۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹
کد خبر: ۶۲۰۷۷۸
کتاب‌آرایی تذهیب یک جلد قرآن نفیس؛

کتاب‌آرایی هنری ریشه‌دار در تاریخ کهن ایران است

کتاب‌آرایی هنری ریشه‌دار در تاریخ کهن ایران است
«کتاب آرایی تذهیب یک جلد قرآن» در گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، با توجه به کمرنگ شدن اهمیت هنر کتاب آرایی و در راستای حفظ، احیا و اشاعه هنر‌های سنتی ایران «کتاب آرایی تذهیب یک جلد قرآن» در گروه پژوهشی هنر‌های سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

سید عبدالمجید شریف‌زاده، رییس گروه پژوهشی هنر‌های سنتی پژوهشگاه گفت: این کار پژوهشی و هنری توسط کیوان شجاعی هنرمند کارگاه نگارگری صورت گرفته است.

او با بیان این نکته که کتاب‌آرایی هنری ریشه‌دار در تاریخ کهن ایران است، گفت: مشهور است که مانی کتاب دینی خود را با نقاشی‌هایی مزین به طلا آراسته است و، اما اوج این هنر را باید در دوران هنر پس از اسلام ایران جستجو کرد.

وی افزود: در این دوره کتاب قرآن جلوه‌گاه خلق هنر ناب بود و هر هنر‌مند نگارگری برای ابراز ارادت خالصانه خود به حق تعالی به تزئین کتاب قرآن می‌پرداخت و گاه در خلق یک اثر قرآنی هنر چندین هنرمند، چون خطاط، مذهب، جلد ساز و... تجمیع می‌شد.

شریف‌زاده تصریح کرد: در طول تاریخ ایران اسلامی هر چند کتاب آرایی قرآن با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده، اما هیچ‌گاه به فراموشی سپرده نشد و از این روست که امروزه ما با قرآن‌های بسیار روبه‌رو هستیم که هریک اثر بی بدیلی بشمار می‌روند و زینت بخش موزه‌های سراسر دنیا هستند.

رییس گروه پژوهشی هنر‌های سنتی گفت: با توجه به استفاده تکراری از طرح و نقوش در تذهیب و کمرنگ شدن اهمیت هنر کتاب آرایی در دهه‌های اخیر و عدم اجرای طرحی جدید از جانب هنرمندان نیاز بر این می‌رفت که این طرح‌ها و گره‌ها با رعایت قوانین طراحی سنتی به شکلی نوین به‌کار گرفته شود.

او تاکید کرد: تا در قالب یک جلد قرآن در گسترش و رواج کاربرد نقوش سنتی و همچنین باز خوانی کتاب آرایی قرآن مجید با تاکید بر ویژگی‌های اصیل هنر کتاب آرایی و رویکرد خلاقانه مفید باشد.

شریف‌زاده افزود: باتوجه به اهمیت موضوع، اطلاعات مورد نیازبه روش اسنادی جمع‌آوری و در مواردی نیز با مشاهده نمونه‌های موجود و مصاحبه با اساتید فن به نتایجی دست یافتیم که منجر به ارائه یک قرآن نفیس شد که شامل ۸ صفحه است.

او گفت: این صفحات عبارتند از عنوان، بسم‌الله، آغاز، سرسوره‌ها، اسامی آیات، دعای ختم، تقدیم، عطف، که بر روی کاغذ آهارمهره شده با پودرطلای بیست و چهار عیار، گواش و آبرنگ اجرا شده است. /۹۹۸/د ۱۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات