۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۶۲۰۲۹۸

تببین اهداف و آداب طلبگی در یک اثر

تببین اهداف و آداب طلبگی در یک اثر
حجت الاسلام قائمی در کتاب «اهداف و آداب طلبگی» با قلمی روان و با استناد به آیات و روایات، فراگیران علوم را با اهداف و آداب طلبگی آشنا کرده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات بوستان کتاب، کتاب «اهداف و آداب طلبگی» را به قلم حجت الاسلام اصغر قائمی منتشر کرده است.
نگارنده در این اثر با قلمی روان و با استناد به آیات و روایات، فراگیران علوم را با اهداف و آداب طلبگی آشنا کرده است.
مؤلف در این نوشتار، افزون بر بیان والای طلبگی، آداب مسیر مقدس هچون: نظم برنامه ریزی، نماز اول اوقت، مطالعه مباحثه، آنس با قرآن و ارتباط با امام زمان (عج) را مورد توجه قرارداده همچنین، وظایف طلاب علوم دینی نسبت به خودو اساتید و بزرگوارشان را یادآور شده و در پایان نیز دورنمایی از عوامل موفقیت را بررسی کرده است.
نوینسده این کتاب را در هفت فصل با عنوان های: اهداف طلبگی، آداب طلبگی، ضرورت دین شناسی، شکیبایی در انجام وظایف، آینده نگری، آخرت گرایی و هدایت گری منتشر کرده است.
یکی از مسائل ضروری و لازم برای طلاب، شناخت آداب و اهداف طلبگی است، در مرحله نخست باید علاقه به طلبگی را ایجاد کرد و آن را به تدریج فزونی بخشید؛ از این رو نگارنده در فصل نخست درباره اهداف طلبگی چنین نگاشته است:
قدما برای راه یافتگان به حوزه‌های علمیه، مباحث «آداب المتعلمین» را بیان می‌کردند که هم در تأیید اصل انتخاب طلاب، مؤثر است و هم در تعمیق و ثبات قدم آنان در مسیر پیوستن به حوزه‌های دینی؛ همچنین بسیاری از روش­‌ها و منش ­های تحصیل و نیز آفات و آسیب ­های طلبگی را به آنان نشان می­ دادند و طلاب را برای مطالبات معنوی بشر مادی آماده می‌کردند.
یکی از آفاتی این مسیر باید با آن مبارزه کرد افسردگی و دل مردگی است، که گاه خروح طلاب مستعد از حوزه می ­شود، البته، بروز این ویژگی‌ها چندان هم غیر طبیعی نیست.
پس اگر به روش و گزینش خود معتقد باشید و از تردید بپرهیزید؛ بی شک در تقوا، مسائل درسی و برنامه‌های دیگر قوی می‌شوید.
داشتن شور و نشاط هم در این طریق، اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا دنیای طلبگی، دنیای شور و نشاط معنوی و با تحصیل در رشته الاهیات دانشگاهی متفاوت است.
نویسنده پس از آشنایی با اهداف طلبگی در فصل اول اشاراتی نیز به آداب طلبگی در فصل دوم کرده است؛ از این رو وی در این باره چنین آورده است:
نشان افتخار سربازی و نوکری امام زمان (عج) هم قابل قیاس با چیزی در دنیا نیست. اگر این باور را دل و جانتان بپرورانید، در می‌یابید که حضرت از شما انتظار دیگر دارند، مردم نیز؛ زیرا ما به آن حضرت منسوبیم.
سربازان امام زمان (ع) باید امور زیر را رعایت کنند و در تمام برنامه­‌های درسی و غیر درسی از آن‌ها غفلت نورزند: نظم و برنامه ریزی، نماز اول وقت با جماعت، مطالعه و مباحثه، دائم الوضو بودن، تلاوت قرآن و انس با آن و ارتباط با امام زمان.
برنامه ریزی چنان اهمیت دارد که مولا علی (ع) آن را از وسیله و امکانات مهم‌تر برمی­ شمارد و برای دستیابی به هدف؛ قبل از هر تلاش فیزیکی، باید تلاش ذهنی صورت بپذیرد، زیرا آن که بدون آگاهی به عمل می‌پردازد، همچون کسی است که از بیراه می‌رود، او با هر گام به جلو از سر منزل مقصود بیشتر فاصله می‌گیرد و بی تردید در آن کار توفیق نمی‌یابد، حتی چه بسا فسادی که از ان ناشی می‌شود، بیش از اصلاح و صلاحش باشد.
پس قبل از هر چیزی برنامه تان را روی کاغذ بنویسید؛ ساعت خواب، بیدار مطالعه، مباحثه و به آن‌ها مو به مو عمل کنی. اگر می‌خواهید از وضع موجود؛ پلی به وضع مطلوب بزنید و آینده را به زمان حال بیاورید، باید اهل برنامه ریزی باشد رو هرگز مردد نشوید و در هیچ برنامه‌ای سستی و ضعف از خود نشان ندهید.
نویسنده در فصل آخر؛ مهمترین وظایف طلاب را انذار مردم و هدایت گری جامعه توصیف کرده است و در این باره چنین آورده است:
اکنون باید از سرمایه‌های و استعداد‌های خدادادی خویش بهره برگیریم، حالا که دنیا، بازار است، حداقل سود را ببریم و زیان نکنیم. ما برای تفقه، خودشناسی و خداشناسی به حوزه علمیه آمده ­ایم و سپس بازگردیم و دیگران را انذار کنیم.
ثمره هدایت، نزدیک شدن بندگان به خدای متعال است و ایحاد ارتباطی عاشقانه که همه چیز از اوست. هادیان نیز در این میان اجر معنوی خود را می‌گیرند و البته خداوند هیچ نیازی به عبادت‌ها و اعمال عبادی بندگانش ندارد؛ اما از لطف اوست که مردم به او روی می‌کنند و در سایه ارتباط با خدا به جایی می‌رسند. پاداش هدایت کنندگان هم قابل مقایسه با هیچ ثوابی نیست.
شما طلاب ارجمند! خود را برای هدایت دیگران آماده کنید، تا آنان نیز هدف زندگی را دریابند و در این راه از هیچ کوششی دریغ نورزید و یقین داشته باشید درس خواندان و فعالیت‌های اجتماعی و فردی شما عبادت محسوب می‌شود.
ما معتقدیم دین اسلام برترین و کامل ­ترین ادیان الهی است و که همواره می‌تواند حلال مشکلات اصیل و عمیق بشری باشد و پس با تمام تاب و توانتان خود را برای خدمت به اسلام و مسلمانان مجهز کنید و خداوند متعال پشتیبان شماست و دنیا و آخرت تان را، سامان خواهد داد.
گفتنی است، انتشارات بوستان کتاب، کتاب اهداف و اداب طلبگی را با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه در ۱۳۲ صفحه در قطع رقعی به قیمت ۷۰۰۰ تومان منتشر کرده است. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات