۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۶۲۰۷۴۹
مدیر حوزه های علمیه استان تهران:

ذائقه سازی ویژگی رسانه است| حضور اجتماعی طلاب سبب علاقه مردم به دین می شود

ذائقه سازی ویژگی رسانه است| حضور اجتماعی طلاب سبب علاقه مردم به دین می شود
حجت الاسلام و المسلمین رحیمی صادق گفت: رسانه های حوزوی نسبت به سایر رسانه ها رسالتی مضاعف در بحث ذائقه سازی درست و سنت سازی برعهده دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علیرضا استادیان سردبیر خبرگزاری رسا به همراه شماری از دبیران و خبرنگاران این رسانه حوزوی با حجت الاسلام و المسلمین رحیمی صادق مدیر حوزه های علمیه استان تهران دیدار و گفت‌وگو کردند.

براساس این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین رحیمی صادق مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران، ضمن تشکر از زحمات خبرگزاری رسا در انتشار اخبار حوزوی بخصوص حوزه های علمیه استان تهران، گفت: این دیدار با توجه به ایام پیام رسانی دینی و موثر عاشورای حسینی در بهترین فرصت زمانی صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه رسانه های حوزوی نسبت به سایر رسانه ها رسالتی مضاعف در بحث ذائقه سازی درست و سنت سازی برعهده دارند، ابراز کرد: بعضا برخی مسؤولان با یک نگاه غلط می خواهند جامعه را براساس ذائقه ای که در اجتماع وجود دارد کشور را اداره کنند در حالی که این یک دور باطل و مغالطه باطل است.

حجت الاسلام رحیمی صادق با تاکید بر اینکه رسالت مسؤولان اقامه احکام و قواعد دین است، بیان کرد: این بهانه که هر وقت مردم اصلاح شدند ما هم اصلاح می‌شویم پذیرفتنی نیست، برای مثال اینکه مسؤولان هم مانند مردم عادی تنها به نماز خواندن اکتفا کنند از آنها رفع تکلیف نمی‌شود بلکه مسؤول در جامعه اسلامی موظف است برای اقامه و برپایی نماز برنامه داشته باشد و در این راستا قدم بردارد.

مدیر حوزه های علمیه استان تهران ادامه داد: بهانه دیگری که وجود دارد این است که می گویند ذائقه مردم طالب این مسائل نیست؛ این نیز عذری غیر موجه است، همانطور که رسانه‌های ضدفرهنگی غربی ابتدا ذائقه را در مردم ایجاد کرده سپس بر اساس همان ذائقه ایجاد شده مردم را راهبری می‌کنند.

وی عاشورای حسینی را بزرگترین رسانه دینی در دفاع از اسلام و قرآن معرفی کرد و ادامه داد: صحبت از قیام عاشورا و اتفاقاتی که در آن برهه تاریخی رخ داد سخن از جنگ نیست بلکه حرف اصلی تمام سخنرانی‌ها در این خصوص مبارزه با جهل، فلسفه خلقت و امام شناسی است.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمی صادق با اشاره به اینکه واقعه عاشورا و این مصیبت عظیم در باتلاق جهل مردم رخ داد، بیان داشت: بنابراین صحبت از عاشورا یعنی تغییر دادن ذائقه مردم و نجات انسان‌ها از جهل و بی‌بصیرتی، این کاری بود که حضرت اباعبدالله(ع) با قیام خود آغاز کردند و بعد از خویش این رسالت را به حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) سپردند.

مدیر حوزه های علمیه استان تهران ادامه داد: بیدار کردن مردم از خواب غفلت و نادانی از قیام عاشورا آغاز و با بازسازی فضای معنوی جامعه به دست امام سجاد(ع) ادامه پیدا کرد، بعد از مراحل بیداری و بازسازی جامعه در گام بعدی بحث تولید علم در زمان امام باقر(ع) رونق گرفت تا اینکه در زمان امام صادق(ع) مکتب شیعه به عنوان یک مکتب رسمی در کنار دیگر مکاتب قرار گرفت.

وی افزود: امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در فضای آن روز جامعه مسلمین و به تعبیر امروزی با ذائقه آن روز مسلمانان نمی‌توانستند دین را در جامعه محقق کنند به همین دلیل بود که ابتدا فضای فکری جامعه و ذائقه مردم را اصلاح کردند، بعد به اقامه دین پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمی صادق در ادامه گفت: با توجه به درس عاشورا امروز نیز وظیفه رسانه‌ها و مبلغین دینی همین اصلاح ذائقه مردم است، صرفا انتقال اخبار و مفاهیم کفایت نمی‌کند بلکه این اخبار و مفاهیم باید به گونه‌ای به مخاطب رسانده شود که ذائقه مخاطب اصلاح شود، اگر ذائقه، نوع نگاه و طرز تفکر مخاطب اصلاح شود خود مابقی راه را طی خواهد کرد.

/////سردبیر خبرگزاری رسا با مدیر حوزه علمیه استان تهران دیدار کرد

مدیر حوزه های علمیه استان تهران پرداختن به بحث‌های مختلفی چون انقلابی‌ بودن و انقلابی ماندن، فتنه، دشمن‌شناسی، کرسی آزاداندیشی، اقتصاد مقاومتی و غیره که توسط رهبر معظم انقلاب مطرح می‌شود را مهمترین رسالت رسانه ها بیان کرد و گفت: فضاسازی و سنت سازی از وظایف و کارکردهای مهم رسانه است.

وی افزود: این وظیفه در رسانه‌های حوزوی مضاعف است، چرا که به تعبیر قرآن حوزوی‌ها هم خود رسانه هستند، خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: همان کسانی که پیامهای خدا را ابلاغ می‌کنند و از او می‌ترسند و از هیچ کس جز خدا بیم ندارند و خدا برای حسابرسی کفایت می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمی صادق فضاسازی رسانه‌های حوزوی را کاری بس بسیار دقیق و مشکل بیان کرد و ادامه داد: وظیفه طلابی که در این ایام برای تبلیغ اعزام می‌شوند، طلاب فعال در فضای مجازی و دیگر فضاهای تبلیغی به عنوان یک رسانه، فضاسازی و ذائقه سازی است.

مدیر حوزه های علمیه استان تهران اضافه کرد: مباحث حوزوی، اطلاع رسانی درباره خدمات و پیشرفت‌های علمی حوزه، بیان عملکرد بی‌نظیر امروز حوزه، تبیین جایگاه تولید علم توسط حوزه به خصوص در بخش نرم‌افزاری و موضوعاتی از این دست از حساسیت و دقت بالایی برخوردار هستند و فضاسازی در این زمینه‌ها دشواری‌های خود را دارد.

وی افزود: از این جهت پرداختن به موضوعات مذکور کار بسیار سنگینی است و لازم است فعالین رسانه‌های حوزوی در کار خود بسیار دقیق و به روز باشند، در جنگ رسانه‌ای امروز دنیا ذره‌ای بی‌دقتی و عقب افتادن از شرایط روز رسانه و جامعه سبب از دست دادن مخاطب می‌شود.

/////سردبیر خبرگزاری رسا با مدیر حوزه علمیه استان تهران دیدار کرد

حجت الاسلام و المسلمین رحیمی صادق در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نکته دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد پرداختن به طلاب است، مسؤولان حوزه و اساتید بخشی از حوزه را تشکیل می‌دهند اما بخش اصلی حوزه یا بدنه حوزه  طلاب و مدارس هستند که متاسفانه گاهی مورد غفلت قرار می‎گیرند.

مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: برخی از طلاب امروزی علی‌رغم همه تعبدی که دارند زود کم می‌آورند و کنار می‌کشند بنابراین وضعیت طلاب نباید مورد غفلت قرار بگیرد و باید به نیازها و مشکلات آنان رسیدگی شود.

وی افزود: برای مثال یکی از مدارس علمیه بعد از زلزله کرمانشاه یک روستا را به طور کامل با قیمتی بسیار مناسب بازسازی کرد، هفته‌ای یک اتوبوس از طلاب جوان به روستا اعزام می شدند و برای روستاییان خانه می‌ساختند، گلزار شهدا، مسجد و راه روستا را نیز تعمیر و اصلاح می کردند سپس یک مبلغ مستقر در روستا قرار داده شد و این رفت و آمدها سبب شد اهالی روستا رابطه خوبی با طلاب پیدا کنند و به حوزه علاقمند شوند.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمی صادق اضافه کرد: مانند این کارها در بدنه حوزه بسیار زیاد است که باید بیش از گذشته به آنها پرداخت و این زحمات و تلاش‌های مخلصانه را رسانه‌ای کرد، همانطور که اینگونه کارهای جهادی در روحیه مردم منطقه هدف تاثیر بسیار خوبی می‌گذارد بازتاب رسانه‌ای آن نیز می‌تواند ذهنیت جامعه را نسبت به حوزه و حوزویان بهبود بخشد.

مدیر حوزه های علمیه استان تهران با تاکید بر اینکه در انتشار و بازتاب فعالیت‌های حوزوی یک یا دو رسانه بسیار کم است، بیان کرد: این عرصه جای کار بسیار زیادی دارد، حتی اگر پنج رسانه دیگر نیز در این زمینه فعالیت کنند مشکلی پیش نمی‌آید، می‌شود یک رسانه، رسانه اصلی حوزه باشد و رسانه‌های دیگر به انتشار اخبار و فعالیت‌های حوزه‌ها بپردازند، هر کدام در حیطه کاری مشخصی کار کنند و با هم مرتبط باشند.

وی با اشاره به اینکه حوزه تهران حوزه خاصی است، خاطرنشان کرد: ستاد همه حوزه‌های کشوردر حوزه تهران است به همین خاطر توقع رهبر معظم انقلاب و علما از حوزه تهران توقع ویژه‌ای است، ما از اقدامات و فعالیت‌های خود راضی نیستیم این اقدامات قطره‌ای از فعالیت هایی است که باید انجام شود، وظیفه و مسؤولیت ما به مراتب بیشتر از اینها است؛ بنابراین فعالیت رسانه‌ای از آن جهت که ذهن‌ها را تصرف می‌کند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

سردبیر خبرگزاری رسا با مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران دیدار کرد

همچنین در ادامه استادیان سردبیر خبرگزاری رسا گزارشی از فعالیت ها، اقدامات و نوآوری های خبرگزاری رسا ارائه کرد و گفت: خبرگزاری رسا از سال 82 در قالب پایگاه اطلاع رسانی شروع به فعالیت کرد و در تاریخ 86 موفق شد با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان خبرگزاری در عرصه اطلاع رسانی از حوزه های علمیه، علما و اندیشمندان جهان تشیع فعالیت کند.

وی افزود: در حال حاضر خبرگزاری رسا با همکاری 50 خبرنگار طلبه و با جلب اعتماد علما و حوزه های علمیه در بسیاری از استان های کشور فعالیت دارد.

سردبیر خبرگزاری رسا فعالیت ها و اقدامات طلاب و مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران را در صحنه های مختلف بسیار ارزشمند و قابل توجه دانست و ابراز کرد: اثرات مثبت موضع گیری انقلابی و بهنگام حوزه علمیه استان تهران و طلاب حوزوی این استان در جامعه بسیار مشهود است؛ همچنین اقدامات جهادی طلاب و مرکز مدیریت استان تهران در کمک رسانی به سیل زدگان سبب شد سرمایه اجتماعی حوزه بالا برود.

استادیان با بیان اینکه محصولات خبرگزاری رسا تنها منحصر انتشار اخبار مکتوب نمی شود، خاطرنشان کرد: خبرگزاری رسا محصولات خود را با توجه به ذائقه مخاطبان درقالب های متنوع مانند عکس، فیلم، صوت، عکس نوشته، اخبار مکتوب و غیره ارائه می دهد.

وی افزود: در حال حاضر علاوه بر محصولات بیان شده در خبرگزاری رسا روزانه بیش از 3 فیلم تولیدی منتشر می شود همچنین تاکنون برخی از محصولات تولید شده در شبکه های مختلف سیما و استانی نیز منتشر شده است./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
حضور مدیران پیر و خسته، حرکت انقلاب را کند کرده است.
1
0