۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۶۲۰۲۳۴
حجت الاسلام والمسلمین لونی:

دشمن برای نابودی نهاد خانواده سرمایه گذاری کرده است | فرزندان را رها نکنیم

دشمن برای نابودی نهاد خانواده سرمایه گذاری کرده است | فرزندان را رها نکنیم
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که مهمترین بستر تربیتی خانواده است، گفت: امروز دشمن بر نابودی نهاد خانواده دست گذاشته است و باید در راستای تقویت نهاد خانواده تلاش کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین لونی استاد حوزه علمیه قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با بیان این که آیه 6 سوره تحریم مهمترین آیه تربیتی قرآن کریم است، گفت: این آیه خطاب به مؤمنان می فرماید از خود و خانواده خود در برابر آتش و عذاب الهی محافظت کنید.

وی افزود: خانواده جامعه کوچکی است که جامعه بزرگ را تشکیل می دهد، بازدارندگی دستوری الهی است و باید مورد توجه جامعه ایمانی باشد، این حراست به معنای تربیت اجباری در خانواده نیست، در متن مردم سه نگرش تربیتی وجود دارد، یکی نگاه خشک و جامد است که در این نوع تربیت گویا فرزندان و خانواده اراده ای ندارند که مورد قبول نیست چرا که اختیار از مسائل مهم تربیتی است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که کمالات و ارزش های انسانی بر اساس اختیارات شکل می گیرد، اظهار داشت: اجبار در تربیت مطلوب نیست، منظور نگهداری از عذاب، مقید کردن خانواده به انجام دستورات الهی است.

وی ادامه داد: منظور آیه این است که زمینه های رفتن به سمت گناه در خانواده کمرنگ شود، باید با امر و نهی و محبت روش درست را به خانواده و فرزندان آموزش داد، بهترین نوع آموزش هم این است که خود انسان عامل به خوبی ها و پرهیز کننده از بدی ها باشد.

حجت الاسلام والمسلمین لونی با بیان این که اگر اصلاح خود را مقدم کنیم الگویی برای اصلاح خانواده است، ابراز داشت: گروهی دیگر می گویند اگر خانواده و فرزند اختیار دارد برای چه باید در زمینه تربیت دخالت و سلب اختیار کرد، این افراد از تربیت فرزند سلب مسؤولیت می کنند.

وی عنوان کرد: اگر انسان کنار بکشد عناصر دیگر جای خانواده را می گیرند و اثر تربیتی می گذارند که نتیجه آن نامشخص است، گروه دیگری نیز هستند که مسؤولیت تربیت را همراه با اختیار دادن به فرزند می پذیرند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: باید آزادی و اختیار به فرزند داده شود اما نباید کلا نباید فرزند را رها کنیم، باید الگو و آگاهی درست و ارتباطات اجتماعی صحیح را به خانواده و فرزندان ارائه دهیم؛ والدین باید عرضه درست تربیتی داشته باشند، یکی از نکات کلیدی در تربیت روش صحیح ابراز محبت است، عدم ابراز محبت و ابراز محبت غلط نادرست است.

وی اضافه کرد: مهمترین بستر تربیتی خانواده است و امروز دشمن بر نابودی نهاد خانواده دست گذاشته است و ما باید در راستای تقویت نهاد خانواده تلاش کنیم، پدر و مادر باید تربیت صحیح را در خانواده اجرا کند.

محمد قمین
ارسال نظرات