۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
کد خبر: ۶۲۰۰۳۹
استاد و داور پیشکسوت قرآن:

راه مهجوریت زدایی از قرآن شناخت وظایف قرآنی و عمل به آن است

راه مهجوریت زدایی از قرآن شناخت وظایف قرآنی و عمل به آن است
حجت الاسلام احمدی گفت: اگر به طور واقعی و حقیقی قرآن محور عمل در رفتارها و سیاست‌های جامعه و دولت‌ها باشد، شاهد مهجوریت زدایی از قرآن کریم خواهیم بود.

حجت الاسلام غلامحسین احمدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، پیرامون چهل ودومین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم در اصفهان به سابقه فعالیت‌های خود در عرصه قرآنی از سال 59 و شرکت و برگزاری جلسات قرآنی از سن 15 سالگی در سطح شهر اشاره کرد و گفت: موضوع مهجوریت زدایی از قرآن کریم به خصوص در زمینه عمل به قرآن تا حدودی مربوط به مسؤولان جامعه می‌شود و این به آن معنا است که تا زمانی که ظاهر زندگی و خانواده مسؤولان قرآنی نباشد و در انجام وظایف خود عمل به قرآن نکنند، به طور مسلم از جامعه نیز نباید انتظار زیادی داشت.

وی در ادامه افزود: قرآن کریم نیز می‌فرماید: "مردم به بزرگان خود اقتدا می‌کنند" و این یک امر طبیعی و قطعی در تمام جوامع است و علت عدم وظیفه شناسی مسؤولان در این باره به موضوع اعتقادات بازمی گردد.

حجت الاسلام احمدی با اشاره به ضرورت توجه مسؤولان به زندگی قرآنی عنوان کرد: اگر ریشه یابی نکنیم اصل این موضوع به مسأله اعتقادات و زیرساخت‌های اعتقادی افراد بازمی‌گردد، یعنی در حقیقت وقتی مسؤولان در مسائل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی عامل به قرآن نیستند این مسأله در طبقات پایین‌تر جامعه بروز پیدا می‌کند.

عمل به قرآن نیازمند اتحاد مسلمانان است

وی ادامه داد: عنوان مهجوریت که در سوره فرقان نیز مطرح شده است، اشاره به عمل و باور به قرآن دارد و مشکل اساسی نیز این است که عمل به قرآن وجود ندارد و عمل به قرآن نیز لازمه‌اش اتحاد مسلمانان و اتحاد احزاب مختلف در جامعه و همدلی با یکدیگر و محور قرار دادن قرآن است.

پیشکسوت عرصه قرآنی با بیان این که راه مهجوریت زدایی از قرآن شناخت وظایف قرآنی و عمل به آن است، تصریح کرد: وقتی عمل به قرآن از فرد به جامعه تسری پیدا کند، خود به خود به همین میزان از مهجوریت قرآن کاسته می‌شود، اگر به طور واقعی و حقیقی قرآن محور عمل در رفتارها و سیاست‌های جامعه و دولت‌ها باشد، مهجوریت زدایی از قرآن رخ می‌دهد و خود به خود ابعاد دیگر قرآن نیز زنده می‌شود.

حجت الاسلام احمدی با تأکید بر پیشرفت‌های حاصل شده در عرصه قرائت و حفظ در سال‌های پس از انقلاب اظهار کرد: جایگاه و پیشرفت خوبی در حوزه حفظ کسب کرده‌ایم و در حال حاضر با وجود حفاظ، مؤسسات و تشکلات قرآنی در زمینه حفظ در مقایسه با گذشته پیشرفت خوبی داشته‌ایم.

وی در ادامه افزود: اما در زمینه قرائت فاصله قدری با آنچه که باید باشد زیاد است و در مسابقات استانی و شهرستانی این مسئله بیشتر به چشم می‌خورد و در این باره نمی‌توان مسابقات کشوری و بین المللی را ملاک قرار داد.

برای متسابقین قرآنی انگیزه آفرینی شود

پیشکوست قرآنی با اشاره به وجود برخی ضعف‌ها در تربیت و پرورش تخصصی قاریان در شهرستان‌ها به دلایل عمده این مسأله پرداخت و گفت: یکی از علل این مسأله عدم برنامه ریزی برای کلاس‌های تخصصی قرائت در سطح شهرستان‌ها است، البته کارهایی انجام می‌شود، اما منجر به پرورش شرکت کننده‌های تخصصی در مسابقات قرائت نمی‌شود.

وی اضافه کرد: نکته دیگر در این باره عدم وجود انگیزه است، یعنی امکانات و جوایزی که در مسابقات ارائه می‌شود نسبت به سال‌های پیش و دیگر مسابقاتی که در جامعه برگزار می‌گردد و به نسبت به وقت و زحمتی که افراد در این مسیر صرف می‌کنند ناچیز است.

حجت الاسلام احمدی در ادامه با اشاره به میزبانی اصفهان برای مسابقات قرآن کریم، فرصت ایجاد شده را بهترین زمینه برای ایجاد انگیزه برای فعالان قرآنی استان دانست و گفت: مطلع نمودن فعالان قرآنی و تشکل‌ها و نهادی‌های قرآنی استان و حضور و روئیت قرائت حفاظ، قراء و نخبگان عرصه قرآنی در این مسابقات می‌تواند به ایجاد انگیزه بیشتر و پرورش و تربیت جامعه قرآنی استان کمک کند.

وی اضافه کرد: باید قرآن کریم از صفر تا صد در تار و پود و در زندگی و کار مسؤولان وجود داشته باشد تا در طبقات دیگر جامعه تاثیرگذار باشند و این مسئله باید همراه با اعتقاد و باور باشد.

گفتنی است چهل و دومین مسابقات ملی قرآن کریم از 6 تا 11 مهر ماه در بخش برادران و از 11 تا 19 مهر ماه در بخش خواهران به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد./1304/ت310/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات