۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۶۱۹۷۳۴
امام جمعه سرخه مطرح کرد؛

نقش مهم حوزویان در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب| حرکت جهادی وظیفه ای همگانی

نقش مهم حوزویان در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب| حرکت جهادی وظیفه ای همگانی
امام جمعه سرخه گفت: بیانیه گام دوم انقلاب، رسالت حوزه و حوزویان انقلابی در تحقق مراحل پنج گانه انقلاب اسلامی تا ایجاد تمدن اسلامی را تبیین کرده است.
حجت الاسلام مصطفی فاطمی بصیر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، اظهارداشت: چهل سال از عمر عزتمندانه و مقتدرانه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گذشت، در این ۴۰ سال با تمام فراز و فرود و نشیبی که نظام پشت سر گذاشت اعم از تهدیدها، تحریم‌ها، جنگ سخت و جنگ نرم، انقلاب هر روز مقتدر‌تر به راه نورانی خود ادامه داد و پایه‌های نظام اسلامی به حمدالله هر روز مستحکم‌تر شد.

امام جمعه سرخه با تأکید بر اینکه لازم بود که نقشه جامع جدیدی با طرح و ایده نو برای تصویر و ترسیم ۴۰ سال آینده نظام تدبیر شود و طرحی نو ایجاد شود، افزود: مقام معظم رهبری این حکیم گرانمایه انقلاب در بیانیه فاخر و ارزشمند شان که نشان از علم، درایت و تدبیر منحصربه‌فرد ایشان داشت آن خطوط کلی و نقاط کلی نظام را در سال‌های آینده ترسیم فرمودند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بیانیه دوم انقلاب در حقیقت یک مانیفست جامع و یک بیانیه کامل در ابعاد فرهنگی، علمی، تحقیقاتی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی است، گفت: این بیانیه شامل چند سرفصل مهم است که رسالت حوزه انقلابی را در تحول بخشیدن و به منصه ظهور رساندن دغدغه‌های ارزشمند رهبرمعظم انقلاب سنگین‌تر می‌سازد.

حجت الاسلام فاطمی بصیر عنوان کرد: یکی از سرفصل‌های منشور جامع انقلاب در حقیقت بحث معنویت و اخلاق است که حوزه علمیه انقلابی ما به عنوان پیشگام و پیشتاز عرصه‌های معنویت و اخلاق وظیفه بسیار حساس و دشواری در نهادینه کردن معنویت، فضیلت، اخلاق و مکارم اخلاق در جامعه دارد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب پنج مرحله برای انقلاب و نظام اسلامی ترسیم کرده اند، گفت: مرحله اول انقلاب اسلامی بود که محقق شد، مرحله دوم تحقق جامعه اسلامی که آن هم محقق شده است، مرحله سوم تحقق دولت اسلامی است که اکنون در این مرحله قرار داریم و مرحله چهارم استقرار و تشکیل نظام اسلامی است و در مرحله پنجم که انجام آن افق بلندمدتی را می‌طلبد تحقق و ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

امام جمعه سرخه اظهار داشت: قطعاً حوزه علمیه ما در تمام این پنج مرحله به عنوان یک رهبر معنوی مطرح است و نقش ارزشمند حوزه در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب و تحقق نهضت حضرت امام راحل بسیار ارزشمند بود و در تحقق جامعه اسلامی، دولت اسلامی، نظام اسلامی و تمدن اسلامی هم حوزه می‌تواند نقش‌های بسیار مؤثری ایفا کند.

حجت الاسلام فاطمی بصیر خاطرنشان کرد: هم در عرصه‌های علمی، هم در عرصه فرهنگی و هم در حوزه معنویت و اخلاق یعنی گستراندن فضائل اخلاقی نشر مکارم اخلاقی و هم در احیای فرهنگ ایثار، شهادت، گذشت و امثال این عمومات اخلاقی که مد نظر رهبر معظم انقلاب در بیانیه انقلابی گام دوم است، حوزه علمیه خودش را باید سهیم و دخیل بداند.

روحانیان امید را به جامعه تزریق کنند/ به وعده‌های دشمن دل خوش نکنیم

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه دغدغه مهم رهبر فرزانه انقلاب امید بخشی به جامعه و امیدوار کردن مردم به آینده روشن کشور و انقلاب است، اظهار داشت: وظیفه روحانیت انقلابی حاضر در صحنه از جمله ائمه جمعه و جماعات این است که مردم را با دستاورد‌های نظام آشنا کنند و باید گفت بیان دستاورد‌های نظام در حوزه‌های مختلف وظیفه روحانیت است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان سرخه اضافه کرد: تزریق امید به آینده، تزریق نشاط، پویایی، جوشش و خروش و جنبش انقلابی در بطن و متن جامعه وظیفه حوزه و روحانیت انقلابی است، همانا تربیت نسل جوان انقلاب اسلامی و سپردن امور جامعه، مسئولیت‌های کلیدی، مناصب کلیدی به جوانان انقلابی وظیفه روحانیت و به ویژه ائمه جماعات و جمعه است.

این کارشناس مسائل دینی گفت: یکی از پدیده‌هایی که امروز به حوزویان و مخصوصاً به ائمه جماعات واگذار شده است؛ بحث حلقات صالحین است که یکی از اهداف متعالی حلقات صالحین تربیت عناصر انقلابی و جوانان برومند جامعه اسلامی برای ورود به صحنه‌های خطیر و سرنوشت‌ساز نظام است.

حجت الاسلام فاطمی بصیر با تأکید بر اینکه امید به آینده را ما بر خودمان وظیفه می‌دانیم، تصریح کرد: معرفت افزایی و بصیرت بخشی در شناخت دوست و دشمن نیز باید در دستور کار قرار گیرد، بی تردید وظیفه روحانیت تنویر افکار عمومی مردم است این که راه را به آن‌ها بشناسانیم و موانع راه را بشناسیم و هدف‌های ابتدایی، غایی و نهایی را به جامعه معرفی کنیم و نسل جوان را با حیله‌های دشمن آشنا کنیم.

وی یادآور شد: به تعبیر مقام عظمای ولایت ما گول اشک‌تمساح دشمن را و دست چدنی در زیر آستین مخملی را نخوریم و فریب خنده‌های تصنعی دشمن را نخوریم، به وعده‌ها و تعهدات دشمن دل خوش نکنیم و در دام حیله مذاکره مجدد گرفتار نشویم.

امام جمعه سرخه تصریح کرد: امروز مشخص شد در پس این مذاکره، دشمن اهداف خصمانه و خبیثانه خودش را جستجو می‌کند، روشنفکری در این زمینه از وظایف حوزه‌های علمیه و صاحبان تریبون‌های جمعه و جماعات است.

حرکت جهادی یک وظیفه همگانی/ شور و شعور حسینی در خدمت تحقق ظهور

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه من فکر می‌کنم بزرگترین، رسالتی که هم در بیانیه گام دوم نقش بسیار برجسته‌ای دارد و هم در سخنرانی‌های رهبرمعظم انقلاب جلوه خاصی دارد شرکت در حرکت جهادی است، اضافه کرد: حضرت آقا فرمودند هر جا که ضرورت داشت نسل جوان انقلابی اعم از حوزویان و دانشگاهیان حضور پیدا کنند و به عنوان عناصر خدمتگزار خودشان را حاضر در صحنه ببینند.

وی افزود: اخیراً هم رهبر فرزانه انقلاب ۱۰ فرمان مبنایی به گروه‌های جهادی دادند؛ خدمت خالصانه، خدمت بی منت، خدمت بدون توقع و شرط متقابل، اطلاع‌رسانی از خدماتشان، لزوم همکاری دستگاه‌های اجرایی و دولتی با گروه‌های جهادی؛ تمام این‌ها به نظر بنده نشان می‌دهد که آنچه مهم است، رسالت امروز جوان انقلابی ما حرکت خودجوش و یا به تعبیر حضرت آقا آتش به اختیار در قالب خدمات رسانی در گروه‌های جهادی به مناطق محروم است.

حجت الاسلام فاطمی بصیر گفت: امروز با یک جریان انحرافی تحت عنوان اسلام رحمانی مواجه هستیم که متأسفانه بعضی از مبلغین ما به این جریان دامن می‌زنند؛ اسلام رحمانی شاید چیزی شبیه به اسلام سکولار می‌باشد، اسلامی که برهنه و عریان شده و تهی شده از امر به معروف و نهی از منکر، ولایت و جهاد در راه خدا است.

امام جمعه سرخه تأکید کرد: امروزه وظیفه ماست که جامعه را با مغز و جوهره دین آشنا کنیم؛ امروز لازم است که خطبا و وعاظ ما در منابر از امر به معروف و نهی از منکر سخن بگویند، از ولایت مداری و ولایت‌پذیری سخن بگویند، اینکه وظیفه ما التزام قلبی و عملی به ولایت و بالاتر از ولایت به عبارتی ائمه طاهرین علیهم السلام است.

وی اظهار داشت: امروز لازم است که ما شور حسینی، حماسه حضور در مجالس عزای اباعبدالله (علیه السلام) و جنبش و عواطف و احساساتی که برآمده از آن شور و شعور حسینی است را بسیج کنیم تا به اهدافمان برای تحقق انقلاب جهانی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برسانیم./۹۷۷/ت302/ب1
جواد رمضانیان
ارسال نظرات