۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۶۲۰۵۰۲

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۴ شهریور ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۴ شهریور ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 5 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 964 هزار تومان معامله می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 24 شهریور ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت مثقال طلا امروز ۹۸/۰۶/۲۴

همزمان با نوسان قیمت ارز در بازار، قیمت طلا و سکه نیز نسبت به روز قبل، با کاهش همراه شده است ؛ فعالان بازار می گویند حباب قیمت سکه نسبت به روزهای قبل کاهش چشم گیر داشته است؛ ضمن آنکه تقاضا برای خرید طلا و سکه نیز کم شده است.

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و  5 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 964 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 58 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک‌میلیون و 269 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 909 هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای 18عیار هم 404 هزار و 200 تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1488.7 دلار معامله می‌شود.

 

قیمت دلار، قیمت یورو، قیمت درهم و قیمت پوند امروز۹۸/۰۶/۲۴

قیمت خرید و فروش انواع ارز امروز نسبت به روز قبل با تغییر همراه شده است. قیمت  دلار در بازار آزاد امروز 11 هزار و 310 تومان قیمت خورده است.

صرافی‌های بانک‌ها امروز یکشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با کاهش 100 تومانی نسبت به روز کاری قبل 11هزار و 300 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11 هزار و 200 تومان خریداری می‌کنند.

بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12 هزار و 600 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 500 تومان است. در بازار آزاد قیمت درهم امارات برای روز جاری 3 هزار و 137 تومان و پوند انگلیس 14 هزار و 244 تومان تعیین شده که نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است.

گفتنی است، امروز بانک‌های عامل قیمت دلار را 11 هزار و 198 تومان و 3 ریال، قیمت یورو را 12 هزار و 406 تومان و 8 ریال  و قیمت پوند انگلیس را 14 هزار و 11 تومان و 4 ریال برای خرید از مردم اعلام کرده‌اند. قیمت دلار و قیمت یورو و قیمت پوند نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است.

شعب منتخب فروشنده ارز مسافرتی در نظام بانکی فروش ارز مسافرتی را طبق روال روزهای قبل، بعد از ساعت 11 آغاز کرده و به مسافران یورو را با قیمت 12 هزار و 582 تومان و یک ریال می‌فروشند. قیمت ارز مسافرتی نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است.

 

قیمت روز اجاره مسکن ۱۳۹۸/۶/۲۴

در حال حاضر یک دستگاه آپارتمان 60 متری یک سال ساخت واقع در خیابان قیام (منطقه 12) با شرایط 75 میلیون رهن کامل برای اجاره فایل شده است.

یک واحد مسکونی 75 مترمربعی در دروازه شمیران با رهن 85 میلیونی و اجاره 900 هزار تومان عرضه شده و رهن و اجاره ماهانه واحد 45 متری در همین منطقه به ترتیب 45 میلیون و یک میلیون و 250 هزار تومان است.

همچنین رهن یک دستگاه آپارتمان 85 مترمربعی واقع در هرندی 70 میلیون تومان و اجاره ماهانه 1.1 میلیون تومان است.

محله متراژ عمر بنا رهن (تومان) اجاره (تومان)
مولوی 90 10 75 میلیون 890 هزار
امام زاده یحیی 150 نوساز 270 میلیون -
فردوسی 65 15 50 میلیون 2 میلیون
مختاری 50 - 110 میلیون -
ایران 35 10 20 میلیون 2.5 میلیون
بهارستان 170 2 350 میلیون -
بهارستان 85 - 185 میلیون -

 

ریزش 2064 واحدی شاخص کل بورس تهران

بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز یکشنبه با کاهش 2064 واحدی به رقم 302 هزار و 395 واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم وزن 51 واحد رشد کرده و به رقم 85 هزار و 258 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از یک میلیون و 105 هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران در بورس اوراق بهادار تهران بیش از 6.7 میلیارد ورقه بهادار سهام و حق تقدم در قالب 627 هزار و 942 بار معامله و به ارزش بیش از 2306 میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز عمده نمادهای مهم بورسی در کاهش شاخص کل اثرگذار بودند که از جمله می‌توان به نماد شرکت‌های گروه مپنا، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، معدنی و صنعتی گل‌گهر، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌معدنی و صنعتی چادر ملو، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ملی صنایع مس ایران،‌ پتروشیمی خارک و فولاد خراسان اشاره کرد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌امروز ‌نمادهای پربیننده که مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفته مربوط به بانک تجارت با قیمت نهایی هر سهم 450 ریال، سایپا، ایران‌خودرو،‌ فولاد مبارکه اصفهان، حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس،‌ پالایش نفت اصفهان و بانک صادرات ایران بوده‌اند.

امروز در پایان معاملات در فرابورس ایران شاخص کل 11 واحد رشد کرده و به رقم 3930 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 219 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از یک میلیارد سهام و حق تقدم در قالب 189 هزار و 680 نوبت معامله و به ارزش 866 میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز نمادهای مارون، پتروشیمی مارون، ذوب آهن اصفهان، پالایش نفت لاوان و آهن و فولاد ارفع در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بودند و نمادهای هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و پتروشیمی زاگرس و سنگ آهن گهر زمین در کاهش شاخص فرابورس اثرگذار بودند.

امروز نمادهای پربیننده فرابورس شامل سهامی ذوب آهن اصفهان، بانک دی، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توسعه و عمران استان کرمان، صنایع کاغذ پارس، بیمه دی و سیمان لار سبزوار بوده‌اند.

به گزارش فارس، امروز با پیام ناظر بازار نماد فرآورده‌های نسوز آذر به علت افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب متوقف شد. همچنین شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان متوقف شد. نماد معاملاتی حق تقدم سهام شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو و خود نماد خگستر متوقف شدند.

امروز همچنین نماد معاملاتی سیمان سفید نیریز و شرکت بهنوش ایران بازگشایی شدند. همچنین نمادهای فرآورده‌های نسوز ایران، داروسازی زهراوی، داروسازی فارابی و حق تقدم داروسازی فارابی بازگشایی شدند.

همچنین بازگشایی نماد معاملاتی گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان صورت گرفت.

توقف نماد شرکت مس شهید باهنر به علت افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف روی داد. همچنین تداوم تعلیق نماد معاملاتی وبملت1 انجام شد.

 

تغییرات قیمت گوشت قرمز و سفید در یک سال و نیم گذشته

تغییرات ماهانه شاخص «گوشت و فرآوردهای آن» از فروردین ماه سال 97 تا مرداد ماه امسال نشان از نوسان شدید این کالای مصرفی در بازار داشته است.

منظور از این شاخص گوشت قرمز و سفید شامل ماهی‌ها و صدف داران و ماکیان و فرآورده‌های آنها است که در سبد مصرفی روزانه خانوار تاثیر مستقیم دارد. برخی آمارها حکایت از کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز و سفید در سبد مصرفی برخی اقشار کم درآمد جامعه دارد.

بالاترین افزایش قیمت این شاخص در مرداد ماه سال 97 و همگام با نوسانات شدید ارزی رقم خورده و تورم ماهانه 13.7 درصدی را نشان می دهد. قبل از آن نیز سیر صعودی 2 تا 3 درصدی را داشته است در ادامه طی شهریور و مهر با رشد قیمتی آن کمتر بوده و مجددا تا اسفند ماه به اوج تورم ماهانه رسیده و عدد 13.7 درصد ثبت شده است.

در ماه‌های سال جاری نیز روند نزولی ماه‌های اخیر قیمت گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن با سیر صعودی و افزایش قیمت همراه است.

براین اساس طبق گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه مرداد ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به 42.2 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل 1.8 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

در مرداد ماه ١٣٩٨، اقلام سیب زمینی ٢١,٢ درصد، گوجه فرنگی ١٧.١ درصد و پیاز ١٢.٩ درصد نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته‌­اند. اقلام چای خارجی بسته‌ای ٢٩,٩ درصد، مرغ ماشینی ١٤.٩ درصد، پرتقال محصول داخل ١٠.٣ درصد نسبت به ماه گذشته افزایش داشته اند.

طی روزهای گذشته قیمت مرغ که به بیش از 15 هزار تومان در هر کیلو رسیده بود با افزایش عرضه در بازار به کیلویی 13 هزار و 800 تومان کاهش یافته است. قیمت گوشت گوساله هم روی 86 هزار تومان در کیلو تقریباً تثبیت شده و اتحادیه‌های تولیدکنندگان معتقدند انباشت دام به اندازه‌ای است که می‌تواند قیمت را به شدت پایین بیاورد. آنها تولید دام سنگین کشور را مناسب عنوان کرده و قول کاهش تا کیلویی 65 هزار تومان را نیز داده‌اند.

 

احتمال کشف ذخایر جدید گاز در خلیج فارس

منابع گازی خلیج فارس را بیشتر با نام میدان مشترک پارس جنوبی می‌شناسیم که در طرف قطر به این میدان مشترک، گنبد شمالی می‌گویند. اگرچه میدان مشترک پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی مستقل جهان است، اما منابع گازی خلیج فارس به ذخایر این میدان مشترک محدود نمی‌شود. میادینی چون پارس شمالی، گلشن و فردوسی نیز میادین گازی مهمی در خلیج فارس هستند که به‌علت مستقل بودن مخازن آنها (واقع شدن کامل در آبهای سرزمینی ایران) تاکنون در اولویت توسعه قرار نگرفته‌اند.

علاوه بر میادین کشف‌شده، بررسی ظرفیت‌های بیشتر در زمینه تولید گاز، با توجه به پیش‌بینی افت فشار مخزن پارس جنوبی در آینده‌ای نزدیک در دستور کار قرار گرفته و حاصل اولین تلاش‌ها در این زمینه به کشف میدان گازی بلال (بخش شرقی میدان گازی پارس جنوبی) منجر شد.

حفاری چاه‌های اکتشافی در اطراف میدان گازی پارس جنوبی ادامه دارد. محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در این خصوص، با اعلام اینکه "به‌منظور جلوگیری از افت فشار و افت تولید گاز دو برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت تعریف کرده‌ایم"، گفت: "اسیدکاری چاه‌ها، مشبک‌کاری چاه‌ها، تعمیر چاههایی که 10 سال در مدار تولید هستند و نصب خطوط لوله جدید بین سکوها و بین سکوها و خشکی از جمله برنامه‌های کوتاه‌مدت بوده و در راهکار بلندمدت روی بلوک‌های اطراف میدان گازی پاس جنوبی مثل بلال، یلدا و بخش شمالی پارس جنوبی متمرکز شده‌ایم".

درواقع با حفر چاه‌های اکتشافی جدید در اطراف میدان گازی پارس جنوبی، احتمال کشف ذخایر جدید گاز در قالب بلوک‌های گازی و یا حتی میادین جدید گازی وجود دارد./1325/

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات