۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۶۲۰۳۲۶

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۳ شهریور ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۳ شهریور ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۴۹۹ دلار معامله می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 23 شهریور ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت مثقال طلا

همزمان با نوسان قیمت ارز در بازار، قیمت طلا و سکه نیز نسبت به روز قبل، با تغییر همراه شده است ؛ فعالان بازار می گویند حباب قیمت سکه نسبت به روزهای قبل کاهش چشم گیر داشته است؛ ضمن آنکه تقاضا برای خرید طلا و سکه نیز کم شده است.

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و  79 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 54 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 88 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک‌میلیون و 289 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 899 هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای 18عیار هم 410 هزار و 900 تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1499 دلار معامله می‌شود.

در حالی که انتشار آمارهای مثبت از خرده فروشی در آمریکا و امیدواری به کاهش تنش های تجاری میان آمریکا و چن موجب افزایش ارزش سهام و بالا رفتن سوددهی اوراق قرضه شده، قیمت طلا روز جمعه کاهش داشت.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با 0.72 درصد کاهش به 1488 دلار و 53 سنت رسید. قیمت فلز زرد در این هفته حدود یک درصد کاهش داشت که سومین کاهش هفتگی متوالی محسوب می شود. قیمت طلا در بازار آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز با 0.52 درصد کاهش به 1499 دلار و 50 سنت رسید.

دیوید مگر، تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: «در حالی که آمارهای اقتصادی بهتر از حد انتظار منتشر شده و شاخص ها در بورس های جهان افزایش یافته است، ما شاهد افت قیمت طلا هستیم. خوش بینی نسبت به مذاکرات تجاری موجب تقویت بورس های جهان شده و اشتها برای سرمایه گذاری در بازار طلا را کاهش داده است.»

پس از آنکه آمارها نشان داد که میزان خرده فروشی در اقتصاد آمریکا در ماه اوت افزایش یافته و احتمال بروز رکود در بزرگترین اقتصاد جهان کمتر شده است، میزان سوددهی اوراق قرضه دولت آمریکا بالا رفت.

همچنین پس از بروز نشانه هایی از پیشرفت در مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین و اقدامات محرک اقتصادی بانک مرکزی اروپا ارزش سهام در بازارهای بورس جهان به بالاترین رقم ها در 6 هفته گذشته رسید.

سرمایه گذاران اکنون منتظر نشست هفته آینده فدرال رزرو هستند تا ببینند آیا بانک مرکزی آمریکا 25 صدم درصد دیگر نرخ بهره را کاهش خواهد داد یا نه.

 

قیمت دلار و قیمت یورو در صرافی ملی امروز ۹۸/۰۶/۲۳| دلار ارزان شد

صرافی‌های بانک‌ها امروز شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با 50 تومان کاهش نسبت به آخرین قیمت های روز کاری قبل 11هزار و 450  تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 350 تومان خریداری می‌کنند.

بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12هزار و 700 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12هزار و 600 تومان است.

5 صرافی بانکی در خیابان فردوسی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت 10 تا 15 تا 2000 دلار آمریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کنند.

این صرافی‌ها در طول روز متناسب با نوسان قیمتی در بازار آزاد، خرید و فروش دلار و یورو را با قیمت‌های مختلفی انجام می‌دهند.

 

آغاز فروش اقساطی ۳ محصول سایپا از فردا + جدول

فروش اقساطی محصولات شرکت سایپا روز شنبه و یکشنبه مورخ 23 و 24 شهریورماه ساعت 10 صبح آغاز خواهد شد. 

در این طرح فروش زمان تحویل خودروهای ثبت نامی 30 روز پس از پذیرش است و محدودیت کد ملی برای ثبت نام وجود دارد. البته متقاضیان خرید خودرو که از ابتدای سال 97 نسبت به ثبت نام یک دستگاه خودرو از محصولات گروه سایپا اقدام نموده اند، امکان ثبت نام در این طرح را ندارند. 

فروش اعتباری :
 

نوع خودرو قیمت خودرو مبلغ تسهیلات    بازپرداخت   
تیبا صندوقدار با رینگ فولادی 43,443,000 5,000,000 3 چک 4 ماهه
تیبا صندوقدار با رینگ آلومینیومی 46,443,000 5,000,000 3 چک 4 ماهه
سایپا 151 40,313,000 5,000,000 3 چک 4 ماهه

فروش نقدی :

نوع خودرو قیمت فروش نقدی 
تیبا صندوقدار با رینگ فولادی 43,443,000
تیبا صندوقدار با رینگ آلومینیومی 46,443,000
سراتو 2000 295,000,000

 

کاهش 1.2 درصدی قیمت نفت طی هفته گذشته

از آنجایی که نگرانی در مورد رکود اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت از پیشرفت در حل اختلاف تجاری آمریکا و چین پیشی گرفت، قیمت نفت آخرین روز کاری بازارهای جهانی را با کاهش به پایان برد.

هر بشکه نفت برنت با 16 سنت کاهش، روز جمعه را با قیمت 60.22 دلار به پایان برد و نفت خام آمریکا با 24 سنت کاهش به بشکه‌ای 54.85 دلار رسید.

قیمت نفت برنت طی هفته گذشته 2.1 درصد کاهش یافت که نخستین کاهش در 5 هفته گذشته بود و نفت خام آمریکا نیز حدود 3 درصد از ارزش خود را از دست داد که نخستین کاهش هفتگی در 3 هفته گذشته بود.

آمریکا و چین درحالی‌که برای مذاکرات جدید آماده می‌شوند، ژست مصالحه به خود گرفته اند.

شینهوآ، خبرگزاری رسمی چین گزارش داد پکن برخی از محصولات کشاورزی را از تعرفه‌های اضافی معاف کرده است.(جزئیات بیشتر)

اما قیمت نفت به علت نگرانی در مورد چشم‌انداز ضعیف‌تر تقاضا در جهان، همچنان تحت فشار قرار دارد.

هم سازمان اوپک و هم آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته اعلام کردند علی‌رغم تلاش اوپک برای محدود کردن عرضه که تا حد زیادی توانسته افزایش تولید آمریکا را خنثی کند، بازارهای نفتی در سال آینده با مازاد عرضه مواجه خواهند بود.

قیمت نفت برنت تا این زمان امسال حدود 12 درصد افزایش یافته که ناشی از توافق میان اوپک و هم‌پیمانانش برای کاهش تولید بوده است.

 

رکوردشکنی جدید بورس تهران/ ورود به کانال 304 هزار واحد

بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه 23 شهریور 98، در یک رکوردشکنی جدید با افزایش 4527 واحد به رقم 304 هزار و 457 واحد رسید.

شاخص کل با معیار هموزن با افزایش 1700 واحدی به رقم 85 هزار و 200 واحد رسید. ارزش روز بازار شرکت‌های بورسی به بیش از یک میلیون و 112 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس در یک رکورد عجیب بیش از 7.5 میلیارد سهام و حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 674 هزار نوبت معامله و به ارزش بیش از 2 هزار و 142 میلیارد تومان داد و ستد کردند که این حجم از معاملات و ارزش معاملات کم نظیر بوده است.

شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی امروز با ارزش 1217 واحد به رقم 81 هزار و 830 واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هموزن با افزایش 1141 واحد به رقم 57 هزار و 36 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش 5 هزار و 980 واحد به رقم 348 هزار و 191 واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با افزایش 3940 واحد به رقم 222 هزار و 290 واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با افزایش 6 هزار و 296 واحد به رقم 614 هزار و 579 واحد رسید.

به گزارش فارس، از دلایل رکوردشکنی بورس می‌توان به رکورد در بازارهای موازی مانند طلا، ارز و مسکن اشاره کرد، همچنین تأمین نقدینگی مورد نیاز شرکت‌‌های بورسی از دلایل رکوردشکنی و اقبال مردم به بازار شده است.

از طرفی افزایش ارزش ریالی ناشی از صادرات شرکت‌های بورسی، باعث روی‌آوری مردم به بورس و سودآوری سهام شرکتها شده است.

امروز نمادهای تأثیرگذار در تقویت شاخص کل بورس شامل پتروشیمی خارک، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری غدیر، پتروشیمی مبین و مخابرات ایران بوده‌اند و بیشترین اثر کاهشی بر شاخص کل نماد شرکت پالایش نفت تهران بر عهده داشته است.

امروز نمادهای پربیننده بورسی در گروه بانک، خودرو، پالایش و حمل و نقل بوده‌اند که از نمادهای پربیننده می‌توان به نماد بانک تجارت با قیمت پایانی هر سهم 444 ریال، سایپا، فولاد مبارکه اصفهان، حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس، پالایش نفت اصفهان و پارس‌خودرو و نیز صنایع شیمیایی ایران و گروه مپنا اشاره کرد.

به گزارش فارس، امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل 33 واحد رشد کرده و به رقم 3 هزار و 918 واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 218 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از یک میلیارد سهام و حق‌تقدم در قالب 191 هزار نوبت معامله و به ارزش 927 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای تأثیرگذار در تقویت شاخص فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، آهن و فولاد ارفع، تولید نیروی برق دماوند، بانک دی، تولید برق عسلویه مپنا و توسعه عمران استان  کرمان بوده‌اند  و بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را پالایش نفت شیراز بر عهده داشته است.

امروز نمادهای پربیننده در فرابورس ایران شامل ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توسعه و عمران استان کرمان، ریل‌پرداز سیر، بیمه دی و گروه صنایع کاغذ پارس بوده‌اند.

همچنین در جریان معاملات امروز توقف نماد شرکت پاستوریزه پگاه خراسان اتفاق افتاد، بازگشایی نماد پتروشیمی خارک، بازگشایی نماد شرکت‌های نوش مازندران، شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی، شرکت صنعتی پارس‌مینو و شرکت سازه‌پویش روی داد.

همچنین توقف نماد داروسازی روزدارو با پیام ناظر بعد از تغییرات بیش از 50 درصدی قیمت روی داد. توقف نماد شرکت لعاب‌ایران اتفاق افتاد. همچنین نماد سیمان‌غرب به علت تغییر بیش از 50 درصدی قیمت با پیام ناظر بازار متوقف شد.

نماد شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، سیمان کردستان، الکتریک‌ خودرو شرق و نیز حق تقدم شرکت سرمایه‌گذاری نیرو متوقف شد.

 

150 هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی در اقتصاد ایران/ معافیت‌هایی معادل درآمد نفت کشور

پس از اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا و افت شدید میزان صادرات نفت کشور، دولت با کسری بودجه 150 هزار میلیارد تومانی مواجه شده است. در این راستا در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، راهکارهایی برای جبران کسری بودجه در نظر گرفته شد که اجرای آنها تبعات سنگینی برای اقتصاد کشور خواهد داشت. براساس این مصوبه، 38 هزار میلیارد تومان از طریق فروش اوراق اسلامی مازاد قانون بودجه، 45 هزار میلیارد از صندوق توسعه ملی، 10 هزار میلیارد از خصوصی‌سازی و 20 هزار میلیارد تومان هم به وسیله تنخواه برای بودجه سال 98 تامین می‌شود. 

فروش اوراق اسلامی باعث می‌شود دولت در سال آینده با حجم بدهی بالاتری مواجه شود. همچنین استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز تمامی پروژه‌های زیرساختی کشور را به تعویق می‌اندازد. تداوم فرآیند خصوصی‌سازی به شیوه کنونی به معنای آسیب‌زدن به زندگی کارگران بوده و به هیچ وجه راهکار پایداری نیست. همچنین استفاده از تنخواه و خلق پول باعث افزایش نقدینگی و بروز شوک‌های تورمی در اقتصاد کشور می‌شود. در نتیجه راهکارهای دولت برای جبران کسری بودجه نه تنها جنبه کارشناسی نداشته بلکه تبعات منفی بسیاری بر اقتصاد کشور خواهد داشت.

*آشفته بازار معافیت‌های مالیاتی

کارشناسان معتقدند که راهکار اصلی جبران کسری بودجه دولت، اصلاح نظام مالیاتی کشور است. در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا از طریق اخذ مالیات‌های درآمدی بودجه خود را تامین میکنند اما سهم مالیات از کل بودجه کشور به نسبت سایر کشورهای پیشرفته پایین است. علاوه بر زیاد بودن حجم فرار مالیاتی در کشور، میزان معافیت‌های مالیاتی داده شده نیز بسیار بالاست. هر چند تخمین دقیقی درباره میزان معافیت‌های مالیاتی در کشور موجود نیست اما برخی گزاره ها حاکی از این است که عدد معافیت‌های مالیاتی به حدود 100 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

بررسی قانون مالیات‌های مستقیم نشان میدهد بسیاری از معافیت‌های مالیاتی داده شده بدون دلیل کارشناسی بوده و زمینه سوء استفاده فعالین اقتصادی را فراهم کرده است. برای مثال معافیت مالیاتی شرکت‌هایی که در مناطق آزاد ثبت شده‌اند باعث شده است بسیاری از شرکت‌ها که در پایتخت فعالیت میکنند، شرکت را در مناطق آزاد ثبت کرده باشند. همچنین به دلیل معافیت مالیاتی داده شده به خیریه‌ها، بسیاری از شرکت‌ها فعالیت خود را تحت عنوان خیریه انجام میدهند.

 از دیگر معافیت‌های مالیاتی میتوان به معافیت بازیگران سینما اشاره کرد که در سال درآمدهای میلیاردی کسب می‌کنند. همچنین معافیت مالیاتی سود سپرده‌های بانکی نیز یکی از مواردی است که سایر کشورها وجود ندارد زیرا سود سپرده‌ها در حکم درآمد است و علی القاعده باید از آن مالیات اخذ شود. به خصوص اینکه در ایران بانک‌ها رقیب بخش مولد هستند. در نتیجه غیرمنطقی است از فعالیت‌های تولیدی مالیات اخذ کرد اما سپرده‌های بانکی معاف از مالیات باشند. در مجموع رقم معافیت‌های مالیاتی در کشور عدد بزرگی است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

*مقدار معافیت‌های مالیاتی چقدر است؟

در این راستا امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به ضرورت تجدیدنظر در معافیت‌های مالیاتی گفت: «۳۵ درصد از اقتصاد کشور همچون بخش کشاورزی، فرهنگ، صادرات، مناطق آزاد و ویژه و ... از مالیات معاف است، آن هم یک معافیت کلی که مشخص نیست چگونه است». طبق این اظهارنظر در صورتی که میزان فرار مالیاتی در کشور صفر در نظر گرفته شود میتوان با یک جدول تناسب ساده میزان معافیت‌های مالیاتی در کشور را حساب کرد.

طبق قانون بودجه 98 کل درآمد مالیاتی دولت 150 هزار میلیارد تومان است. در واقع این میزان معادل 65 درصد کل مالیات واقعی است زیرا 35 درصد از اقتصاد کشور از مالیات معاف هستند. اگر نسبت‌های گفته شده را وارد جدول تناسب کنیم؛ مقدار واقعی مالیات 230 هزار میلیارد می‌شود که 150 هزار میلیارد آن مالیات مصوب شده در بودجه است (معادل 65 درصد) و 80 هزار میلیارد تومان نیز مقدار معافیت‌های مالیاتی است (معادل 35 درصد).

طبق محاسبات فوق، حداقل مقدار معافیت‌های مالیاتی در اقتصاد کشور حدود 80 هزار میلیارد تومان است. زیرا این مقدار در صورتی محاسبه شده که رقم فرار مالیاتی در اقتصاد کشور را صفر فرض کنیم که البته فرض نادرستی است. در این راستا اظهارنظر مسئولین ذی‌ربط حاکی از این است که حدود 30 درصد از اقتصاد ایران نیز فرار مالیاتی دارند. یعقوب مزرعه‌لی مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی درباره این موضوع گفت: «فرار مالیاتی در ایران نزدیک ۳۰ درصد است، یعنی به اندازه ۳۰ درصد درآمدهای مالیاتی فرار مالیاتی در کشور وجود دارد از جمله دیگر اثرات فرار مالیاتی را از بین بردن فضای رقابتی در اقتصاد ، ناعادلانه بودن سیستم مالیاتی و گسترش بخش غیر رسمی می‌توان نام برد».

حال میتوان اینگونه محاسبه کرد که 35 درصد اقتصاد کشور معاف از مالیات هستند و 30 درصد نیز فرار مالیاتی دارند و تنها 35 درصد مالیات می‌پردازند که میزان مالیاتی پرداختی توسط این گروه 150 هزار میلیارد تومان است. در نتیجه با مقایسه نسبت‌ها مشخص می‌شود که میزان معافیت‌های مالیاتی در این حالت حدود 150 هزار میلیارد تومان است. یعنی در صورت اصلاح نظام معافیت‌های مالیاتی میتوان درآمدی معادل فروش نفت خام را به دست آورد.

در مجموع به نظر میرسد میزان معافیت‌های مالیاتی در کشور عدد بزرگی است که میتواند بخش زیادی از کسری بودجه دولت را تامین کرده و به عنوان یک درآمد پایدار مورد استفاده قرار گیرد. در این راستا لازم است سازمان امور مالیاتی هرچه زودتر برای اصلاح مواد مربوط به معافیت‌های قانون مالیات مستقیم اقدام کند.

 

ممنوعیت توزیع برنج وارداتی تا پایان فصل برداشت ابلاغ شد

عباس قبادی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه توزیع برنج وارداتی را تا پایان برداشت برنج داخلی نخواهد داد.

 دبیر ستاد تنظیم بازار افزود: برنج‌های وارداتی پس از برداشت و عرضه برنج داخلی در سطح کشور توزیع می‌شود، این ِاعمال ممنوعیت برای کمک به تولید داخل و حمایت از شالیکاران در شمال کشور است.

وی  بیان داشت: هیچ ابهامی در زمان حاضر برای گمرک های ایران به لحاظ واردات برنج وجود ندارد، چون در فصل برداشت برنج هیچ گونه ثبت سفارش و واردات انجام نمی شود.

وی همچنین گفت: محموله‌های برنجی که تا قبل از زمان برداشت برنج ایرانی وارد گمرکات کشور شده است طبق قوانین و مقررات از گمرک ها خارج و در انبار‌ها نگهداری می‌شود.

 قبادی اظهار دشات:  اگر بازار شرایط مناسبی داشته باشد شاید توزیع برنج خارجی با تاخیر زمانی مواجه شود.

وی افزود: مصرف سالانه برنج کشور حدود 3 میلیون و 200 هزار تن است که از این میزان بیش از دو میلیون تن در داخل تولید و بقیه از محل واردات تامین می‌شود.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص بلا تکلیفی پنج هزار تن برنج دارای پروانه در گمرک چابهار نیز گفت: بلاتکلیفی برنج‌های وارداتی در گمرکات به هیچ وجه صحت ندارد.

وی  افزود:  محموله‌های مزبور شاید با مشکلات دیگری همچون بروکراسی اداری، گمرکی، پرداخت ارز به فروشنده خارجی و ... مواجه باشند.

قبادی اظهار داشت: هیچ بخشی از این مشکلات مربوط به تصمیم گیری‌های کلان در خصوص لغو ممنوعیت واردات برنج و مواردی از این دست نیست.

وی افزود: دولت یک تعهدی به شالیکاران در شمال کشور دارد آن هم اینکه در فصل برداشت محصول داخلی هیچ گونه برنجی خارجی را در کشور وارد و توزیع نکند.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و دبیر ستاد تنظیم بازار ضمن اشاره به اینکه اراضی شالیکاری اکثر شالیکاران در شمال کشور کوچک مقیاس است، گفت: برای اینکه کشاورزان محصول خود را با قیمت‌های مناسب بفروشند و مصرف کنندگان نیز با قیمت‌های مناسب کالای مورد نیاز خود را بخرند در فصل برداشت هیچ گونه واردات برنج خارجی نخواهیم داشت.

وی افزود: این سیاست از سال‌های قبل در کشور اعمال می‌شود و امسال نیز به مانند  سنوات گذشته رفتار شده است. 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات