۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۶۱۹۴۹۰
یادداشت؛

اقامه عزا برای اقامه نماز

اقامه عزا برای اقامه نماز
هر تحرک و فعالیتی در محرم منجر به فراموشی یکی از واجبات شود رضایت خداوند متعال را در پی نخواهد داشت.

باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا، سیدتقی نوری

بچه‌های مسجدی همیشه پای کار امام حسین اند. محرم که می‌شود؛ سنج و دهل در انبار را آماده می‌کنند. پرچم می‌زنند، مسجد را سیاه پوش می‌کنند، از تنظیم سیستم صوت گرفته تا جفت کردن کفش‌های عزاداران پای کارند؛ در این هوای گرم زحمت می‌کشند و هیچ چشم‌داشتی از غیر خدا ندارند. تنها انتظار آن‌ها این است: امام حسین واسطه فیض و خیر برای آن‌ها باشد.

بعد از نماز عشا

همه امکانات برای برگزاری مراسم عزاداری آماده است. بعد از اقامه نماز مغرب و عشا، حاج آقا تربیتِ عاشورایی را تبیین کرده و بعد از او مداح شروع به روضه خواندن می‌کند. بوی خوش چای روضه و صدای برخورد نلبکی و استکان شنیده می‌شود. مراسم تمام شد و الان ساعت ده شب است و بچه‌های بی ریا همچنان پای کارند.

زنجیر زنی بعد از برگزاری مراسم

مراسم درونی مسجد که تمام شود نوبت تدارک جایگاه بیرونی برای برگزاری زنجیرزنی است. میان عزاداران حسینی، زنجیر پخش می‌کنند. صف‌ها را نظم می‌بخشند. یکی کمک دهل زن است، دیگری سنج می‌زند، دو یا سه ساعتی این چنین برای امام حسین وقت می‌گذارند. بعد از زنجیرزنی، همان افراد همه وسایل را با کمک یکدیگر به مسجد منتقل می‌کنند و به سمت...‌

ای وای نماز صبح قضا شد

با اینکه از بعد ظهر در مسجد بودند و فعالیت می‌کردند بعد از مراسم مسجد به سمت هیئت می‌روند. برگشتنی به سمت خانه دیگر رمقی برایشان نمانده است. از فرط خستگی ممکن است با همان لباس خوابشان ببرد. اینجاست که نباید  "گاهی" هم اتفاق بیفتد، رقم خواهد خورد و آن قضاشدن نماز صبح است.

روایت تکان دهنده

آمد خدمت امام صادق و عرض کرد: قصد سفر تجاری دارم. نظر مبارکتان چیست؟ پیشنهاد امام(ع) بر نرفتن او بود، ولی ایشان رهسپار شد. برگشت و مستقیم به منزل امام رفت و عرض کرد؛‌ ای فرزند پیامبر خدا! چندی پیش مرا از رفتن به سفر، جهت داد و ستد منع کردید، اما من رفتم و سود هنگفتی عایدم شد. حضرت در غالب جمله خبری به او فرمود: در این سفری که رفتی نماز صبح تو قضا شد. تمامی آن پول و البته هر چه ثروت در دنیا برای جبران آن نماز قضا شده در راه خدا انفاق کنی جبران نمی‌گردد.

کلام آخر

سینه زنی و اشک‌های حسینی بیدار کننده دل‌هایند. امام حسین در کربلا با کوله باری از سختی و غم‌های بی‎مانند، شبانه به یاد پروردگار است. هر تحرک و فعالیتی در محرم منجر به فراموشی یکی از واجبات شود رضایت خداوند متعال را در پی نخواهد داشت. رهپویان حسینی در عبادت و اقامه نماز صبح، مقتدای امام حسین باشند و نمازشان قضا نگردد. پای کار بودن برای امام حسین یعنی اقامه نماز در اول وقت./918/ی703/س

ارسال نظرات