۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۶۱۹۹۴۶
استاد حوزه علمیه قم:

حماسه صبر و خطبه های حضرت زینب قیام عاشورا را ماندگار کرد

حماسه صبر و خطبه های حضرت زینب قیام عاشورا را ماندگار کرد
نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین تاکید کرد که حضرت زینب با حماسه صبر و خطبه های کوبنده سبب ماندگاری قیام عاشورا شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حسین بنیادی نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آیین عزاداری سرور و سلار شهیدان که در بیت آیت الله فقیهی برگزار شد، اعتماد به خدا و اتکال به نصرت الهی را مهم ترین سرمایه مؤمنان دانست و شرط توکل را اعتماد به ذات اقدس اله ارزیابی کرد.

وی از صبر به عنوان مصادق بارز ایمان و تقوای انسان ها یاد کرد و گفت: در آیات و روایات تاکیدات بسیاری درباره صبر داریم؛ یکی از توصیه های مهم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به خواهر بزرگوارشان زینب(س) صبر و شکیبایی در برابر مصائب بود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: حضرت زینب(س) علی رغم تحمل مصائب و دشواری های فراوان در مسیر اسارت در کوفه و شام و بعد از آن، با خطبه های کوبنده، صریح و با صلابت خود قهرمانانه از قیام اباعبدالله(ع) دفاع، اهداف آن را تبیین و چهره پلید دشمنان و یزیدیان را برملا ساختند و آنها را رسوا کردند.

وی بیان داشت: وقتی حضرت زینب(س) پیكر آغشته به خون سیدالشهدا(ص) را مشاهده کرد؛ عرضه داشت«أللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنَّا هَذا الْقُرْبان؛ پروردگارا این قربانی را از ما بپذیر»؛ این جمله نشان می دهد که رضایت و تسلیم در برابر امر الهی در شخصیت زینب(س) نمایان است.

وی اضافه کرد: دشمنان از آغاز این قیام تا وقتی که کاروان اسراء به مدینه رسید و حتی بعد از آن، نتوانستند کوچک ترین بهانه ای پیدا کنند؛ این فوز عظیم است که انسان بتواند به این حد و درجه از شکیبایی برسد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: وقتی به خطبه های حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در کوفه و شام و در طول مسیر حرکت کاروان اسراء نگاه می کنیم می بینیم که هیچ خوف و حزنی در آنها مشاهده نمی شود و حضرت زینب تاکید می کند «مارایت الاجمیلا»

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی با بیان این که حضرت زینب(س) به معنای واقعی کلمه پیام رسان واقعه کربلا بودند، اضافه کرد: حضرت برای تحقق این رسالت و پرچمداری کاروان اسراء محنت های زیادی کشیدند.

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تبیین واژه«محنت» گفت: آزمون، آزمایش، امتحان، بلا، رنج، مرارت، مشقت، اندوه و غصه همه اینها در محنت مستتر است. /924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات