۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۶۲۰۴۱۷
حجت الاسلام والمسلمین گرجیان:

بازشناسی هویت طلبگی نیاز به هدایت تحصیلی و اخلاقی دارد

بازشناسی هویت طلبگی نیاز به هدایت تحصیلی و اخلاقی دارد
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) حوزه را به دریایی عمیق از علوم تشبیه کرد و خواستار هدایت تحصیلی و اخلاقی طلاب در طول دوران طلبگی شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی گرجیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه بر لزوم آمادگی طلاب جدید برای ورود به حوزه تأکید کرد و اظهار داشت: برای این مسأله می توانیم یک مثال ساده بزنیم، سربازی که می خواهد سر پست سربازی خود برود یا اسلحه به دست بگیرد، ابتدا برای او دوره آموزشی متناسب می گذارند، اما در حوزه علمیه این مسأله رنگ و بوی جدی ندارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: هرچند حوزه برای طلاب یک دوره تمهیدیه چند روزه می گذارد اما بسیار کم است و این مسأله خوب نیاز به ادامه پیدا کردن دارد، شما ببینید در دانشگاه ها به صورت مستمر «طرح ضیافت اندیشه» یا «ولایت» برگزار می شود و حتی اساتید دانشگاه نیز در آن شرکت می کنند، اما وقتی این مسأله در حوزه نیست، طلبه هویت واقعی خود را نمی شناسد.

به مدرسان دائمی اخلاق نیاز داریم

وی با بیان این که لازم است در طول سال عده ای به عنوان مدرس اخلاق همراه طلاب باشند، خاطرنشان کرد: البته باید این اساتید خودشان دوره های آموزشی و عملی اخلاق را دیده باشند، گرمی و سردی حوزه را چشیده باشند و زوایای علمی و عملی اخلاق را بدانند.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان حوزه را به دریایی عمیق از علوم مختلف تشبیه کرد و یادآور شد: طلاب حوزه وقتی وارد این دریا می شوند، حیران و سرگردان می شوند و از آنجایی که عده قلیلی شنا کردن بلد هستند، بیشتر آنها غرق می شوند و چون نجات غریقی نیز برای آنها تعریف نشده است، بزرگ ترین ظلم در حق طلاب صورت می گیرد.

وی با بیان این که در مسیر حوزه قطاع الطریق و راهزنانی زیادی وجود دارد، ابراز داشت: امروز شبهات وحشتناک به جهان اسلام و بویژه شیعه وارد شده است و از طرفی مظاهر تمدنی و فرهنگی بیگانه همچنان که در جامعه اسلامی جا باز کرده است در میان حوزویان نیز دیده می شود، چراکه طلبه نیز از دل همین جامعه می آید نه اینکه از آسمان به زمین آمده باشد،‌ بنابراین جا دارد برای این مسأله نیز تدبیرات لازم اندیشیده شود.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: به عقیده من برای این که طلبه بتواند هویت خود را بشناسد همواره نیاز به هدایت های اخلاقی دارد و این هدایت ها و حمایت ها حداقل باید تا پایان دوره سطح ادامه داشته باشد تا به نوعی از عقیده و آراء طلبه در حوزه علمیه صیانت و حفاظت شود.

استراژی واحدی برای مباحث اخلاقی تعریف شود

وی با بیان این که مراکز تخصصی اخلاقی نیز در حوزه کم هستند و هریک متد و روش خود را دنبال می کنند، یادآور شد: این مراکز غالبا برنامه مدون ندارند درحالی که نیازهای حوزه تقریبا واحد است، بنابراین ما به یک استراتژی و الگوی واحد برای طلاب خود نیاز داریم؛ در این صورت حتی اگر از بین ده ها طلبه پنج یا شش نفر هم به صورت کارآمد تربیت شوند ارزش دارد.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان اضافه کرد: البته وقتی ما سخن از اخلاق می زنیم به این معنا نیست که طلبه نباید در فقه و اصول و علوم دیگر در حوزه ضعیف بار بیاید، بلکه اتفاقا همه طلاب باید با مبانی اجتهاد آشنا باشند و حتی اگر نمی خواهند مجتهد بشوند باید روش اجتهادی حوزه را در پیش بگیرند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با ابراز نگرانی از این که در حوزه علمیه به طلاب اهمیت کمی داده می شود و بسیاری از اوقات طلبه در مدرسه علمیه رها می شود، عنوان داشت: به عقیده من یک مدیر لایق و کارآمد مدیری است که تمام تمرکز و حواس خود را روی طلاب مدرسه خود بگذارد و حتی اگر می خواهد امام جماعت باشد فقط در مدرسه خودش نماز بخواند.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: این فاجعه است که یک مدیر در چند مرکز مشغول فعالیت باشد، چراکه اگر دست طلبه از همان ابتدا گرفته نشود و بر روی او سرمایه گذاری نشود بنا بر روایت پیامبر گرگ های جامعه به چنین انسانی امان نخواهند داد، بنابراین سروران و بزرگان ما در حوزه باید به این مسأله یعنی موضوع اخلاق و صیانت طلاب به عنوان یک موضوع سه فوریتی نگاه کنند./998/ج

میثم صدیقیان
ارسال نظرات