۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۶۲۰۷۵۸

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۶ شهریور ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۶ شهریور ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 60 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 254 هزار تومان فروخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه 26شهریور ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۶/۲۶

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش جزئی نسبت به روز کاری قبل، 4 میلیون و  30 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 990 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 60 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 254 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 867 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 406 هزار و 300 تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1497.7 دلار معامله می‌شود.

کاهش چشم گیر قیمت ارز در روزهای گذشته موجب شد تا قیمت دلار که اول تیرماه 13 هزار تومان بود در کمتر از یک ماه به مرز 11 هزار تومان نزدیک شود. اختلاف قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی های بانکی صفر رسیده است. هم اکنون دلار در بازار آزاد با قیمت 11 هزار و 400 تومان، درهم امارات با قیمت 3 هزار و 166 تومان و پوند انگلیس 14 هزار و 326 تومان فروخته می شود.

صرافی‌های بانک‌ها امروز ‌سه‌شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 400 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 300 تومان خریداری می‌کنند.

بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12 هزار و 700 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 600 تومان است.

فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای موثر بازار ساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به حساب می آید.

 

شاخص بورس ۳۸۳۴ واحد افت کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 10میلیارد و 558میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 2594میلیارد تومان در 655هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 3834واحدی در ارتفاع 302هزار و 82واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، مخابرات ایران و معدنی و صنعتی چادرملو شد و در مقابل نمادهای معاملاتی فولاد خراسان، بانک تجارت و بانک صادرات ایران با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز منفی را پشت سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 1030واحد، کل (هموزن) 489واحد، قیمت (هموزن) 327واحد، آزاد شناور 4200واحد و شاخص‌های بازار اول و بازار دوم 3021و 6747واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 1646میلیون ورقه به‌ارزش 1096میلیارد تومان در 218هزار نوبت، آیفکس 21واحد افت کرد و در ارتفاع 3990واحد قرار گرفت.

 

تقاضایی از سوی عربستان برای خرید بنزین ایران ثبت نشده است

در اوایل هفته جاری حمله پهپادی یمن به شرکت نفت آرامکو موجب شد تا تولید نفت عربستان به نصف کاهش یابد و این موضع موجب شد تا رسانه های انگلیسی از جمله رویترز به نقل از یک مقام آگاه در وزارت انرژی عربستان اعلام کند که این کشور که روزی صادرکننده گازوئیل بود به صورت فوری درخواست واردات گازوئیل کم گوگرد را داده است.

این موضوع موجب شد تا گمانه زنی ها در خصوص واردات بنزین از سوی عربستان نیز در رسانه های داخلی مطرح شود به طوریکه یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی صبح امروز رسما مدعی شد عربستان در تولید بنزین نیز دچار مشکل شده است و به همین دلیل دست نیاز به سمت ایران دراز کرده است تا بتواند بنزین مورد نیاز خود را از ایران وارد کند.

برای پیگیری این موضوع با یک منبع آگاه در امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت‌وگو کردیم که وی این ادعا را رد کرد و گفت: ایران بنزین صادراتی خود را براساس دستور العمل وزیر نفت فقط از طریق بورس انرژی می فروشد و در این زمینه به غیر از بورس انرژی بنزین به شکل دیگری برای صادرات فروخته نمی شود.

این منبع آگاه تصریح کرد: نگاهی به مقاصد صادرات بنزین از طریق بورس که به عراق و افغانستان بوده است نیز نشان می دهد احتمال فروش بنزین ایران به صورت نیابتی به عربستان نیز بسیار بعید است؛ مگر آنکه مقاصد جدید صادراتی در هفته‌های آتی وجود داشت باشد که این مقاصد ارتباط نزدیک تری با عربستان داشته باشند اما به هر حال اکنون بنزین ایران به صورت نیابتی نیز به عربستان صادر نمی‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: شرایط بورس انرژی ایران به گونه ای است که اگر عربستانی ها تقاضای خرید بنزین داشته باشند، تقاضای آنها نیز مورد بررسی قرار می گیرد؛ ما براساس فقط  قانون نمی توانیم به رژیم صهیونیستی محموله های نفتی و یا نفت خام بفروشیم و هر کشور دیگری که بنزین بخواهد می تواند تقاضای خود را در بورس انرژی ایران ثبت کند.

 

شریعتمداری: کارآفرینان ۳۰درصد یارانه دستمزد می‌گیرند

محمد شریعمداری در نشستی با مسئولان استان اردبیل اجرای طرح یارانه دستمزد را گشایشی جدید در امر اشتغال عنوان کرد و گفت: طرح یارانه دستمزد یکی از برنامه ها و سیاست های این وزارتخانه در حوزه اشتغال است و با اجرای آن در 8 استان کشور به کارآفرینانی که دانش آموختگان دانشگاهی را جذب کنند 30 درصد یارانه دستمزد می دهد.

‎محمد شریعتمداری با اشاره به اجرای همزمان چندین طرح اشتغالی در کشور جهت صیانت از نیروی کار موجود و اشتغالزایی گفت: با توجه به قوانین موجود، سرمایه گذاری دولتی جهت ایجاد اشتغال ممنوع بوده، از این رو سیاست های اشتغالی ما ارائه مشوق و تسهیل فرایندها برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی در کشور است.

‎وی افزود: حوزه رفاه اجتماعی یکی از رسالت های مهم ما در این وزارتخانه جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی در جامعه است.

‎وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اجرای همزمان چندین طرح اشتغالی با اتخاذ سیاست های حمایتی و تعریف مشوق های جدید برای کارفرمایان یکی از سیاست های مهم این وزارت جهت گشایش امر اشتغال در کشور است.

 

عربستان واردکننده گازوئیل شد

بخش تجارت شرکت آرامکوی عربستان پس از حملات روز شنبه به تاسیسات نفت این کشور، به دنبال محصولات نفتی برای تحویل سریع است.

موسسه مشاوره انرژی اسپکتس طی یادداشتی اعلام کرد پس از کاهش بیش از نیمی از تولید نفت عربستان، این کشور به یک خریدار قابل توجه محصولات پالایش شده تبدیل می شود.

به گفته انرژی اسپکتس، این حمله ها یک میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایشگاهی آرامکو را پایین آورده اند ولی این ادعا هنوز ثابت نشده و مشخص نیست به کدام پالایشگاه های آرامکو اشاره می کند.

شرکت تجاری آرامکو (ATC) بخش تجارت آرامکوی عربستان است که به دنبال خرید گازوئیل برای تحویل سریع است.

عربستان سعودی یک صادر کننده خالص گازوئیل است.

یکی از منابع گفت آرامکو به دنبال محصولات نفتی است چون پالایش نفت در برخی پالایشگاه‌ها محدود شده است.

یک منبع تجاری دیگر گفت بخش تجاری آرامکو دو محموله گازوئیل دارای سولفور بسیار پایین از هند و خاورمیانه خریده است ولی این خبر تایید نشده و جزئیات بیشتری از آن در دسترس نیست.

مهمترین مسئله برای آرامکو این است که چگونه تعهدات خود را برای تحویل محصولات نفتی در سپتامبر و اکتبر عملی کند.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات