۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۶۲۰۰۹۹

تحلیل روزنامه‌ ژاپنی از تأثیر امام حسین (ع) بر رزمندگان

تحلیل روزنامه‌ ژاپنی از تأثیر امام حسین (ع) بر رزمندگان
اخیراً جریانات بسیاری در حوادث بین‌المللی مشاهده می‌شود که قهرمان پشت پرده آن مذهب است. چرا امروز همه‌جا درباره مذهب (دین) صحبت می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه «ماینیچی» چاپ ژاپن در مورخه 1364/10/11 مقاله ‏ای به قلم نیشی «عوامل جذب بسیجیان به‌سوی جبهه‌ها و نقش دین و قیام امام حسین(ع)» را بررسی کرده است. اکنون پس از 34 سال به بهانه گرامیداشت مقام سالار شهیدان بار دیگر مروری به این مقاله خواهیم داشت:

در این مقاله آمده است: «اخیراً جریانات بسیاری در حوادث بین‌المللی مشاهده می‌شود که قهرمان پشت‌ پرده آن مذهب است. چرا امروز همه‌جا درباره مذهب (دین) صحبت می‌شود؟ از دیدگاه معنوی به جست‌وجوی ارتباط سیاست با علم منطق می‌رویم.

در هوای سرد بارانی، گوسفندانی که قربانی شده بودند، آخرین نفس‌ها را می‌کشیدند و خون آنها بر کف خیابان جاری شده بود. بدرقه‌کنندگانِ بسیجیانی که نواری به دور سر خویش بسته بودند و فریاد می‌کشیدند «پیش به‌سوی کربلا»، اسپند و کُندر دود می‌کردند و نقل بر سر رزمندگان می‌پاشیدند.

در شهر همدان هم بسیجیانی که عازم جبهه هستند، رژه می‌روند. در ماه گذشته بیش از 200 هزار نفر از اعضای بسیج به مرزهای ایران و عراق فرستاده شدند. قبلاً در این منطقه 600 هزار تن از رزمندگان مستقر بودند، بنابراین حمله بزرگی تدارک دیده شده است. در بین بسیجیان افرادی نیز هستند که سن آنان بیش از 50 سال بوده و ریش آنها سفید است و نیز دانش‌آموزانی با چهره‌ای معصوم دیده می‌شوند.

افرادی که ممکن است تا دیروز به‌عنوان کارگری در کارخانه یا راننده تاکسی مشغول به کار بوده‌اند، امروز با یک هدف و آن شکستن خط دفاعی و بازکردن راه کربلا، راهی جبهه شده‌اند. مسلسل و دستگاه بی‌سیمی که دراختیار بسیجیان قرار دارد، در مقایسه با تجهیزات عراق 10 سال عقب‌تر می‌باشد ولی این بسیجیان هستند که از میدان مین می‌گذرند و سیم‌خاردار را پاره می‌کنند و در طول شش سال در موقعیتی مساوی با عراق می‌جنگند.

راز «کربلا» چیست؟ کربلا سرزمینی است واقع در 110 کیلومتری جنوب‏ غربی عراق و مشهد امام حسین(ع)، امام سوم شیعیان می‌باشد. امام حسین(ع) و 72 تن از یارانش در سرزمین‌ کربلا توسط 40 هزار تن از سربازان معاویه (یزید بن معاویه) محاصره می‌شوند. آنها بااینکه می‌دانستند شکست می‌خورند، ولی جنگیدند و همگی کشته ‌شدند. به این ترتیب مصیبت بزرگی در تاریخ ثبت شد و این ماجرا که 1300 سال قدمت دارد، مسلمانان شیعه را همچنان تحریک می‌کند.

شهدای جنگ ایران و عراق به‌عنوان یاران امام حسین محسوب می‌شوند

یکی از دلایل قیام ملت و انقلاب ایران و واژگون شدن رژیم شاه عدم وجود مساوات و عدل و وجود اختناق در جامعه بود که این مخالفت در بین افراد روشنفکر آغاز شد و فراموش نشود که دانشجویانی که در مقابل مزدوران شاه پهلوی سینه سپر کرده و مقاومت می‌کردند، از ماجرای امام حسین(ع) روحیه گرفته بودند.

درزمینه‌ جنگ ایران و عراق، دولت شوروی می‌گوید: «این جنگ هیچ معنی و مفهومی ندارد و از منطق به دور است.» و بوق‌های تبلیغاتی غرب می‌گویند: «جنگ برای این است که افکار و توجهات مردم به‌سوی نارسایی‌های اقتصادی و سیاسی جلب نشود.» اما این سخنان هیچ فایده‌ای ندارد.

 بسیجیان به‌سوی کربلا حرکت می‌کنند. منشأ این انرژی و نیروی تحرک، حادثه کربلای امام حسین(ع) است. و این واقعیتی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. زمانی بود که اسلام و مسلمانان دنیا را به اشغال خود درآورده بودند، ولی پس از قرن 18، شکست‌های پی‌درپی موجب عقب‌نشینی آنها و سرانجام از دست رفتن سرزمین‌هایشان شد.

اما این انقلاب اسلامی ایران بود که مجدداً اسلام را زنده کرد. در ماه فوریه سال 1979(بهمن 1357)، حکومت انقلاب اسلامی در ایران تشکیل شد که نخستین حکومت اسلامی در جهان می‌باشد که احکام اسلامی را در کشور جاری می‌سازد. مثلاً در داخل کشور خوردن مشروبات الکلی ممنوع شده است و مدارس دخترانه و پسرانه از یکدیگر مجزا شده‌اند. شریعت اسلامی احیا شده و ربا از سیستم بانکی حذف شده است. ایران که 6 سال است با عراق در جنگ است به کشورهای اسلامی پیشنهاد می‌کند احکام و قوانین قرآن را مبنا قرار دهند.

آقای نیکسون رئیس‌جمهور سابق آمریکا که در جنگ ویتنام، با دراختیار داشتن بهترین تجهیزات جنگی و سازماندهی کامل، طعم شکست مفتضحانه‌ای را چشید، اخیراً اخطار کرده است که: احتمالاً در آینده شعار انقلاب برای «تجدید حیات اسلام»، جای شعار انقلاب برای «آزادی مستضعفان» را خواهد گرفت./1360/ج

ارسال نظرات