۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۶۱۸۹۴۱
در گفت و گویی بررسی شد؛

فعالیت بخش پشتیبانی علمی مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی

فعالیت بخش پشتیبانی علمی مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی
بخش پشتیبانی علمی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در چهار حوزه وظیفه ارائه آموزش های مهارتی، دانشی و بینشی کارشناسان پاسخگو در هفت گروه علمی این مرکز را به عهده دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن هاشمی جزی «رئیس بخش پشتیبانی علمی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی» وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت و گویی به فعالیت های این بخش در سال ۹۷ پرداخت که متن این مصاحبه را در ذیل می خوانیم:

فعالیت های بخش پشتیبانی علمی به چند صورت می باشد؟
برنامه های آموزشی در این بخش در چهار دسته کلی آموزشی، پژوهشی، رصدی و قطبی می باشد؛ این برنامه های آموزشی در سه بعد مهارتی، آموزشی و بینشی طرح ریزی و برای کارشناسان محترم پاسخگو ارائه می گردد.

در حوزه فعالیت های آموزشی در چه زمینه ها به لحاظ کمی و کیفی این برنامه ها اجرا می شود؟
در سال ۹۷ در مجموع شعب قم، مشهد، اصفهان و اهواز ۶۱۳ ساعت آموزش ویژه کارشناسان پاسخگویی برگزار شده که ۹۴۱۷ نفر ساعت از این برنامه های آموزشی استفاده کرده اند. برای استفاده بیشتر کارشناسان شعب، از مدل های متنوع آموزشی شامل مجازی، ویدئو کنفرانس، ارسال فایل و حضور مدیران علمی و اساتید در شعب استفاده شده است.
بازدیدهایی علمی - آموزشی هم در این زمینه انجام شده است که مهمترین آن حضور در بیوت مراجع عظام تقلید و استفاده از بیانات و توصیه های این بزرگواران، بازدید از نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها، برگزاری نشستی با فرهنگیان، حوزه های علمیه و مؤسسات حوزوی، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، پژوهشکده اخلاق و معنویت، بخش نسخ خطی دانشگاه دارالحدیث و... بخشی از فعالیت های میدانی آموزشی در این بخش به شمار می رود.

در زمینه فعالیت های پژوهشی، بخش پشتیبانی علمی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی چه فعالیت هایی داشته است؟
در حوزه فعالیت های پژوهشی در سال گذشته در چهار زمینه مهارتی، دانشی، نگارش و تدوین کتاب و پژوهش های خرد فعالیت هایی داشته ایم.
در خصوص پژوهش های مهارتی، تهیه متون درسی با عناوین ارتباط مؤثر، تکنیک ها و روش های پاسخگویی و الگوهای تحلیل سؤال از مهمترین این برنامه هاست.
درباره پژوهش با رویکرد دانشی، سه متن درسی با عناوین جریان شناسی شبهات دینی، گونه شناسی شبهات دینی و مخاطب شناسی پرسشگران دینی تولید شد.
اما در باب تدوین کتاب چندین کتاب با عناوین ورود اسلام به ایران و پاسخ به شبهات آن با رویکرد پاسخ به شبهات باستان گرایی، پرسش ها و پاسخهای قرآنی، احکام اعتکاف، احکام مسافر و احکام عده از مهمترین تألیفات می باشد.
پژوهش های موردی هم به منظور مستند و یکسان سازی پاسخ ها آماده و در اختیار کارشناسان پاسخگو قرار گرفت.

یکی از فعالیت های رو به رشد مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی رصد شبهات می باشد که در صحبت های ابتدایی شما هم ذکر شد؛ بخش پشتیبانی علمی این مرکز چه فعالیت هایی در این خصوص انجام داده است؟
در این خصوص، با توجه به درخواست هایی که بوده، فعالیت هایی صورت گرفته است؛ به عنوان مثال، از طرف بیوت مراجع عظام تقلید، پژوهشگاه امام صادق(ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، بخش فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی درخواست هایی بوده و مطابق آن فعالیت هایی هم صورت گرفته است.

در پایان اگر نکته ای هست، بفرمایید.
بخش پشتیبانی علمی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در زمینه همکاری با قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۵ پروژه مانند استخراج شبهات مطرح وهابیت، استخراج شبهات عرفان های نوظهور، سررسید الکترونیک با موضوع اخلاق تبلیغ برای مبلغان دینی، نرم افزار اخلاق تبلغ دین، نرم افزار تخصصی صداقت و راستی، برگزاری کارگاه ارتقاء مشاوران خانواده و آسیب های اجتماعی، برگزاری کارگاه برای مشاوران و روانشناسان در خصوص تعارضات زناشویی و... را به اجرا رسانده است./822/

مهدی فلاحی
ارسال نظرات