ‌شود، تصریح کرد: هر فرد یا موسسه ‌ای که به دنبال یادگیری و کسب دانش و تجربه از دیگران باشد، رشد خواهد کرد اما اگر همت یاد گیرندگی نداشته باشد حتی گر امروز در قله قرار داشته باشد، فردا از آن سقوط خواهد کرد، دنیا با شتاب در حال توسعه است و ما حداقل باید این تحولات را بشناسیم و بحث استفاده یا عدم استفاده از آنها و اینکه آیا با فلسفه فکری ما همخوانی دارد یا نه، در مرتبه بعدی قرار دارد.

وی افزود: ایده ‌پردازی و تبادل دانش و تجربه را می ‌توان تا حدی به صورت انفرادی پیش برد، ولی مرحله سوم لزوما نیازمند کار تشکیلاتی و شبکه ‌سازی است؛ اگر موسسه ‌ای کتاب تولید می‌کند و موسسه دیگر هسته دانش ‌آموزی دارد، وقتی بین این دو ارتباط برقرار شود، در یکی محصول تولید شده و در دیگری محصول مصرف می ‌شود و به راحتی داد و ستدها و تعاملات بدون واسطه شکل می ‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار داشت: در کشور ما از ۲۰ سال پیش و در سطح جهان از حدود ۸۰ سال قبل، بحث شرکت ‌های دانش بنیان مطرح شد که بیشتر مدل‌ های کسب‌ و کاری را که از جنس خدمات فنی مهندسی، کشاورزی و پزشکی باشد، در بر می‌ گیرد اما  در علوم انسانی، علوم اسلامی و هنر، فعالیت جدی در رابطه با شرکت ‌های دانش بنیان انجام نشده است.

تاسیس مرکز رشد و نوآوری در حوزه علوم انسانی و هنر در برخی شهرهای کشور

وی گفت: ما از سال‌های ۹۰ و ۹۱ با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان شروع به مذاکره کردیم و اتفاقات خوبی رقم خورد، به گونه‌ ای که امروز چند مرکز رشد و نوآوری در حوزه علوم انسانی و هنر در اصفهان، تهران، قم و مشهد وجود دارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: مطالعات انجام شده در مرکز علمی فناوری ریاست جمهوری به یک نقطه ابهام رسید و آن این بود که مسیر علوم انسانی و هنر و به ویژه فعالیت ‌های فرهنگی بیشتر از جنس نوآوری‌ های فراگیر است تا تجاری‌ سازی و به ابلاغ بسته ‌ای با عنوان زیست ‌بوم شرکت ‌های خلاق منجر شد که به فناوری ‌های نرم و هویت‌ ساز می‌ پردازد.

تسهیل مدار ممیزی ها شرکت های دانش بنیان تجاری ساز

وی گفت: بدین ترتیب مدار ممیزی ‌هایی که در شرکت ‌های دانش بنیان تجاری‌ ساز وجود داشت، تسهیل شد و حدود ۴۸۶ شرکتی که به مدت سه سال در صف پذیرش شرکت دانش بنیان معطل مانده بودند، چون معیارها و شاخص ‌ها جواب نمی ‌داد، با ابلاغ این زیست‌ بوم، همه این شرکت‌ها پذیرش شدند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار داشت: ما بر اساس این زیست ‌بوم مشخص کردیم که دامنه نوآوری ‌های دینی چه دسته ‌بندی ‌هایی را شامل می ‌شود و  این دسته ‌بندی، مفاهمه ‌ای و نه ابلاغی است، تفاوت این کار با استارتاپ‌ ها و ایده ‌شوها نیز این است که در این فرایندها، ابتدا باید ایده پذیرش شده و سپس بوم کسب و کار و بیزینس پلن نوشته شود تا به یک شرکت دانش بنیان برسد که مسیری دو سه ساله را شامل می ‌شود.

وی گفت: ما بنا را بر این گذاشته ‌ایم که کارهای خلاقانه و نوآورانه را ظرف مدت سه ماه در زیست ‌بوم شرکت‌ های خلاق ثبت کنیم؛ اگر به سایت برنامه توسعه زیست ‌بوم شرکت‌ های خلاق مراجعه کنید، می‌ بینید که ۳۴ عنوان خدمات به شرکت‌ های پذیرش شده ارائه می ‌دهند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: از سال ۱۳۸۲ که اولین آیین‌نامه حمایت از شرکت‌ های دانش بنیان به تصویب مجلس رسید و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری این مهم را به دست گرفت، یکی از بهترین عرصه‌ های حمایت از خلاقیت و نوآوری در کشور ما شکل گرفته است.

نظام جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از شرکت های خلاق و دانش بنیان آورده خوبی دارد

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از شرکت ‌های خلاق و دانش بنیان آورده خوبی دارد، چون تاکید مستقیم مقام معظم رهبری بوده است و بیش از نود درصد دستاوردهای نظام حاصل فعالیت شرکت‌ های دانش ‌بنیان است ضمن اینکه پذیرش به عنوان یک شرکت دانش بنیان شهرت و رسمیت بین ‌المللی به دنبال دارد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار داشت: کاری که ما می ‌توانیم خودمان در اصفهان انجام دهیم، تشکیل خانه یا انجمن نوآوری‌ های دینی است که یک فرمت مشترک به همراه ۹ سوال رایج در بوم کسب‌ و کار را در بر می ‌گیرد و هر مرکزی می ‌تواند خدمات یا محصول خود را بر اساس این فرمت پیش ببرد.

وی گفت: دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برای اینکه این اتفاق رخ بدهد، تا زمانی که بانی هم ‌اندیشی وجود نداشته باشد، امکان برگزاری دورهمی ‌های ماهانه و فصلی و برپایی نمایشگاه به منظور ارائه خدمات و محصولات را فراهم می‌کند، همچنین می ‌تواند به عنوان یکی از مبادی تسهیل کننده برای ثبت در زیست‌ بوم شرکت‌ های خلاق عمل کند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: مأموریت دفتر تبلیغات اسلامی، فراهم کردن زمینه برای فعالیت‌ ها، خدمات، محصولات و فرایندهایی است که به تربیت دینی و تعمیق باورها مربوط می ‌شود./822/

مهدی فلاحی
ارسال نظرات