۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۶۲۰۸۵۵

اوضاع نظامی در روزگار صفویان و نادرشاه در کتاب‌های تازه یک ناشر

اوضاع نظامی در روزگار صفویان و نادرشاه در کتاب‌های تازه یک ناشر
به تازگی چند کتاب تاریخی به همت انتشارات دافوس منتشر شده که در آن تاریخ ایران در مقاطع مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رسا، به تازگی چند کتاب تاریخی از سوی انتشارات دافوس منتشر شده که گزارشی از آن در ادامه می‌آید.

 کتاب اوضاع نظامی ایران در دوره نادرشاه

دوران حکومت کوتاه نادر با درخشش در عرصه‌های منازعات بی‌پایان و متعدد نظامی داخلی و خارجی همراه بود.

روستامرد ابیوردی که از نظر نظامی و قابلیت‌های سوق الجیشی بی‌نظیر بود،‌ نمی‌توانست به سادگی بفهمد که فاصله راه تکیه بر ملت داشتن و یا سر نیزه و زور را واسطه اصلی و معتبرکار ملک شمردن چقدر زیاد است،‌ او فرزند شمشیر و پرورده شمشیر و حاکم بر شمشیر بود و جز این نمی‌دانست که خودی و بیگانه و دوست و دشمن همه را با یک شمشیر براند.

نادر از فرمانروایانی بود که برای آخرین بار ایران را به محدوده طبیعی فلات ایران رسانید و با تدارک کشتی‌های عظیم جنگی،‌ کوشید تا استیلای تاریخی کشور را به آب‌های شمال و جنوب تثبیت کند.

موضوع بررسی سیاست‌های نظامی نادر از دو جنبه حائز اهمیت است:

اول: ایران دچار فروپاشی در میانه قرن ۱۸ و پس از سقوط صفویه را به انسجام و بازگشت به مرزهای پیشین رساند.

دوم: رویکرد و سیاست نظامی نادر بومی و مبتنی بر حمله برق آسا و غافلگیرانه بود.

در کتاب حاضر، نگارنده به تحلیل و بررسی دوره کوتاه‌مدت حکومت «نادرشاه افشار» از دیدگاه نظامی می‌پردازد. نگارنده بیان می‌دارد که دوره «نادرشاه» با درخشش در عرصه‌های منازعات بی‌پایان و متعدد نظامی داخلی و خارجی همراه بوده است.

کتاب اوضاع نظامی در روزگار صفویان

سلسله صفوی که توسّط شاه اسماعیل در سال ۹۰۷ هجری قمری تشکیل شده بود، اوّلین حکومت سرزمینی ایران بعد از ساسانیان است که توانست یک حکومت ملّی را در محدودة مرزهای فلات ایران تشکیل دهد. به طور کلّی از زمان سقوط ساسانیان تا به قدرت رسیدن صفویان، ایران فاقد ارتش منظّم و مستمر بود.

در کتاب حاضر، تلاش شده تا با تکیه بر نوشته‌های مورّخان و نویسندگان ایرانی و گزارش‌ها و سفرنامه‌های اروپاییان، عملکرد پادشاهان صفوی، ساختار ارتش و جنگ‌افزارهای رایج دورة صفوی مورد بررسی قرارگیرد.

 کتاب«اوضاع نظامی ایران در روزگار صفویان» نوشته علی غلامرضایی از سوی انتشارات دافوس ارتش دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا در ۱۲۵ صفحه مصور منتشر شده است.

 کتاب کارنامه عباس میرزا در جنگ‌های ایران وروس

در کتاب حاضر سعی بر آن است که به اوضاع ایران در زمان قاجار پرداخته شود تا خواننده با مطالعه اوضاع ایران در دوره قاجار متوجه چرایی این‌همه شکست و تحقیر شود. در ادامه جنگ ایران با روس و نقش و تأثیر افراد و چهره‌های تأثیرگذار ازجمله «عباس‌میرزا»، علما، انگلیس و غیره بررسی می‌گردد. در واقع چیزی که این کتاب به دنبال آن است دلیل شکست ایران از روسیه و پیامدهای ناشی از فقدان یک ارتش ملی، سازمان یافته، مجهز و مدرن برای سرزمین ایران است.

کتاب اوضاع نظامی ایران از برافتادن نادرتاپایان دوره زندیه

در این کتاب ضمن بررسی اوضاع ایران پس از مرگ نادرشاه، سرگذشت ناکامی ها ورشادتهای لطفعلی خان زند و خیانت‌هایی که به ایشان شده است به طور مفصل بحث شده است.

کتاب غارت تمدن ایران توسط مغولان

در این کتاب نیز عملکرد سران حکومت خوارزمشاهیان و چرایی حمله چنگیزخان مغول به ایران و مقاومت‌های جانانه سلطان جلال الدین خوارزمشاه مورد بررسی قرار گرفته است.

   کتاب چکیده تاریخ ایران از باستان تاپایان دوره قاجار

نویسنده کتاب حاضر با نگاهی از فراز تاریخ ایران، نکات برجسته تحولات سیاسی ۲۵ قرن منتهی به زمان حال را با دقت درخور تحسینی به‌اجمال مرور کرده و کتابی فراهم آورده که برای نوجوانان و جوانان مشتاق مطالعه تاریخ میهن و بزرگ‌ترهای غافل از تاریخ ایران بسیار سودمند است.

در این کتاب خواننده با پیدایش هر سلسله در یک‌فصل مجزا آشنا می‌شود و از همه پادشاهان و حکمران‌هایی که در سرنوشت ایران تأثیر گذاشتند اطلاعات جامعی به دست می‌آورد.

کتاب مطالب رنگارنگ تاریخ ایران

این کتاب، مروری است بر بخش‌های برجسته تاریخ ایران که در آن نویسنده کوشش کرده با زبانی ساده، روایتی از تاریخ را بازگو کند. در این راستا به اقدامات «هوخشتره»، «زندگینامه کوروش کبیر»، «چگونگی اخراج حبشیان از یمن توسط وهرز دیلمی»، «نقش خسرو پرویز در سقوط ساسانیان»، «چگونگی کشته شدن طاهر ذوالیمینین»، «چگونگی قدرت‌گیری یعقوب لیث صفاری»، «پیامدهای حمله نادر به هند»، «جنگ چالدران» و... پرداخته شده است.

 کتاب چکیده تاریخ اسلام تاپایان خلافت عباسیان

این اثر از علی غلامرضایی حاصل بیش از ۱۳ سال تدریس در مراکز آموزش عالی و موسسات دیگر علمی و نیز ثمره سال‌ها انس و آشنایی با تاریخ و مطالعه در این زمینه است.

نویسنده همه کتاب‌ها «علی غلامرضایی» استاد تاریخ و ویراستار آنها «مریم حیدری» هستند. علاقه‌مندان می‌توانند کتاب را از میدان حر، جنب مترو تهیه کنند./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴
سپاس ازمعرفی کتابهای علی غلامرضائی
2
0