۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۶۲۰۱۴۴

تحلیل فرازهای زندگی حضرت عباس در پرچمدار نینوا

تحلیل فرازهای زندگی حضرت عباس در پرچمدار نینوا
کتاب «پرچمدار کربلا؛ تحلیلی از زندگانی حضرت عباس (ع)» است که برای اولین بار در سال ۱۳۷۶ منتشر شد و تاکنون هشت چاپ از آن منتشر و روانه بازار شده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، مرحوم محمد محمدی اشتهاردی از نویسندگان بنام حوزه کتاب‌های دین و زندگی‌نامه است که برای اهالی کتاب شناخته شده است.

از قلم این نویسنده بیش از ۲۵۰ عنوان کتاب به یادگار مانده است. انتشارات کتاب جمکران نشر دو کتاب از کتاب‌های وی را بر عهده دارد. اول کتاب «حضرت مهدی فروغ تابان ولایت» که کتابی است به زبان ساده که هر آنچه را باید درباره امام زمان (عج) بدانیم، می‌شود در آن جست؛ از زندگی و غیبت حضرت، ولی عصر تا مسائل قبل و بعد از ظهور.

کتاب دیگر از مرحوم اشتهاردی، کتاب «پرچمدار کربلا؛ تحلیلی از زندگانی حضرت عباس (ع)» است که برای اولین بار در سال ۱۳۷۶ از سوی انتشارات کتاب جمکران منتشر شد و تاکنون هشت چاپ از آن منتشر و روانه بازار شده است.

نویسنده در کتاب بر آن بوده تا مروری بر زندگی درخشان حضرت ابالفضل (ع) آن بزرگ‌مرد خدا داشته باشد و از پیشگاه آن معلم عظیم انسانیت، معدن ایثار و فتوت و سرچشمه فیض و کمال، درس‌هایی به ما بیاموزد و در مقدمه کتاب می‌گوید: «این رادمرد بزرگ نه‌تن‌ها در میدان جهاد آن‌گونه درخشید، بلکه در همه ابعاد انسانی مانند عبادت خدا، صدق، صفا، وفا، جوانمردی، ایثار، یاری مستضعفان، علم، معرفت و... ممتاز بود. هرگز به راه خطا نرفت. همه زوایای زندگی‌اش می‌درخشید. در همه شیوه‌هایش ایمان و معرفت در سطح بسیار بالا دیده می‌شد. کوتاه سخن آنکه واژه‌ها و تنظیم الفاظ از بیان عظمت آن بزرگ‌مرد الهی عاجز است.»

مرحوم محمدی اشتهاردی در کتاب «پرچمدار نینوا» به بیان و تحلیل فراز‌های زندگی حضرت اباالفضل (ع) پرداخته است و در گوشه‌گوشه کتاب با توضیحات کوتاه این اثر را از تبدیل شدن به یک کتاب تاریخی صرف رها ساخته است.

چهار فصل کتاب صاحب این عنوان‌هاست: «حضرت عباس (ع) در عصر پدرش امام علی (ع)»، «حضرت عباس (ع) در عصر امامت امام حسن (ع) و امام حسین (ع)» «سیمای حضرت عباس (ع) در کربلا و شهادت قهرمانانه او» «مرقد مطهر حضرت عباس (ع) و سیر نوسازی آن در طول تاریخ و چند کرامت از حضرت.»

کتاب با پیش گفتاری از مؤلف شروع می‌شود و در ادامه مطالب اصلی آن در چهار فصل ارائه شده است. فصل اول شامل عناوینی همچون: استمداد امام علی (ع) از عقیل برای انتخاب همسر خوب، ولادت قمر بنی‌هاشم، گفتار پیامبر و حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) و امامان در شأن عباس و وصیت مخصوص علی (ع) به عباس است.

نویسنده در فصل دوم به بررسی عناوینی همچون: حضرت عباس همراه و همیار برادرش امام حسن (ع)، حضرت عباس، مطیع امام حسین (ع) در اجرای وصیت برادر، ازدواج حضرت عباس و فرزندان او، مخالفت عباس (ع) با بیعت با یزید و حرکت عباس در پیشاپیش کاروان حسین (ع) به سوی مکه می‌پردازد.

اما در فصل سوم تحت عنوان سیمای حضرت عباس علیه‌السلام در کربلا و شهادت قهرمانانه او به بررسی عناوینی چون: حضرت عباس علیه‌السلام در روز تاسوعا، حمله قهرمانانه عباس (ع) و دستیابی یاران به آب، شهادت عباس (ع) در عاشورا، بازگشت غم‌انگیز حسین (ع) از بالین عباس (ع)، سوگواری جانسوز ام‌البنین برای فرزندانش و... اختصاص دارد.

فصل چهارم و پایانی کتاب با عنوان «مرقد مطهر حضرت عباس و سیر نوسازی آن در طول تاریخ و چند نمونه از کرامات آن حضرت» به عناوینی چون: خاکسپاری پیکر عباس توسط امام سجاد (ع)، سیر تاریخی بنای مرقد مطهر حضرت، پاداش زیارت مرقد مطهر حضرت و نمونه‌هایی از کرامات حضرت عباس اختصاص دارد.

مؤلف در بخش پایانی به توضیح این مطلب می‌پردازد که چرا مرقد حضرت عباس (ع) از سایر شهدای کربلا جداست و به این پرسش چنین پاسخ می‌دهد که حضرت امام حسین (ع) می‌خواست که محل دفن عباس (ع) مرکز مستقل گردد و مقام معنوی عباس (ع) در دنیا نیز آشکار شود، مردم به‌خصوص و جداگانه به بارگاه ملکوتی او بروند و نیاز‌های مادی و معنوی خود را کنار مرقد او که بهترین مکان شریف است، از درگاه خدا بخواهند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«پس از احضار امام حسین برای اخذ بیعت و جواب شدید آن حضرت در رد بیعت، امام خود را در مدینه در خطر شدید دید. تصمیم گرفت شبانه مدینه را به مقصد مکه ترک کند. محرمانه بستگان و شیعیان خود را دید و آن‌ها را دعوت به حرکت کرد. بعضی معذور بودند و در مدینه ماندند. ولی بعضی با اظهارنظر‌های غیرقابل‌پذیرش نه‌تن‌ها از دعوت امام حسین سرپیچی کردند، بلکه تحت عنوان نصیحت و خیرخواهی آن حضرت را از سفر باز می‌داشتند. حضرت عباس بدون، چون وچرا در پیشاپیش کاروان امام حسین حرکت کرد و در همه‌جا دوش‌به‌دوش امام به حرکت خود ادامه داد. حتی برادران مادری‌اش عبدالله، جعفر، عثمان و افراد خانواده‌اش را نیز به همراه خود حرکت داد و به عنوان بزرگ‌ترین شریک امام حسین (ع) در تحقق نهضت عظیم کربلا همانند وفای علی (ع) نسبت به پیامبر (ص) با کمال اخلاص و وفاداری و با اراده‌ای قوی حرکت کرد. بر اساس بعضی از تواریخ مسئولیت آب‌رسانی به کاروانیان را از آغاز سفر از مدینه تا مکه و از مکه تا کربلا و تا آخر نهضت بر عهده گرفت»

انتشارات کتاب جمکران «پرچمدار نینوا» را در ۱۸۳ صفحه و با قیمت ۱۴ هزار تومان عرضه می‌کند. /۹۹۸/د ۱۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات