۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۶۲۰۸۴۵
تحلیلگر برجسته عرب:

حوثی ها قواعد درگیری جدیدی در جنگ یمن تحمیل کردند

حوثی ها قواعد درگیری جدیدی در جنگ یمن تحمیل کردند
تحلیلگر برجسته جهان عرب بیان داشت که حوثی ها قواعد درگیری جدیدی در جنگ یمن تحمیل کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته جهان عرب در رأی الیوم نوشت: کنترل نیروهای دفاع مدنی بر آتش سوزی های گسترده و بی سابقه بر اثر حمله ده پهپاد یمنی به تاسیسات نفتی غول پیکر در میدان های بقیق و خریص در المنطقه الشرقیه در عربستان در نزدیکی مرزهای بحرین اقدامی قابل پیش بینی بود؛ اما سوالات مهمی بویژه برای عربستانی ها مطرح می کند؛ چگونه این پهپادها به اهداف خود رسیده و با دقت به هدف اصابت کردند؟ آنها در منطقه ای سقوط کردند که می بایست به خاطر اهمیت راهبردی آن از امن ترین مناطق عربستان باشد؛ و از سوی دیگر منبع درآمد این کشور به شمار می آید. دیگر آنکه این پهپادها از کجا به پرواز درآمدند و چگونه رصد نشدند و آیا طرفهای داخلی و یا منطقه ای در اجرای این حمله همکاری کرده اند؟

پیش از تلاش برای پاسخ دادن به این سوالات و رمزگشایی از این حمله که با دقت تمام طراحی و اجرا شد، می بایست اطلاعات مهم و ضروری درباره این میدان نفتی و تصفیه خانه های غول پیکر مرتبط با آن و نیز کارخانه پتروشیمی مطرح گردد.

میدان بقیق از قدیمی ترین میدان های نفتی عربستان و جهان است. در سال 1940 کشف شد و روزانه حددود 7 میلیون بشکه نفت تولید می کند و در کنار میدان خریص شامل دو تصفیه خانه برای پالایش نفت و تصفیه حدود هفتاد درصد از تولیدات شرکت آرامکو می باشد و میزان ذخایر نفتی آن حدود 22 میلیارد دلار برآورد شده است.

نکته جالب آن است که این حمله سومین حمله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در کمتر از یک سال می باشد. نخستین حمله نیمه ماه می بود که 7 پهپاد یمنی سه ایستگاه پمپاژ نفت را هدف قرار دادند. حمله دوم در 17 آگوست علیه میدان نفتی شیبه صورت گرفت که روزانه نیم میلیون بشکه تولید می کند. و این علاوه بر حمله بامداد امروز است که تاکنون مهمترین حمله به شمار می آید.

مجموعه نکات مهم و در عین حال حیران کننده که می توان از بیانیه یحیی سریع سخنگوی انصار الله برداشت کرد، تاحدودی به برخی از این سوالات درباره طراحی وانجام این حمله پاسخ می دهند.

نخست: این عملیات پس از عملیات استخباراتی دقیق صورت گرفت. بنابراین طرفهایی که در این حمله شرکت کردند، چه کسانی بودند؟ و آیا این مساله تحول و پیشرفتی مهم نزد انصارالله به شمار می آید؟

دوم: دو میدان نفتی بقیق و خریص که حدود 1300 کیلومتر از شهر صنعا فاصله دارند، پهپادهای یمنی چگونه بدون رصدشدن این مسیر را طی کردند و آیا واقعا از صعده به پرواز درآمدند؟

سوم: آیا قدردانی یحیی سریع از "افراد شریف و آزاده" در داخل عربستان در این عملیات استخباراتی، به معنای همکاری گروه های شیعه در منطقه الشرقیه است که شیعیان در آن منطقه به سر می برند، و پیش از این محل برگزاری تظاهرات و اعتراضاتی برای رفع ظلم و برقراری عدالت بود، همانگونه که در اظهارات معترضان آمد و با واکنش تند و شدید مقامات سعودی روبرو شد.

چهارم: آیا این احتمال وجود دارد که این 10 پهپاد از داخل عربستان و یا از بحرین و یا حتی از عراق به پرواز درآمده باشند، احتمال قاچاق این گونه پهپادها بسیار دشوار است و روایاتی وجود دارد مبنی بر آنکه 7 پهپادی که پیش از این خطوط نفت را هدف گرفتند از جنوب عراق به پرواز درآمده بودند و روایتهای دیگری نیز می گویند که دو پهپاد اسراییلی که منطقه الضاحیه درجنوب را هدف گرفتند از منطقه الحازمیه در شرق بیروت پرواز کردند. روایت دیگری نیز وجود دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت؛ طبق این روایت پهپادهای حوثی شاید از یک کشتی در آبهای خلیج فارس پرواز کرده باشند و به سواحل عربستان نزدیک شده باشند..

پنجم: یحیی سریع هشدار داد که بانک اهداف انصارالله در عمق عربستان روز به روز گسترده تر می شود. بدین معنا که حملات دیگری در راه است اگر تجاوزگری به پایان نرسد و محاصره از یمن رفع نگردد؛ همانطور که در بیانیه سخنگوی انصارالله آمد.

جنبش انصارالله بخشی اساسی از محور مقاومت به رهبری ایران است و هماهنگی میان طرف های این محور اینک در سطوح بالای عملیاتی قرار دارد. حوثی ها این واقعیت را پنهان نمی کنند و سفر هیات های آنها به تهران علنی است و مایه افتخار رهبران آنهاست.

اگه بخواهیم حوادث فعلی و نیز جبهه های درگیری در حال و اینده را به خوبی درک کنیم، باید دومساله بسیار مهم را بیان کنیم:

نخست: سید حسن نصرالله رهبر مقاومت در سخنرانی اخیر خود در سالروز شهادت امام حسین (ع) گفت: حزب الله گزینه های جدیدی در قبال سیاست تحریم های آمریکا نه فقط علیه حزبش بلکه علیه حامیانش در اختیار دارد.

دوم: علی اکبر ولایتی مشاور آیت الله خامنه ای در امور بین المللی تهدید کرد: در صورتی که ایران نتواند نفت خود را از طریق خلیج فارس صادر کند، هیچ طرفی در خاورمیانه نخواهد توانست نفتش را صادرکند.

حوثی ها قواعد درگیری جدیدی تحمیل می کنند وپیامی که حوثی ها می خواستند از طریق حملات بقیق و خریص منتقل کنند، بدین مضمون است: ما می توانیم هر نقطه در عمق عربستان را هدف قرار دهیم تا سران عربستان بدانند که کشته شدن یمنی ها آنها را وادار نخواهد کرد که به زانو بیفتند وتسلیم شوند. همانگونه که در تازه ترین بیانیه های آنها آمد.

خودروهای دفاع مدنی (آتش نشانی) عربستان شاید در کنترل آتش سوزی گسترده در تصفیه خانه ها و کارخانه های پتروشیمی در بقیق و خریص موفق بودند؛ اما بلند شدن دود غلیظ که همچنان آسمان منطقه را پوشانده است، بسیاری از سوالات را درباره آینده درگیری و تحولات نه فقط در یمن بلکه در کل منطقه را به صورت موقت می پوشاند./983/ب

منبع: العالم

ارسال نظرات