۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۲
کد خبر: ۶۲۰۶۵۶

نگاهی به آیین‌ها و آسیب‌ها و سیره آیین‌های تکریم اهل‌بیت در یک کتاب

نگاهی به آیین‌ها و آسیب‌ها و سیره آیین‌های تکریم اهل‌بیت در یک کتاب
نگارنده این کتاب را پنج فصل با عنوان‌های: مفاهیم و کلیات، آیین تکریم اهل‌بیت، آسیب‌های اعتقادی، آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌های محصولات آیینی تنظیم کرده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات بوستان کتاب، کتاب «آیین‌ها و آسیب‌ها و سیره آیین‌های تکریم اهل‌بیت (ع)» را به قلم حجت الله بیات روانه بازار نشر کرده است.

واژه اهل‌بیت ریشه قرآنی داشته و مقصود از آن، خاندان پیامبر اکرم (ص) است و این خاندان در فرهنگ اسلامی جایگاه والای دارند؛ از این رو تکلیف شرعی مسلمانان در دو حکم وجوب تکریم و حرمت توهین به ایشان در جای جای فقه اسلامی مطرح است. از این رو نگارنده در مقدمه در این باره چنین آورده است:

بر اساس دلایل قرآنی ورای و از منظر فقه اسلامی، پیامبر اکرم و عترت او مصداق مسلم اهل‌بیت هستند، از ویژگی عصمت برخوردارند. اینان در پیشگاه خداوند صاحب مقامی ویژه‌اند تا جایی که بر هر مسلمانی واجب است در هر موقعیتی حرمت آنان را نگه دارد و از هر جسارتی به ساحت قدسی ایشان بپرهیزد.

براین پایه آیین‌ها مذهبی، به ویژه آیین‌های بزرگداشت اهل‌بیت و همچنین چگونگی برگزاری آن‌ها از صدر اسلام، به خصوص در عصر پیشوایان معصوم، پیوسته مورد توجه ایشان و مسلمان بوده است.

از این رو بخشی، از معارف اسلام در سه لایه عقاید، اخلاق و احکام با نگاهی اثباتی عهده‌دار تثبیت و توسعه حدود الهی است و با نگاهی سلبی، از ورود افت‌ها پیشگیری کرده یا آسیب‌های احتمالی را در این آیین‌ها به ویژه آیین‌ها بزرگداشت اهل‌بیت اصلاح می‌کند.

سیره اهل‌بیت (ع) نشان می‌دهد ایشان در کنار تلاش برای حفظ آیین‌ها، توصیه‌ها و اقدام‌های علمی متنوعی هم برای پیشگیری و اصلاح آسیب‌های آن‌ها انجام داده‌اند.

در عصر غیب نیز مرزبانان حریم شریعت در ادامه راه اهل‌بیت و با جدیت افزون بر حفظ و توسعه آیین‌ها در چارچوب آموزه‌های قران و عترت، از هیچ تلاشی برای پیشگیری از ورود آفات‌ها و اصلاح آسیب‌ها وارد شده، در آیین‌های تکریم اهل‌بیت دریغ نکرده‌اند.

نگارنده درباره اهداف نگارش و مطالب این کتاب را چنین شرح داده است:

درباره آیین‌های تکریم اهل‌بیت و همچنین آسیب شناسی آن‌ها آثار ارزشمند و بسیاری نگاشته شده است که هر یک در خود در حفظ و توسعه پایدار این آیین‌ها و پاسداری از آن‌ها نقش به سزایی داشته‌اند، ولی با وجود چنین آثار ارزشمند هم چنان کاستی‌ها در این عرصه وجود دارد ویژگی‌هایی که این اثر را از آثار دیگر متمایز می‌کند چنین است:

-تعمیم آیین‌ها به همه تکریم اهل‌بیت اعم از اعیاد، شهادت‌ها، یادمان‌ها و..؛ بررسی جامع آیین‌ها به صورت میدانی و تحلیل صد‌ها فیلم و تصویر مستند مربوط به آن‌ها؛ بیان آسیب‌ها، ریشه‌ها، دلایل و انگیزه‌های پیدایش، توسعه و تثبیت آن‌ها؛ ارائه راهکار‌های مناسب برای پیشگیری یا اصلاح آسیب‌ها؛ نگاه جامع به آیین‌ها بزرگداشت‌ها خاندان پیامبر؛

ـ بیان شاخص‌ها مشروعیت آیین تکریم؛ توجه به جایگاه عوامل انسان و انگیزه‌ها در پدید آمدن؛ توسعه و تثبیت آن­ها، دسته بندی آسیب‌ها بر اساس عناصر فرهنگ.

نگارنده این کتاب را هفت فصل با عنوان‌های: مفاهیم و کلیات، آیین تکریم اهل‌بیت، آسیب‌های اعتقادی، آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌های محصولات آیینی تنظیم کرده است.

نگاهی به آیین‌ها و آسیب‌ها و سیره آیین‌های تکریم اهل‌بیت در یک کتاب

برشی از کتاب:

آسیب آوا‌ها و الحان نامتعارف:

استفاده از الحان و نغم‌های نامتعارف در مناسک آیینی و مناسبت‌های مختلف غمناک و فرحناک، از آسیب‌های جدی و فراگیر در جامعه است، نغمه‌هایی که نه تنها متناسب با مجالس اهل‌بیت نیست؛ بلکه گاه با اصول و اهداف برگزاری آیین‌های تکریم اهل‌بیت و توسل به ساحت مقدس ایشان و تقرب به خداوند متعال نیز منافات دارد.

سبک‌های نامتعارف، اجرای مداحی‌های طرب انگیز همراه با نغمه‌های مبتذل در آیین‌های عزاداری اهل‌بیت، استفاده از ابزار و آلات غیر متعارف موسیقی در برخی مناسک آیین و حضور موزیسین‌های مجالس عروسی در هیأت‌های دسته‌های عزاداری، نمونه‌های از این آسیب‌ها است.

هم‌چنین اقتباس از ریتم آهنگ بهتون و موسیقی فیلم ارباب حلقه‌ها که مربوط به آزادی کشور آمریکاست و تکرار نام امام حسین (ع) به سبک آن و به صورت واکال، اجرا مداحی و نوحه به سبک برخی ترانه‌ها و خوانده‌های زنان طاغوت یا سبک‌ها منافقین؛ در برخی آیین‌ها مرسوم شده است.

روشن است که در فرهنگ اسلامی، همه امور باید مبتنی بر باورهای، ارزش‌های و هنجار‌های پذیرفته شرع و در مسیر زندگی سعادتمندانه انسان باشد و اجرا و بهره‌گیری از آهنگ‌های نامتعارف که ضمائم آن‌ها باطل است، با هدف اصلی برپایی آیین‌های تکریم اهل‌بیت، که همان تقرب الی الله است، همخوانی ندارد و با معیار‌های اسلام هدفش ساختن انسان‌هایی آگاه هوشیار و یا ایمان به قرب الله است، همسو نیست.

لازم است در تمام طول سخن، این نکته را درگوشه ذهن داشته باشیم که این اثر که در مجلس اهل‌بیت خوانده می‌شو باید اثر متعالی باشد.

پس محتوا نباید باطل باشد، یعنی نباید فحوای کلام خلاف فرمایش خدا و رسول خدا باشد و بیان احادیث جعلی و دروغ، ذکر مطالبی که هیچ و اثر مثبتی ندارد یا حتی ارائه مطالب که ممکن است که باشد، هرچند با بهترین نغمه‌های تأیید شده از دید شرع خوانده شود باطل است.
انتشارات بوستان کتاب، کتاب «آیین‌ها و آسیب‌ها و سیره آیین‌های تکریم اهل‌بیت» را با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، به قیمت ۴۴۰۰۰ تومان منتشر کرده است. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات